Ukraińska Policja oraz SBU zlikwidowały call center zajmujące się przestępczą działalnością

Telemarketerzy kontaktowali się z obywatelami Ukrainy i innych państw Unii Europejskiej podszywając się pod pracowników instytucji bankowych i wyłudzali poufne dane kart bankowych. Organizatorzy przestępczej działalności wykorzystywali w procederze stworzone przez siebie serwisy i platformy do obrotu walutami i kryptowalutami, papierami wartościowymi, złotem oraz ropą. Oferowali pewność inwestycji i gwarantowali wysokie zyski.

Ponadto członkowie grupy – wykorzystując bazy już okradzionych klientów – telefonowali ponownie, tym razem oferując pomoc w odzyskaniu skradzionych środków za niewielką prowizją.

Po otrzymaniu zgody na przelew odszkodowania, przestępcy nakłaniali do zapłacenia „prowizji” na wskazane przez telefonującego telemarketera konto bankowe. Po otrzymaniu środków – zrywano kontakt z klientem.

Ukraińskie służby dokonali przeszukania lokali zajmowanych przez call center[1]. Skonfiskowano sprzęt komputerowy, telefony komórkowe oraz projekty dokumentów, które w oczach oszukiwanych klientów miały uwiarygadniać przestępczą działalność call center.

Ukraińska Policja nie podała w oficjalnym komunikacie skali oszustwa, ale czynności dochodzeniowe prowadzone są w ramach postępowania karnego na podstawie art. 190 (oszustwo popełnione na szczególnie dużą skalę lub przez zorganizowaną grupę) oraz 361-1 (rozpowszechnianie lub sprzedaż szkodliwego oprogramowania lub innych środków technicznych) prawa ukraińskiego. Zaangażowanym telemarketerom i managerom call center grozi po 12 lat pozbawienia wolności.

Słownik
1. call center. Firma lub dział w firmie zajmujący się telefoniczną obsługą klienta realizowaną przez przeszkolonych pracowników (telemarketerów, konsultantów, agentów). Obsługa…
Total
9
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Ministerstwo chce blokować sms-y Premium Rate

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowuje nowelizację ustawy Prawo Telekomunikacyjne. Projekt skierowało właśnie do zaopiniowania przez 30 instytucji: Urzędów Centralnych, Izb Gospodarczych, Fundacji i Stowarzyszeń. Mimo, że projekt zakłada zmiany w komunikacji Premium SMS oraz zawierania umów w nowej formie, która ułatwiłaby działalność call center – do opiniowania nie zostało zaproszone żadne stowarzyszenie czy fundacja działająca na rzecz branży call center.