Trendy szkoleniowe dla firm w 2023 roku

Rozwój kompetencji jest dziś priorytetem firm, które chcą efektywnie funkcjonować w nowej rzeczywistości. Sektor nowoczesnych usług biznesowych może tu służyć za przykład. Centra biznesowe w Polsce zatrudniają ponad 400 tys. osób, od lat odpowiadając za realizację projektów na międzynarodową i globalną skalę.

W kraju prowadzone są m.in. procesy technologiczne, finansowe, HR, czy badawczo-rozwojowe na rzecz firm z 46 krajów. Wśród nich znajduje się ponad 100 inwestorów z prestiżowej listy Fortune 500. To, jakie trendy rządzą dziś w tym rozwijającym się sektorze może wyznaczać ścieżkę dla organizacji na 2023 rok.

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu to branża, która jest jednym z liderów pod względem kompleksowych wdrożeń strategii learning development w Polsce. Wg szacunków Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) zatrudnia on obecnie ok. 400 tys. osób. To ponad 6% całkowitego zatrudnienia w przedsiębiorstwach w Polsce. Co ważne, centra biznesowe odpowiadają w naszym kraju za rozwój wielu talentów o międzynarodowym doświadczeniu, w tym ekspertów zarządzających projektami o globalnej skali. To niezwykle istotny zasób kadr gotowych na wyzwania przyszłości. Eksperci HR ds. szkoleń pochodzący z sektora business services wskazują zarówno na kierunki działań rozwojowych, które mogą inspirować wiele firm z innych branż, jak i wyzwania przyszłości, którym musi stawić czoła w 2023 r. gospodarka i rynek pracy w Polsce.

Trendy szkoleniowe na 2023 rok – wyzwania i rozwiązania

Według danych ABSL skala zatrudnienia w sektorze nowoczesnych usług biznesowych w Polsce wzrosła w latach 2016-2022 aż o 63%. Tak wysokie tempo wzrostu wpływa na ogromne zapotrzebowanie na kadry i rywalizację o talenty między pracodawcami. Aż 53% centrów dostrzega zbyt małą dostępność pracowników wykwalifikowanych w Polsce jako znaczącą barierę dla działalności i rozwoju firm. Co więcej, przedstawiciele sektora podkreślają, że może mieć on negatywny wpływ na rozwój branży na poziomie zbliżonym do presji inflacyjnej i zmian w otoczeniu regulacyjnym.

Tak istotne wyzwanie w obszarze rekrutacji wymaga rozwoju działań L&D na dużą skalę. Potwierdzają to deklaracje respondentów badanych w naszym raporcie Bilans rozwoju zawodowego. Jak wskazuje raport, pracownicy niezadowoleni z możliwości rozwoju zawodowego, najchętniej rozglądają się za innymi możliwościami pracy. Widać korelację – ci, w których szkolenie inwestuje pracodawca, zostają w firmie na dłużej. – mówi Daniel Idźkowski, Country Director GoodHabitz Poland

5 najczęściej zapewnianych narzędzi szkoleniowych 

W badaniu ABSL wciąż najczęściej wymienianymi metodami rekrutacji są: pozyskiwanie pracowników z innych lokalizacji w Polsce oraz z zagranicy, a także prowadzenie programów praktyk i współpraca z uczelniami wyższymi. Jednak aż blisko połowa z przedstawicieli branży deklaruje, że wdrażają programy podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowywania części swoich kadr. Co więcej, 8 na 10 oferuje kadrze kursy językowe, a 73% – kursy i certyfikaty zawodowe.

Odpowiedzi badanych GoodHabitz również potwierdzają, że w rozwoju kompetencji strategiczną rolę odgrywają narzędzia online. Wśród najważniejszych form nabywania kompetencji w swoich firmach wymienili oni aż cztery wykorzystujące edukację poprzez sieć. Na tej liście znalazły się szkolenia online, zewnętrzne i wewnątrzfirmowe platformy ze szkoleniami, a także tutoriale i kursy zawodowe. Na trzecim miejscu, jako jedyne spoza świata cyfrowego, uplasowały się szkolenia offline, prowadzone np. w siedzibie firmy.

5 kluczowych wyzwań w obszarze rozwoju pracowników

Poziom zaangażowania centrów w kształcenie kadr nie oznacza jednak, że nie muszą one stawiać czoła wyzwaniom w obszarze L&D. Wśród 5 trudności, z którymi muszą się mierzyć, badani GoodHabitz wymieniają zarówno kwestie organizacyjne, jak i komunikacyjne. Zwracają oni szczególną uwagę na niedostateczne zaangażowanie pracowników w programy rozwoju, ale także na niską świadomość oferty szkoleń w firmie i jej nieodpowiednią promocję.

Takie odpowiedzi podkreślają, jak ważnym czynnikiem w rozwoju kadr jest nie tylko dostarczenie odpowiednich narzędzi, ale także zachęcenie pracowników do korzystania z nich. Promocja oferty szkoleniowej powinna być realizowana w skoordynowany sposób nie tylko przez działy HR, ale też zarządy czy menedżerów liniowych. Jednak utrudniają to wyzwania związane z organizacją. W czołowej piątce trudności badani z sektora nowoczesnych usług biznesowych wyliczają bowiem niewystarczający budżet na szkolenia, a także brak strategii rozwoju w firmie. Jak się okazuje, mimo wyższego nacisku na rozwój niż w innych branżach, kwestie budżetowe i strategiczne wciąż należą do istotnych wyzwań dla przedstawicieli business services odpowiedzialnych za szkolenia. 

5 kluczowych kompetencji pracowników

Ze względu na zasięg i poziom zaawansowania realizowanych projektów, sektor nowoczesnych usług biznesowych należy do branż najsilniej odczuwających ewolucję poszukiwanych kompetencji. Wg danych ABSL aż 72% jego przedstawicieli w ciągu ostatnich trzech lat wprowadziło innowacje w swojej działalności, a 76% rozszerzyło zakres działalności. Co szczególnie ważne, w tym roku po raz pierwszy tzw. udział procesów opartych na wiedzy w sektorze okazał się wyższy od tzw. pracy transakcyjnej. Oznacza to, że większość zadań w branży, by osiągnąć wymagany poziom efektywności, wymaga sześciu miesięcy lub więcej.

 – Ta szybka ewolucja powoduje także, że również w sektorze nowoczesnych usług biznesowych na znaczeniu zyskuje tzw. skill[1] blending, czyli zdolność do jednoczesnego rozwoju u pracowników kompetencji twardych, miękkich i cyfrowych. Rosnąca liczba procesów biznesowych wymaga bowiem sprawnego łączenia różnych zestawów umiejętności z różnych dziedzin. – Daniel Idźkowski, Country Director GoodHabitz Poland

W praktyce wśród wymienianych przez ABSL najważniejszych kompetencji niezbędnych dla rozwoju sektora, tuż po analityce predykcyjnej i umiejętnościach technicznych, wymieniane są przywództwo, kompetencje językowe i miękkie. Te wyniki w dużym stopniu pokrywają się z odpowiedziami reprezentantów business services, uczestniczących w badaniu GoodHabitz. Respondenci na pierwszym miejscu uplasowali kompetencje cyfrowe, których rola w tym sektorze rośnie od lat. Na kolejnych miejscach znalazły się jednak umiejętności miękkie – produktywność w pracy zdalnej i hybrydowej oraz efektywna komunikacja w organizacji. Na czwartej pozycji uplasowała się znajomość języków obcych, a na piątym – umiejętności interpersonalne.

Dobre praktyki dla przyszłości

Rozwiązania szkoleniowe i kompetencyjne, które wypracują w najbliższych latach centra biznesowe działające w Polsce, będą ważną wskazówką dla innych pracodawców i pracowników w kraju.

– Zarówno w sektorze usług biznesowych jak i dla innych branż i przedsiębiorstw potrzebne są systemowe, często długoterminowe rozwiązania obejmujące poszerzanie bazy talentów. Musimy zadbać o rozwój kompetencji związanych z innowacyjnością, nowoczesnymi technologiami, cyfryzacją, a także o przemyślane rozwiązania zachęcające wysokokwalifikowanych specjalistów do pozostania w Polsce. – komentuje Anna Berczyńska, Wiceprezeska ds. Talentów, ABSL

Słownik
1. skill. inaczej umiejętność, cecha agenta – pojęcie związane ze specjalizowaniem Agentów i SBR. Skillem będzie znajomość języka, procesu lub…
Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *