Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

tNPS

Transakcyjny Net Promoter Score (tNPS) mierzy postrzeganie przez klientów transakcji z firmą, na przykład zakupu online lub interakcji z obsługą klienta. Transakcyjny NPS mierzy więc poziom postrzegania przez klienta w punkcie (a nie w całym procesie obsługowym), jakim dochodzi o styczności klienta z firmą.

4 wyzwania cyfrowej transformacji sprzedaży

Część firm w ciągu ostatnich dwóch lat doświadczyło większej liczby zmian niż w poprzednich dwóch dekadach. Konieczność transformacji cyfrowej sprawia, że przed nimi kolejne wyzwania. Proces cyfryzacji rodzi przez to wątpliwości. Cztery pojawiające się najczęściej wśród przedsiębiorców, wyjaśnia ekspertka merce.com.

Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że wartość brutto handlu e-commerce w Polsce osiągnie w 2026 r. poziom 162 mld zł., co oznacza średnioroczny wzrost o 12%. Przedsiębiorstwa inwestują więc w rozwój kanału e-commerce dążąc do pozyskania konsumentów w internecie. Od decyzji czy przeprowadzić transformację cyfrową całościowo czy realizować ją etapami, może zależeć rynkowa pozycja firmy. Chociaż teoretycznie oba scenariusze są możliwe do realizacji, każda decyzja musi być podjęta przy pełnej świadomości konsekwencji.

Jak zacząć?

Które podejście będzie lepsze dla przedsiębiorstwa? Budowa systemu sprzedaży e-commerce jako całości z uwzględnieniem wszystkich działów i koniecznych procesów, przy jednoczesnej świadomość, że może to zająć kilka miesięcy czy może realizowanie projektu mniejszymi etapami, ułożonymi w sposób systematyczny i logiczny? To pierwsze z 4 wyzwań, z którymi mierzą się managerowie e-commerce.

Tempo transformacji zależy od wielu zmiennych takich jak priorytety, budżet czy terminy realizacji. – Firmy zgłaszają się z listą oczekiwań i planem wdrożenia, który zakłada pełną transformację cyfrową organizacji w bardzo krótkim czasie. Rekomendujemy, aby planując ten proces, ustalić najpierw minimalną wersję produktu (MVP), którą wdrożymy jak najszybciej. Następnie można systematycznie dodawać kolejne rozwiązania ustalone w procesie analizy biznesowej– mówi Bożena Franosz, analityczka biznesowa z merce.com, spółki tworzącej rozwiązania e-commerce.

Czym jest analiza?

To przekrojowe badanie, które umożliwia zrozumienie specyfiki przedsiębiorstwa oraz jego potrzeb. Prowadzi do zrozumienia wizji dotyczącej projektu, zdiagnozowania priorytetów biznesowych, stojących za nimi rozwiązań technologicznych oraz poznania wewnętrznych procedur. To metoda dostarczenia wiedzy o dostępnych rozwiązaniach i ewentualnych alternatywach dla nich. To także szansa na zobaczenie własnego biznesu w szerszej rynkowej i czasowej perspektywie. – Atutem analizy jest ocena, w jakim stopniu można zrealizować transformację dostępnymi rozwiązaniami, a w jakim trzeba stworzyć nowe. Cały proces wymaga czasu. Niby to oczywiste, ale czasami – ze względu na pośpiech – analiza jest pomijana. Budowa czy rozwój biznesu bez niej jest jak wyprawa bez ustalenia celu i poznania warunków na trasie podróży – wyjaśnia ekspertka z merce.com.

Które narzędzia się sprawdzą?

Ekspertka merce.com zwraca uwagę, że właściciele biznesów e-commerce często przychodzą z własną listą pomysłów podpatrzonych u konkurencji lub w innej branży. O ile mogą wydawać się one sensowne na pierwszy rzut oka, o tyle nie mają wartości bez zrozumienia kontekstu w jakim funkcjonują. Rozwiązanie czy funkcja z jednej branży, niekoniecznie będzie działać w innej z uwagi na odmienną logikę biznesową. Inny może być przecież powód użycia danej funkcji w sklepie ze sprzedażą business-to-business (B2B[1]), inny w business-to-consumer (B2C[2]). Będzie odmienny w sklepie z jednym magazynem niż wówczas, gdy kilka punktów magazynowych obsługuje sprzedaż online. Na przykład, filtr produktów według marek sprawdzi się, gdy sklep ma ich w ofercie wiele, ale nie tam, gdzie sprzedaje wyłącznie produkty własne.

Której firmie zaufać?

Trzecia obiekcja wiąże się z porównywaniem ofert. Najwygodniej byłoby, z perspektywy firmy, porównywać wyceny przygotowane w ten sam sposób. W praktyce nie jest to częste. Część firm stosuje bardzo proste wyceny z góry zakładając co i ile może trwać. Jednak przyjmowanie ogólnych założeń dotyczących projektu, bez przeprowadzenia wcześniejszej analizy, jest powierzchowne i nie odzwierciedla ani[3] szczegółów wdrożenia, ani finalnego budżetu. Bywa to niekiedy zaskoczeniem dla managerów.

Dlatego przy transformacji cyfrowej ważne jest włączenie do pracy na tym etapie kilku działów, aby urealnić wiedzę o przebiegu procesów w organizacji i zdefiniować potrzeby biznesowe. Dopiero wtedy można opracować szczegółowy plan działania, czas potrzebny na wdrożenie, a tym samym całkowity koszt projektu.

Jak zaplanować i zarządzać budżetem?

Kwestia czwarta to zaplanowanie budżetu na wdrożenie e-commerce w czasie – Kluczowa jest zmiana sposobu myślenia o osiągnięciu danego celu biznesowego – mówi ekspertka merce.com – Wykorzystanie zestawów wypracowanych rozwiązań, tworzonych przez lata rozwoju systemu lub opartych na nich acz lekko zmodyfikowanych pod konkretny system sprzedaży, zapewnia stabilną bazę, na której można przyrostowo budować kolejne rozwiązania – wyjaśnia Bożena Franosz. – Wtedy możemy precyzyjniej zarządzać budżetem decydując co i w jakim zakresie zrobić w pierwszej fazie wdrożenia, a co zostawić na kolejny etap – dodaje.

Słownik
1. B2B. Wymiana produktów, usług i/lub informacji między firmami.
2. B2C. Wymiana produktów, usług i/lub informacji między firmami a osobami fizycznymi. Wymiana występuję od firmy do osoby fizycznej.
3. ani. inaczej Automatic Number Identification lub caller id – numer telefonu dzwoniącego.
Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Zmiany w procesach transformacji cyfrowej coraz bliżej

Transformacja cyfrowa przedsiębiorstw rozpędza się, a wraz z nią rośnie znaczenie kontekstów prawnych, towarzyszących takim projektom. Unia Europejska intensywnie pracuje nad aktami, które już wkrótce zmienią oblicze rynku. – Czekają nas wyzwania i przecieranie nowych ścieżek. Przewagę zyskają ci, którzy przygotują się do planowanych zmian w świadomy sposób – podkreślają eksperci.
Czytaj więcej

Naukowcy: media społecznościowe zagrożeniem dla ludzkości

Już nie tylko socjolodzy czy aktywiści ostrzegają przed zgubną rolą baniek informacyjnych w mediach społecznościowych. Również biolodzy apelują, żeby zrozumieć na czym opiera się system tworzenia “fake newsów”. Przekonują, że to problem równie ważny co katastrofa klimatyczna. Sieci społecznościowe, które łączą specjalistów z danej dziedziny mogą być jednak odpowiedzią na informacyjny szum.
Czytaj więcej

Koniec ze sprzedażą energii poza lokalem

Wkrótce w życie wejdzie nowelizacja ustawy prawo energetyczne. To dla branży sprzedaży bezpośredniej i contact center może być koniec ze sprzedażą poza lokalem przedsiębiorcy. Bo od chwili wejścia nowych przepisów zarówno handlowcy jak i telemarketerzy nie będą mogli sprzedawać energii i gazu poza lokalem przedsiębiorcy. Taka sprzedaż będzie zakazana, a umowy zawarte w ten sposób – z mocy prawa nieważne.