Unima 2000: pracujemy nad nową strategią

O nowej strategii, powiększającym się gronie partnerów i dalszym rozwoju spółki Unima 2000 Systemu Teleinformatyczne S.A. rozmawiamy z prezesem Zarządu – Grzegorzem Pardelą oraz wiceprezesem Piotrem Urbańcem.

Unima 2000 powoli wychodzi z pewnego rodzaju trudnego okresu. Pomogła zmiana strategii spółki?

Grzegorz Pardela, Prezes Unima 2000 Systemy Teleinformatyczne S.A.: Udało nam się przejść trudny okres związany z początkiem pandemii, który był najbardziej ważącą przyczyną gorszego położenia dla całej Grupy Kapitałowej. Sytuacja zdecydowanie poprawiła się. Sama organizacja dostosowała się do nowej rzeczywistości biznesowej we wszystkich obszarach działania spółek w grupie. Na przestrzeni lipca i sierpnia 2021 r. rozpoczęliśmy pracę jako nowy, dwuosobowy Zarząd, powołany na trzyletnią kadencję. Po raz pierwszy w historii Grupy Unima 2000 jako Zarząd, nie jesteśmy powiązani z Grupą Kapitałową.

Obecnie trwają intensywne prace nad nową strategią, którą na bieżąco konsultujemy z akcjonariuszami. Wyniki Spółki za trzeci kwartał wskazują na odbicie i odwrócenie dotychczasowego spadkowego trendu. W skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za IIIQ GK osiągnęła już zysk netto na poziomie ponad 500 tys. PLN.

Czyli zmiany kadrowe to efekt zmiany strategii całej grupy…?

GP: Decyzja Akcjonariuszy oraz Rady Nadzorczej dotycząca wyboru nowego Zarządu podjęta została już jakiś czas temu. 24 czerwca 2021 roku Rada Nadzorcza Spółki podjęła Uchwały powołując nowy Zarząd Spółki na trzyletnią kadencję. Jest to pierwszy w historii Grupy Zarząd w całości niepowiązany właścicielsko.

Zmiany, które omawiamy przyczyniły się do spojrzenia na nowo na otoczenie Spółki, czynniki zewnętrzne oraz sytuacje wewnątrz firmy, a tym samym na opracowanie nowej strategii i planu działania na przyszłe okresy działalności wszystkich spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej.

Dotychczas postrzegani byliście wyłącznie jako partner Avaya oraz IBM. Nie tak dawno temu pojawił się w gronie partnerów inny, globalny gracz z rynku technologii do contact center[1] – Genesys. Czym podyktowany był ten ruch?

Piotr Urbaniec, Wiceprezes Unima 2000 Systemy Teleinformatyczne S.A.: Tak, to prawda. Grono naszych partnerów technologicznych powiększa się. Oprócz rozwiązań Genesys, nasza oferta została rozszerzona o technologie firm: Comm100, Techmo, Phonexia. Wiadomym jest, że branża IT jest jednym z najmocniej rozwijających się rynków. Dążymy do tego, aby oferta była odpowiedzią na potrzeby naszych klientów. Monitorujemy otoczenie i dostosowujemy się, między innymi poprzez aktualizację i rozszerzenie oferty o nowe technologie. To efekt strategii związanej z rozwojem naszego zasięgu, synergii biznesowej i technologicznej odpowiadającej na zapotrzebowania klientów i rynku w dobie dynamicznej ekspansji zastosowania mechanizmów sztucznej inteligencji, automatyzacji i robotyzacji w obsłudze klienta. W najbliższym okresie będziemy intensyfikować działania w kierunku dalszego rozwoju naszej oferty w tym zakresie, ale również w nowych obszarach.

Prowadzicie kilka śmiałych projektów i wdrożeń w firmach z sektora energetyki, FMCG i finansów. Czym mogą one zaskoczyć czytelników ccnews.pl?

GP: Klienci wymuszają na firmach innowacyjność, dzięki temu branże związane ze sprzedażą poszukują rozwiązań do zdalnego kontaktu z klientem. Jest to dla nas ogromna szansa, z której korzystamy i w efekcie czego mamy w swoim portfolio zrealizowane wdrożenie Unichatbota realizującego proces reklamacji w Black Red White S.A. Kolejnym wdrożeniem, którym możemy się pochwalić jest wdrożenie systemu Genesys Cloud CX[2] w chmurze publicznej zrealizowane dla LPP. Polegało ono na umożliwieniu wykorzystania wielokanałowego kontaktu z klientami poprzez telefon, mail, chat i platformy social media, jak również automatyzację części procesów obsługowych z wykorzystaniem rozwiązania Genesys Cloud CX w chmurze publicznej.

PU: Kolejnym naszym projektem jest realizacja dla firmy Lorenz Services nagrodzonego rozwiązania wirtualnego asystenta głosowego „Agata” dedykowanego do wsparcia pozyskiwania zamówień sieci sklepów na produkty firmy Lorenz Bahlsen. Coraz szerzej w naszych rozwiązaniach wykorzystujemy technologię sztucznej inteligencji, ma to kolosalny wpływ na jakość i wydajność naszych rozwiązań.

Jakie są Wasze cele na ten rok, poza oczywistym, dalszym rozwojem spółki?

GP: Nowa strategia dla Grupy jest aktualnie budowana. Planujemy ekspansję i optymalizację każdej linii biznesowej.  Szczególną uwagę przykładamy do rozwoju działalności w zakresie rozwiązań i usług IT. Stawiamy też na maksymalne uzyskanie synergii pomiędzy liniami biznesowymi wewnątrz Grupy Kapitałowej jak również z zapleczem technologicznym i biznesowym będących w portfelu nowych Akcjonariuszy. Opublikowany niedawno raport po IIIQ pokazuje odbicie dotychczasowego trendu w pozytywnym kierunku, który chcemy utrzymać i wzmacniać. Nasze kompetencje IT potwierdzają liczne wdrożenia i referencje uzyskane od największych przedsiębiorstw w kraju.  Fundamentalnym atutem naszej firmy, a jednocześnie przewagą na rynku, jest stabilny doświadczony zespół specjalistów, pełen entuzjazmu i zaangażowania, nastawiony na ciągły rozwój – co będziemy coraz mocniej wspierać jako Zarząd.

Wg. wielu ekspertów i badań, polskie firmy dokonują powolnej, ale sukcesywnie zwiększającej swoją skalę, transformacji cyfrowej. Dostarczacie rozwiązania, które taką transformacje ułatwiają. Organizowaliście – jeszcze przed pandemią – szkolenia, warsztaty i konferencje. Pandemia wyhamowała ten rodzaj edukacji. Co więc możecie zaoferować potencjalnym klientom w zakresie cyfrowej transformacji – czy tylko webinary?

PU: Webinaria organizowane w ramach Akademii Unima 2000 zastąpiły dotychczasowe konferencje i warsztaty. Formuła cyklicznych spotkań on-linowych okazała się skuteczna. W związku z tym już dzisiaj przygotowujemy kolejne tematy, którymi chcemy zainteresować naszych gości. Webinary, blog czy aktywność w social mediach są stałymi elementami naszych działań.  Planujemy zwiększyć aktywność na naszym kanale You Tube, planujemy uruchomić serię workshopów, wywiadów, filmików z opisem projektów referencyjnych.

Bardzo nam zależy na stałym kontakcie z klientami, w tym celu korzystamy z platformy do videokonferencji Avaya Spaces, która umożliwia nam kontakt z klientami o dowolnej porze za pośrednictwem dowolnego urządzenia. Spotkania, które prowadzimy organizowane są zarówno dla wąskiego grona uczestników jak i dla większej liczby osób co świetnie sprawdza się w przypadku spotkań webinarowych, w których uczestniczy nawet 100 osób.

Automatyzacja, czatboty – to w wielu przypadkach słowa – wytrychy do innych firm. W Waszej ofercie jest rozwiązanie IBM Watson, które uważane jest za jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań na rynku. Dotychczas było jednak niewiele wdrożeń tego produktu w Polsce. Czy jest szansa na zmianę?

GP: IBM Watson to czołowy na świecie silnik sztucznej inteligencji. Jesteśmy dumni, że udało nam się zrealizować do tej pory wdrożenia i integracje rozwiązań w oparciu o tą technologię IBM, w skali nie dokonanej wcześniej przez żadnego innego partnera w Polsce.  Uruchomiliśmy boty dla takich firm jak UNIQA, Black Red White, Lorenz Bahlsen, NFZ, KIR. Intensywnie pracujemy nad kolejnymi projektami, którymi będziemy chwalili się na bieżąco.

Czego możemy spodziewać się w najbliższych miesiącach w zakresie automatyzacji obsługi klienta na Polskim rynku?

GP: Mimo, że polskie firmy coraz odważniej podchodzą do cyfryzacji, jest to dopiero początek drogi i daleko nam to poziomu automatyzacji procesów jak np. w USA. Znacząco przyspieszyła automatyzacja procesów obsługi klienta i sprzedaży opierająca się na sztucznej inteligencji. Wirtualni asystenci stają się nieodłącznym elementem naszej codzienności, przyzwyczajamy się do nich, a wręcz – jako klienci – oczekujemy ich dostępności w procesie zakupowych czy reklamacyjnych. Kolejne kierunki rozwoju automatyzacji obsługi klienta to rozwiązania chmurowe oraz ceberbezpieczeństwo.  Trzy wymienione obszary to przyszłość technologii informacyjnych, w połączeniu z odpowiednio dostosowanymi do skali firmy systemami zapewnią wzrosty wydajności i skuteczności w biznesie naszych klientów. Przygotowujemy również ofertę dla mniejszych przedsiębiorców z sektora MŚP. Chcemy, aby najnowsze rozwiązania docierały również do tych którzy w przeważającej części odpowiadają za wzrost naszego PKB. Szacuje się, że wdrożenie sztucznej inteligencji oraz robotyzacja może docelowo przynieść wzrost PKB nawet do 2,5%. Czołowi analitycy Gartnera w swoim kwadracie jednoznacznie wskazują, że AI jest wykorzystywana przez kluczowych graczy na rynku zarówno w obszarze firm zaliczanych do segmentu Leaders jak Visionaries.

To co jest w automatyzacji najważniejsze?

PU: Celem podstawowym jest zaprojektowanie przyszłości firmy w taki sposób, aby zintegrować jak najwięcej procesów i wspomóc człowieka w rutynowych, powtarzalnych, masowych, czynnościach. Z biznesowego punktu widzenia najważniejsza jest niezawodność i wydajność systemu – dzięki tym wartościom racjonalizują się decyzje o inwestycji w ich zastosowanie.  Bazując na sprawdzonych technologiach od renomowanych dostawców, aktywnie współpracując z naszymi klientami tworzymy rozwiązania, które spełniają wszystkie wymienione oczekiwania…

Dlaczego cyfrowa transformacja jest biznesowi potrzebna?

PU: Nigdy wcześniej zmiany technologiczne w biznesie nie przebiegały tak dynamiczne. To co do niedawna wydawało się przyszłością w bardzo krótkim czasie stało się koniecznością. Pandemia stała się akceleratorem wdrażania nowych rozwiązań technologicznych. To nieodwracalna droga, jeszcze do niedawna traktowana jako trend, dziś cyfryzacja technologiczna to fakt. Dotknęła wszystkie firmy niezależnie od wielkości czy branży, w której działają. W jej wyniku firmy automatyzują swoje procesy biznesowe, aby znacząco poprawić swoją efektywność i wydajność. Często cyfryzacja jest warunkiem przetrwania danej firmy czy organizacji w walce o klienta. Firmy, które jako pierwsze podeszły odważnie do zmian, dziś niejednokrotnie są liderami w swoich branżach kreując nowe kierunki rozwoju. To właśnie one są dla nas kołem napędowym. Obserwujemy, słuchamy i realizujemy nawet najśmielsze projekty po to, aby być aktywnym uczestnikiem tym zmian.

Słownik
1. contact center. wydzielona z organizacji jednostka zajmująca się ogółem kontaktów z klientami przedsiębiorcy poprzez nieograniczoną ilość dostępnych kanałów kontaktu. Do…
2. CX. Zobacz customer experience.
Total
17
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Infolinia PKO BP: bezpłatny numer, krótki czas oczekiwania i uśmiech w głosie

Nic tak nie denerwuje jak długie oczekiwanie na połączenie z konsultantem infolinii. Według badania Instytucja roku czas ten uległ ostatnio skróceniu. Dla 69 instytucji – banków, ubezpieczycieli i telekomów – wynosi średnio 46 sekund. Oczywiście zdarza się, że na słuchawce powisimy nawet 15 minut. Dlatego warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach.