Czy voiceboty usprawniają rekrutację i polepszają doświadczenia kandydatów?

Z rozmów przeprowadzonych z ponad 21 tys. osób aplikujących o pracę wynika, że już podczas wstępnego wywiadu telefonicznego z Voicebotem średnio ⅓ kandydatów jest niedopasowana do stanowiska. Dzięki wykorzystaniu automatyzacji, pracodawcy oszczędzają średnio 2/3 kosztów tradycyjnej rekrutacji. A jak aplikujący oceniają tę innowację oraz firmy z niej korzystające?

HR Voicebot to oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji, dzięki któremu rekruterzy mogą obsadzać wakaty na czas, przy niższym koszcie oraz mniejszym wykorzystaniu zasobów pracodawcy. W jaki sposób? Poprzez automatyzację najbardziej czasochłonnych etapów procesu rekrutacji: selekcja CV, rozmowy telefoniczne, planowanie rozmów kwalifikacyjnych, informacja zwrotna dla kandydatów, wprowadzanie danych HRM oraz raportowaniu. Nie należy zapominać także o tym, że Voicebot skontaktuje się z każdym kandydatem natychmiast po jego zgłoszeniu. A pracodawca docierając do kandydatów wcześniej niż ktokolwiek inny, uzyskuje dostęp do szerszej puli kandydatów i podpisuje umowy z najlepszymi.

Czym dokładnie zajmuje się automatyzacja rekrutacji?

Początkowe etapy procesu rekrutacji wymagają od rekrutera wielu rutynowych czynności. Z wewnętrznych danych APIFONICA wynika, że kierownik ds. rekrutacji potrzebuje średnio 14 minut na rozpatrzenie jednego podania o pracę. Jeśli ma się do czynienia z setkami CV miesięcznie, te minuty sumują się w tygodnie i miesiące pracy. W pewnym momencie wstępna selekcja kandydatów może pochłonąć 60-70% czasu pracy rekrutera. W przeciwieństwie do człowieka, Voicebot może przetwarzać tysiące aplikacji o pracę jednocześnie. Kontaktuje się z każdym kandydatem natychmiast po złożeniu przez niego aplikacji, maksymalnie w 5 minut choć w praktyce jest to już po minucie lub dwóch. Następnie, przeprowadza wywiad telefoniczny na podstawie stworzonego wcześniej przez HR-owoców skryptu.

– Oprócz weryfikacji kluczowych kompetencji zdefiniowanych przez firmę, Voicebot pełni też ważną rolę informacyjną, przekazując najważniejsze dane o stanowisku pracy, warunkach zatrudniania i następnych krokach w procesie rekrutacji. Pełen raport z rozmowy jest umieszczany w systemie ATS, na podstawie którego rekruter decyduje o dalszej weryfikacji kompetencji poszczególnych kandydatów.  – mówi Bartosz Malinowski, Head of Voicebot Department w firmie APIFONICA.com.

 Voiceboty w praktyce

APIFONICA przeprowadziła ponad 21 tysięcy rozmów z osobami aplikującymi o pracę, w Polsce oraz 5 innych krajach, dla ponad 20 klientów biznesowych. Średnia dotarcia do kandydatów była na poziomie 92%, a 73% ukończyło rozmowę pre-kwalifikacyjną, podczas gdy 63% z aplikujących zostało zakwalifikowanych do ostatecznej rekrutacji. Natomiast mediana, czyli najczęściej występująca wartość dla całej próby badania, dla powyższych kryteriów wyniosła odpowiednio: 91%, 79% oraz 68%. Wyniki zatem nie pozostawiają złudzeń. Automatyzacja rekrutacji znacznie obniża koszty i przyspiesza proces rekrutacji, poprawiając jednocześnie doświadczenia kandydatów.

– Wdrażając HR Voicebota firmy są w stanie zaoszczędzić od 50-70% bezpośrednich kosztów pracy swoich rekruterów mierzonych w roboczogodzinach, biorąc pod uwagę przeanalizowanie i zweryfikowanie wszystkich aplikujących kandydatów. Jednak finansowe oszczędności to nie wszystko. Większość mangerów HR zwraca uwagę na natychmiastowy kontakt z kandydatem po złożeniu aplikacji, co przekłada się na pozytywne doświadczenia aplikujących. Dodatkowo, dzięki takim narzędziom buduje się nowoczesny wizerunek pracodawcy. – mówi Bartosz Malinowski, Head of Voicebot Department w firmie APIFONICA.com.

Korzyści wynikające z wykorzystania Voicebotów

Średnia pensja rekrutera lub specjalisty ds. personalnych wynosi 4672 zł netto w Polsce, według Pracuj.pl. Po doliczeniu wszystkich kosztów, podatków i składek na ubezpieczenie społeczne, specjalista ten kosztuje pracodawcę 7 839 zł miesięcznie. Polscy pracownicy pracują około 165 godzin miesięcznie. Zatem godzina pracy rekrutera kosztuje pracodawcę 48 zł. Zgodnie z obliczeniami firmy Let’s Deliver, po miesięcznym użytkowaniu HR Voicebota przy wolumenie 625 kandydatów, firma zaoszczędziła 145 roboczogodzin pracy własnych rekruterów. Zatem, skorzystanie przez firmę Let’s Deliver z HR Voicebotów APIFONICA pozwoliło zaoszczędzić 6960 zł w ciągu miesiąca. Do powyższych benefitów ekonomicznych, należy dołączyć również wyższą efektywność oraz komfort pracy rekruterów, a także lepszy wizerunek rekrutującej firmy.

Lepsze doświadczenia kandydatów i rekruterów

Voicebot odpowie na każdą aplikację, która spłynie do firmy i przekaże głosowo każdemu kandydatowi informację zwrotną po rozmowie kwalifikacyjnej. Szybka i spójna komunikacja z kandydatami poprawia ich doświadczenia i wzmacnia markę pracodawcy. Wykorzystanie Voicebotów może sprawić również, że rekruterzy będą bardziej zaangażowani i zadowoleni ze swojej pracy, a także bardziej wydajni. W jaki sposób? Automatyzując powtarzalne, nudne, i czasochłonne zadania w HR. Dzięki czemu, HR-owcy mogą skupić się na wymagających, kreatywnych i satysfakcjonujących zadaniach. A to właśnie sprawia, że pracownicy są bardziej zmotywowani i wydajni w pracy.

Należy jednak pamiętać, że automatyzacja w żadnym wypadku nie zastępuje pracowników zajmujących się rekrutacją. HR Voicebot to asystent, który pomaga rekruterom być bardziej produktywnymi w pracy i uwalnia czas na zadania, z którymi tylko człowiek może sobie poradzić.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Grywalizacja w świecie HR-u

Gry znajdują coraz szersze zastosowanie w biznesie i coraz częściej wykorzystywane są w celu motywowania, poszerzania wiedzy oraz rozwijania umiejętności pracowników. Nowością jest zastosowanie gier w odniesieniu do specjalistów HR oraz menedżerów – jednak to właśnie symulacje z ich udziałem mogą najbardziej przełożyć się na wyniki finansowe firmy.
Czytaj więcej

Jak nie stracić jakości w multirekrutacji?

Poszukiwania dużej liczby nowych pracowników jednocześnie były do tej pory kojarzone głównie z zatrudnieniem pracowników niewykwalifikowanych lub sezonowych. Coraz częściej jednak przedsiębiorstwa zgłaszają zapotrzebowanie na dziesiątki lub setki białych kołnierzyków. Eksperci Antal radzą, jak rekrutując masowo specjalistów nie obniżyć standardu procesów.