Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

2,5G

standard sieci komórkowych drugiej generacji, w których zaimplementowano funkcje wspomagające pakietową komutację danych. Sieci 2.5G uważane są za element ewolucji pomiędzy sieciami drugiej i trzeciej generacji. Do sieci 2.5G zalicza się na przykład sieci GPRS/EDGE, które budowane są na podstawie istniejących sieci GSM (2G), ale dzięki technologiom wspomagającym pakietowe przesyłanie danych oferują usługi dostępne w sieciach 3G (w sieciach trzeciej generacji usługi te oferowane są z lepszą jakością). Dodatkowo sieć szkieletowa budowana dla potrzeb implementacji technologii GPRS/EDGE może być także używana przez sieci UMTS (3G), co umożliwia współistnienie sieci 2G i 3G oraz stopniową ewolucję istniejących sieci pomiędzy tymi standardami.

Chcesz sprzedać więcej? Zaproponuj klientom kawę

Jak picie napojów kofeinowych wpływa na zachowania zakupowe? Czy klienci są skłonni do impulsywnych zakupów po spożyciu kawy, herbaty lub napojów gazowanych w sklepach detalicznych lub salonach samochodowych? Takie pytania postawiło sobie kilku amerykańskich naukowców m.in. z University of South Florid i Louisiana State University.

Badacze twierdzą, że zrozumienie jak (i dlaczego) spożycie kofeiny wpływa na wydatki jest ważne, ponieważ kofeina jest jednym z najsilniejszych stymulantów, który jest zarówno legalny jak i szeroko dostępny. Szacuje się, że około 85% Amerykanów spożywa codziennie co najmniej jeden napój z kofeiną, przy czym kawa jest głównym źródłem kofeiny, a następnie herbata i napoje gazowane. Kofeina znajduje się również w napojach energetycznych, czekoladzie oraz w wielu lekach dostępnych bez recepty i na receptę. W Polsce na codzienną kawę decyduje się 79,7 proc. ankietowanych w badaniu „Kawa i zdrowie” przeprowadzonego przez Fundacji Żywność, Aktywność Fizyczna i Zdrowie. 

Badania przeprowadzone przez amerykanów wykazały, że picie napojów zawierających kofeinę przed zakupami prowadzi do zwiększenia ilości produktów kupowanych w sklepie i zwiększenia wydatków. Badania wykazały również, że efekt kofeiny jest silniejszy w przypadku produktów “wysoko hedonicznych”, takich jak świece zapachowe, perfumy, artykuły dekoracyjne i masażery, a słabszy w przypadku produktów “nisko hedonicznych”, takich jak zeszyty, przybory kuchenne i kosze do przechowywania.

Kilka badań wykazało, że spożycie kofeiny zwiększa pobudzenie, które jest odczuwane jako stan aktywacji i czujności, który może wahać się od skrajnej senności do skrajnego podniecenia. Pobudzenie może być pozytywnym stanem hedonicznym – określanym jako podniecenie lub pobudzenie energetyczne – np. kiedy człowiek czuje się aktywny, pełen energii i podekscytowany lub negatywnym stanem hedonicznym – określanym jako “pobudzenie napięte” – np. kiedy człowiek odczuwa napięcie i nerwowość. Pobudzenie energetyczne zwiększa percepcję cech produktu, a tym samym zwiększa intencje zakupu produktów hedonicznych, takich jak maślany, słony popcorn, czekoladowe cukierki czy luksusowe wakacje.

Wcześniejsze badania wykazały, że spożycie kofeiny w ilości od 25 mg do 200 mg zwiększa pobudzenie energetyczne przy praktycznie zerowym wpływie na pobudzenie napięciowe. Badano m.in.  efekty spożycia kofeiny w zakresie od około 30 mg do 100 mg, ponieważ większość porcji napojów kofeinowych zawiera kofeinę w tym właśnie przedziale wagowym. W ramach badania zespół badawczy ustawił stację espresso w pobliżu wejścia do dwóch różnych sklepów detalicznych, w dwóch dużych miastach we Francji oraz przed domem towarowym w Hiszpanii. Po wejściu połowa z 300 kupujących otrzymała gratisowy kubek kawy zawierającej kofeinę, a drugiej połowie zaoferowano kawę bezkofeinową lub wodę. “Odkryliśmy, że grupa kofeinowa wydała znacznie więcej pieniędzy i kupiła większą liczbę przedmiotów niż ci, którzy pili kawę bezkofeinową lub wodę” – mówią badacze.

Kofeina miała również wpływ na rodzaje przedmiotów kupowanych w sklepach. Grupa, która przyjmowała kofeinę, kupowała więcej przedmiotów hedonicznych (przyjemnych/funkcjonalnych), takich jak świece zapachowe i perfumy. Jednak różnica między obiema grupami była bardzo niewielka, jeśli chodzi o zakupy użytkowe, takie jak naczynia i kosze do przechowywania. Ponadto, wpływ kofeiny na wydatki utrzymuje się w przypadku osób pijących nieco ponad dwie filiżanki kawy (lub mniej) dziennie i jest osłabiony w przypadku osób pijących kawę w dużych ilościach.

“Ogólnie rzecz biorąc, detaliści mogą odnieść korzyści finansowe, jeśli kupujący spożywają kofeinę przed lub w trakcie zakupów, a efekty są silniejsze w przypadku produktów o wysokiej hedoniczności. Jest to ważne dla detalistów, aby uwzględnić to w celu określenia proporcji produktów hedonicznych w ich sklepach. Decydenci mogą również chcieć informować konsumentów o potencjalnym wpływie kofeiny na wydatki” – podsumowują badacze.

Badania te mogą być rozszerzone w kilku kierunkach. Czy elementy pobudzające, takie jak głośna muzyka, mogą wpływać na wpływ kofeiny na zachowania zakupowe? Jest możliwe, że wysoki poziom pobudzenia wywołany przez kombinację kofeiny i elementów otoczenia może zmienić zachowania zakupowe.

Omawiane badanie: Biswas, D i inni. EXPRESS: Caffeine’s Effects on Consumer Spending, [w] Journal of Marketing, 2022,  https://doi.org/10.1177/00222429221109247

Total
30
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Delegowanie zadań – od czego zacząć?

Polscy menedżerowie, a w przypadku małych firm także ich właściciele, często mają problem z delegowaniem zadań. Z jednej strony narzekają na przeciążenie obowiązkami, ale z drugiej, często nawet nie próbują podzielić się zadaniami z pracownikami.