Jak gromadzić informacje o klientach?

Zrozumieć klienta – marzenie wielu managerów, konsultantów sprzedaży i obsługi klienta. Ale to marzenie także biznesu. Zrozumieć klienta to tak naprawdę znaleźć klucz do jego duszy. Znaleźć wrota do tego, aby poczuł się on doceniony, zauważony i spełniony. Informacje, czyli waluta XXI wieku jest istotna z punktu widzenia procesu tworzenia doskonałych propozycji wartości. Choć metod zbierania informacji jest dużo, to my skupimy się dzisiaj na 6 „typach osobowościowych”, w które sprzedawcy, analitycy biznesowi i managerowie powinni się wcielić, aby poznać lepiej klienta.
Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Detektyw

Najprostszym sposobem jest zostanie detektywem, którego celem jest zebranie możliwie najwięcej informacji. Taki „detektyw” wyszukuje dane w raportach, analizuje case studies konkurencji (o ile ma do nich dostęp!) i stanowi doskonałą podstawę do dalszych poszukiwań i gromadzenia danych.

Warto posiłkować się różnego rodzaju narzędziami analitycznymi zarówno trendy, jak i samych klientów. Sięgnąć warto więc po rozwiązania typu Google Trends, Google Keyword Planner czy dane pochodzące ze spisów powszechnych. Warto także czytać raporty, które publikują różnego rodzaju organizacje i konkurencja.

Detektyw nasz powinien także doskonale radzić sobie z wyszukiwaniem w mediach społecznościowych wpływowych influencerów lub organizacje, które mają największy wpływ na konsumentów. Dla takiej osoby ustalenie 10 osób (podmiotów), które mają w oczywisty sposób wpływają na obszar naszego działania nie powinno sprawiać trudności. Wśród tych osób wybierz od 1 do 3 osób, którym możesz zaproponować albo współpracę przy zbieraniu bardziej wartościowych dla organizacji danych. I tutaj kłania się marketing, lead[1] generation oraz współpraca merytoryczna.

Jako detektyw powinieneś także doskonale radzić sobie z zarządzaniem systemami CRM[2] i analizowaniem danych w nich zawartych. Część ważnych dla ciebie informacji już posiadasz! Znajdują się one właśnie w systemach CRM Twojej firmy!

Możesz także przeanalizować i śledzić ruch na Twojej stronie. Sprawdź z jakich witryn przechodzą do Ciebie Twoi klienci, jakie treści są publikowane w tych serwisach. To ważne – bo będziesz mógł wyciągnąć z tego bardzo interesujące wnioski!

Dziennikarz

Lubimy rozmawiać, prawda? Dziennikarze szczególnie, bo z rozmów wyciągają to, co najważniejsze i najbardziej interesujące. A rozmowy z potencjalnymi klientami to bardzo prosty sposób na gromadzenie informacji. Co prawda wymaga on od nas większego zaangażowania niż bycie detektywem – a więc eksploratorem. Tutaj niejako tworzysz informację, bo Twoim celem nie jest tylko zebranie informacji, ale przede wszystkim zrozumienie potrzeb klienta. Dzięki rozmowom będziesz mógł wstępnie zweryfikować profile klientów i zbudować w doskonalszy i bardziej przemyślany sposób persony zakupowe.

W tym celu:

  1. Stwórz profil klienta – określ jakie ma on zadania, bolączki i jakie korzyści może odnieść z zakupu Twojej usługi lub produktu.
  2. Stwórz zarys wywiadu – postaw od kilku do kilkunastu pytań, które chciałbyś zadać podczas rozmowy z klientem. Pamiętaj, że w jej trakcie masz pytać o najważniejsze dla klienta (i z jego punktu widzenia najistotniejsze) elementy oferty lub oczekiwane korzyści. Zapytaj tez o to, co mogłoby zaszkodzić w wykorzystywaniu produktu lub usługi – poznasz w ten sposób potencjalne powody niezadowolenia.
  3. Przeprowadź wywiad – pamiętaj przy tym, aby mieć cały czas otwarty umysł, więcej słuchaj, niż mów, pytaj o fakty (a nie opinie klienta: nie pytaj „czy” , a „kiedy”), zadawaj pytania o motywację – i nie sprzedawaj! Podczas wywiadu zbieramy informację, to ona jest dla nas najcenniejszym produktem. Nigdy nie informuj tez klienta o projektowanych rozwiązaniach. Najlepiej nie mów w trakcie wywiadu o niczym, co mogłoby zainteresować klienta na tak wczesnym etapie rozmowy. To Ty kupujesz od klienta wiedzę, a nie od Ciebie produkt! Warto także podczas wywiadu zadbać o utrzymanie kontaktu. To, że przeprowadziłeś jedną rozmowę nie oznacza, że nie możesz przeprowadzić i kolejnej z nim. Klient będzie wówczas przeświadczony o swoim zaangażowaniu w powstawanie nowego produktu. Będzie miał moc – możesz nawet go w tym umacniać! I zawsze, ale to zawsze pozostawiaj za sobą otwarte drzwi. Pytaj także o rekomendacje osób do kolejnych rozmów! To ułatwi Tobie pracę.

Antropolog

Bycie antropologiem, to bycie naukowcem. Ale takim, który obserwuje, a nie eksperymentuje. Antropolog zajmuje się więc tylko obserwowaniem tego, co dzieje się w środowisku naturalnym klienta. To on będzie słuchał rozmów, on będzie obserwował klientów w salonie lub sklepie. Taki antropolog nie musi przyglądać się klientom – może patrzeć też na Twoich pracowników i ich zachowanie oraz reakcje klientów na ich zachowania. To pozwoli Tobie nie tylko na zbadanie tego kim jest Twój klient, ale podpowiedzą Ci od razu rozwiązania jak Twoja firma powinna o klienta zadbać modyfikując zachowania Twoich pracowników.

Antropolog wchodzi do świata klienta, aby zrozumieć motywacje i zebrać informacje o klientach. Dla niego ważne będą wszystkie elementy. Warto podczas obserwacji przygotować arkusz, w którym notować będziesz to, co się dzieje i to, co myślisz o zdarzeniu. Przykład? Jesteś podpięty pod trwającą rozmowę z klientem, który opowiada, że jest zdenerwowany, bo nie działa mu zakupione dzisiaj jakieś urządzenie. Mógłbyś pomyśleć, że po prostu nie podłączył go on w poprawny sposób i być może masz rację. Ale pomyśl o tym w szerszej perspektywie: dlaczego nie podpił go poprawnie? Być może instrukcja jest napisana w niezrozumiały dla klienta sposób.

Jako antropolog musisz przez przynajmniej jeden dzień być cieniem badanego klienta. Poza wysłuchaniem rozmowy z nim, sięgnij po komplet informacji jakie o nim już posiadasz. Skorzystaj z białego wywiadu. Być może pozwoli to Tobie na lepsze zrozumienie motywacji klienta.

Naśladowca

Możesz zostać także naśladowcą klienta. Wejdź w jego buty. Dokonaj zakupu i obserwuj co się dzieje. Zostań własnym antropologiem w butach przypadkowego klienta. Czerp z własnych doświadczeń w roli niezadowolonego klienta. Choć nie wymaga to zbyt dużego nakładu pracy z Twojej strony, to pozwala na zaznanie bezpośrednich emocji i doświadczeń odnoszących się do zadań, bolączek i korzyści z posiadanego produktu czy usługi. Jeśli zlecasz proces sprzedaży swoim pracownikom – zadbaj o to, aby i oni mogli zaznajomić się z Twoim produktem. Niech oni będą testerami Twojego rozwiązania. Handlowiec to też człowiek!

Współtwórca

Bycie współtwórcą, a więc człowiekiem bezpośrednio zaangażowanym w proces tworzenia produktu czy usługi także jest doskonałym sposobem na zbieranie informacji o klientach o ile w procesie uczestniczą także klienci. Dzięki współtworzeniu Ty także będziesz mógł uczyć się z klientami. Rozwijaj w ten sposób nowe koncepcje!

Taka metoda pracy pozwala na bycie w znacznie bliższych relacjach z klientami. Ułatwia to znacznie prowadzenie szczegółowych obserwacji, ale musisz pamiętać, że zebrane w ten sposób dane nie będą odnosiły się do wszystkich klientów i segmentów.

Naukowiec

Możesz także wcielić się w rolę naukowca i eksperymentować z klientami. Angażuj ich w tego typu zadania, ale umiejętnie wyciągaj wnioski z takich badań. Dzięki temu będziesz mógł prowadzić obserwacje na rzeczywistych zachowaniach klientów. Taki sposób pracy szczególnie sprawdzi się w przypadku nowych koncepcji. Pamiętaj jednak, że bycie naukowcem i eksperymentowanie z klientami bywa piekielnie trudne w organizacjach, które już funkcjonują. Spowodowane to może być na przykład surowymi zasadami polityki bezpieczeństwa lub ochrony informacji poufnej między klientem a Twoją firmą.

Podsumowanie

Podsumowując – zbierane danych o klientach bywa z jednej strony bardzo pracowite, z drugiej zbierane danych często następuje w mimowolny i samoistny sposób.

Możesz posiłkować się kilkoma różnymi formami agregowania danych:

  1. Formularze rejestracyjne: Możesz poprosić klientów o podanie swoich danych osobowych, takich jak imię, nazwisko, adres e-mail i numer telefonu, podczas rejestracji w sklepie internetowym lub wizycie w sklepie stacjonarnym. Doskonałym pomysłem jest analizowanie także tego, co kupuje klient lub jak zachowuje się w prowadzonym przez Twoją firmie programie lojalnościowym.
  2. Analiza zachowań online: Możesz gromadzić informacje o tym, jak klienci korzystają z Twojej strony internetowej lub aplikacji, za pomocą narzędzi do analityki internetowej, takich jak Google Analytics.
  3. Obserwacja bezpośrednia: Możesz po prostu zaobserwować, jak klienci korzystają z Twoich produktów lub usług i zapisywać swoje obserwacje.
  4. Ankiety i sondaże: Możesz zapytać klientów o ich opinie za pomocą ankiet lub sondaży online lub w formie papierowej.
  5. Interakcje z klientami: Możesz gromadzić informacje o klientach podczas rozmów telefonicznych, korespondencji e-mail lub spotkań osobistych.

Pamiętaj, że należy podejść do tego z rozwagą i uważać na ochronę danych osobowych klientów. W wielu krajach istnieją przepisy prawne dotyczące sposobu gromadzenia i wykorzystywania takich danych. Pamiętaj jednak, że w analizie danych możesz opierać się na danych rozproszonych i zanimizowanych. To one będą najbardziej dla Ciebie istotne, a nie to, jak ma na imię Twój klient!

Słownik
1. lead. jednostka lub firma, która jest potencjalnie zainteresowana danym produktem bądź usługą. Total 0 Shares Share 0 Tweet 0…
2. CRM. inaczej Customer Relationship Management – system informatyczny, którego zadaniem jest automatyzacja oraz wspomaganie procesów na styku klient-organizacja w zakresie pozyskania…


Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

1 comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *