Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

routing połączeń

Wyznaczanie trasy i wysłanie nią połączeń telefonicznych. Koordynacją trasy połączeń zarządza urządzenie węzłowe, w którym kształtowany jest ruch sieciowy, nazywane jest routerem – jego rolę może pełnić np. komputer stacjonarny czy oddzielne dedykowane urządzenie.

Roboty w ochronie zdrowia – jak mogą wesprzeć pracę medyków?

Polski system ochrony zdrowia od dłuższego czasu mierzy się z poważnymi problemami, które utrudniają jego skuteczne funkcjonowanie. W rozwiązaniu części z nich mogą pomóc nowe technologie, a konkretnie roboty cyfrowe.

To właśnie dzięki nim personel medyczny może zaoszczędzić bezcenny czas i skupić się na pomaganiu pacjentom. Robotyzacja procesów coraz śmielej wkracza do polskich placówek medycznych. Jak realnie może ona wesprzeć medyków?

Brak wykwalifikowanej kadry, przepracowanie pracowników, niedobory sprzętowe – to tylko niektóre z problemów nękających ochronę zdrowia od kilku lat. Panująca pandemia pogłębiła kryzys oraz obnażyła słabości administracyjne i komunikacyjne całego systemu. Właśnie w tej kwestii medykom mogą pomóc roboty cyfrowe.

Robotyzacja coraz bliżej

W Polsce coraz bardziej widoczne jest zapotrzebowanie na technologię RPA (Robotic Process Automation) w służbie zdrowia. Dostrzega to również Ministerstwo Zdrowia, które niedawno wpisało jedno z polskich narzędzi klasy RPA do rejestru innowacji i rekomenduje jego wykorzystanie.

Nasze spotkanie z Zespołem ds. Innowacji Ministerstwa Zdrowia potwierdziło, jak bardzo roboty cyfrowe są potrzebne medykom. To jednak nie pierwsza nasza współpraca z tą branżą. Narzędzie Wizlink udostępniliśmy już między innymi firmie TDZ Technika dla Zdrowia, która zajmuje się obsługą techniczną i medyczną jednostek ochrony zdrowia – mówi Michał Wawiórko, Prezes First Byte, właściciela Wizlink. Dodaje: Rynek zdrowia potrzebuje mocnego wsparcia – jestem przekonany, że takim wsparciem są właśnie roboty.

Rozwój technologii i wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań aktualnych problemów wiąże się również z potrzebą edukacji. Przykładem takiego działania jest przedsięwzięcie Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, który chce szkolić przyszłych medyków również w kompetencjach cyfrowych.  

Pracodawcy, którzy wzięli udział w naszych badaniach, jako jedną z kompetencji przyszłości wskazywali zaawansowane umiejętności cyfrowe, a dyrektor sieci szpitali wskazała, że znajomość działania algorytmów jest wręcz kluczowa dla części personelu medycznego. W kontekście tych wyzwań temat robotyzacji staje się wręcz koniecznym rozwiązaniem. Dlatego zdecydowaliśmy się wprowadzić do naszych zajęć narzędzie RPA – mówi Jakub Borowczyk, Starszy specjalista ds. współpracy z pracodawcami UM w Łodzi.

W czym roboty mogą wesprzeć medyków?

Nie istnieje technologia, która mogłaby zastąpić pracę lekarzy i pozostałych pracowników medycznych. Można natomiast zautomatyzować wiele procesów i w efekcie – zaoszczędzić bezcenny czas. Chodzi tu przede wszystkim o procesy administracyjne i komunikacyjne.

Co to dokładnie oznacza? Przede wszystkim powierzenie robotom wszelkich czynności biurowych dotyczących pracy z danymi, czyli na przykład przekazywanie danych pomiędzy systemami, zarówno obecnymi w podmiocie medycznym, jak również systemami centralnymi – w tym rejestrami państwowymi. Mogą być to także procesy rutynowe, takie jak obsługa wypełnionych formularzy, nadzorowanie dystrybucji leków na oddziałach, czy „pilnowanie” terminarza – powiadamianie o wizytach pacjentów, przypominanie lekarzom o z terminach.

Bardzo ważną zaletą technologii RPA, która może mieć fundamentalne znaczenie dla usprawnienia pracy w systemie ochrony zdrowia, jest możliwość przekazywania danych pomiędzy różnymi systemami w sposób szybszy, tańszy, a w konsekwencji bardziej efektywny. Dotyczy to bardzo szerokiego zbioru danych, od wyników badań pacjenta, zaleceń lekarskich, danych o materiałach
i zażywanych lekach, po dane demograficzne. Wykorzystanie tej podstawowej funkcjonalności RPA usprawnia przepływ informacji, pozwala szybciej wdrażać rozwiązania oraz dostarcza więcej danych do analizy.

Pomysłów na wykorzystanie robotów nie brakuje – nad jednym z nich pracowali opolscy studenci.

W ubiegłym roku jeden ze studentów Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu obronił pracę dyplomową dotyczącą zastosowania robotów. Projekt badawczy dotyczył narzędzia, które pomoże oszczędzić czas ratownikom pracującym na SOR w czasie pandemii Covid-19. Zaprojektowany przez niego robot pozwolił na znaczne skrócenie czasu pracy: nie tylko sprawdzał w systemie wyniki wymazów
w kierunku SARS-COV-2, ale również mógł przekazywać te informacje mailowo lub SMS-em.

– Ten przykład, jak myślę, jest najlepszym argumentem za skutecznością edukacji w zakresie automatyzacji – opowiada Michał Wawiórko.

Automatyzacja prostsza niż się wydaje

Procesów, w których robot może wesprzeć człowieka jest wiele, a zaoszczędzony w ten sposób czas, można wykorzystać na te zadania, które wymagają doświadczenia i niezastąpionych kwalifikacji personelu. Co ważne – wdrożenie narzędzia RPA nie musi wiązać się ani[1] z dużymi kosztami, ani z długim czasem implementacji. Stworzenie i obsługa takiego robota nie wymaga umiejętności programistycznych, wystarczy krótkie szkolenie.

Warto śledzić rozwój technologii w branży medycznej. W efekcie skorzystają na nim przede wszystkim pacjenci, poprzez zwiększoną jakość otrzymywanych usług oraz szybkość ich realizacji.

Słownik
1. ani. inaczej Automatic Number Identification lub caller id – numer telefonu dzwoniącego.
Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Człowiek czy algorytm? Czyli rzecz o przyszłości rekrutacji

Wśród najbardziej poszukiwanych zawodów w raportach od kilku lat pojawia się programista. Całkiem możliwe, że HRowcy prowadząc rekrutacje na to stanowisko tak naprawdę nieświadomie poszukują osób, które docelowo przyczynią się do likwidacji ich stanowisk pracy lub przynajmniej automatyzacji sporej części wykonywanych przez nich czynności. W związku z tym, że rozwój technologiczny postępuje bardzo szybko i każdego dnia opracowywane są nowe algorytmy usprawniające wiele zawodowych zadań, praca ludzka będzie w coraz większym stopniu wspierana narzędziami i systemami, które pomogą pracowniom w osiąganiu lepszych efektów. W wielu dyskusjach pojawia się jednak pytanie: czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka?
Czytaj więcej

Najszybszy komputer świata do biometrii na PG

Na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej uruchomiono NVIDIA DGX Station – nowy serwer obliczeniowy dedykowany uczeniu głębokiemu sztucznych sieci neuronowych. Jest to pierwsza instalacja takiego serwera w Polsce i jedna z pierwszych w Europie.
Czytaj więcej

Jak skutecznie zwalczać wyzwania związane z wielochmurowością?

Automatyzacja, orkiestracja i optymalizacja są jak mantra dla dzisiejszych firm. Kładziemy coraz większy nacisk na wydajność, elastyczność i szybkość działania, a rozwiązania oparte na wielochmurowości wspierają sukces wielu branż. Motoryzacja staje się bardziej zautomatyzowana, handel detaliczny jeszcze szybszy, natomiast czas życia produktów hardwarowych jest coraz krótszy.
Czytaj więcej

Chatbot zamiast pracownika banku? Prawie połowa Polaków jest otwarta na współpracę z wirtualnym asystentem

Dobiegający właśnie końca rok 2021 upłynął pod znakiem dynamicznych zmian. Trwająca od blisko dwóch lat pandemia COVID-19 wpłynęła na przyspieszenie transformacji cyfrowej w wielu organizacjach. Dotyczy to także banków, które chcąc odpowiadać na nową sytuację i oczekiwania klientów, musiały przejść przyspieszony kurs kompetencji cyfrowych i w wielu przypadkach zdały go wzorcowo.