Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

Widok 360

Widok 360 stopni na klienta to koncepcja polegająca na możliwości przeglądania i analizowania wszystkich danych, jakie posiadasz na temat każdego pojedynczego klienta w jednym miejscu.

Przy tak dużej ilości danych tworzonych i gromadzonych dla każdego z klientów, możliwość zebrania wszystkich źródeł w jednym miejscu daje Ci możliwość zapewnienia, że rozumiesz potrzeby, życzenia i obawy każdej osoby. W rzeczywistości jest to jednak bardziej skomplikowane.

Samorządy sięgają po dane

Rok 2022 będzie czasem, w którym znaczenie efektywnego zarządzania danymi – w tym danymi przestrzennymi – będzie rosnąć wykładniczo – wynika z prognoz specjalistów. Ich zdaniem, dane z zakresu Business Intelligence i Location Intelligence to przyszłość. Szacują, że zainteresowanie wśród jednostek samorządu terytorialnego (JST) narzędziami IT analizującymi dane wzrośnie o 20%.

Jak zauważają specjaliści, 2022 rok będzie czasem rozwoju umiejętności korzystania z danych. Zyskają te JST, które nauczą się przekuwać informacje w wiedzę i wykorzystają to w odpowiedni sposób. Chodzi przede wszystkim o korzyści dla budżetu. Samorządy gromadzą rozmaite dane. Teraz nadchodzi moment na ich efektywne wykorzystanie.

Stale rośnie liczba jednostek samorządu terytorialnego korzystających z narzędzi GIS, czyli aplikacji geoinformatycznych. Dane gromadzone z użyciem tego typu programów ułatwiają nie tylko planowanie przestrzenne, ale także pracę administracji. Moim zdaniem liczba samorządów, które zdecydują się na korzystanie z rozwiązań GIS również w kierunku Business Intelligence, wzrośnie w 2022 r. o 20%. Warto też pamiętać, że samo gromadzenie danych to jednak nie wszystko. Wyniki analiz powinny być wykorzystywane do konkretnych celów. W tej chwili samorządy nie zawsze potrafią w pełni wykorzystać potencjał gromadzonych informacji, ale to się zmienia. I dobrze, bo JST które znajdą metodę na efektywne zarządzanie danymi, szybko na tym zyskają – mówi Sławomir Hemerling-Kowalczyk, Prezes GIAP.

Samorządy stają się firmami

Zarządzanie jednostkami samorządowymi coraz bardziej przypomina biznes. Zdaniem specjalistów, rozwój JST w 2022 roku oznacza dalsze, a nawet jeszcze bardziej dynamiczne podążanie tą drogą. Pieniędzy z podatków nie zawsze wystarcza na realizację wszystkich zaplanowanych przez samorząd celów. Co więcej, samorządowcy obawiają się, że nowy porządek podatkowy w ramach tzw. „Polskiego Ładu” negatywnie wpłynie na stan budżetów lokalnych. Kluczem do zarabiania lub szukania oszczędności są właśnie gromadzone dane i umiejętne ich przetwarzanie. Mało tego – Business Intelligence może wpłynąć na zwiększenie przychodów do budżetu, umożliwiając skuteczniejszą niż dotychczas ściągalność opłat. Rozwiązania BI[1] umożliwiają np. przeprowadzenie analizy lokalnych deklaracji śmieciowych z rzeczywistą liczbą osób zamieszkującą daną lokalizację. Ale rozwiązania BI pomogą także w obsłudze klienta – mieszkańca. Systemy BI będą wspierały podejmowanie decyzji optymalnych dla lokalnych społeczności, co w oczywisty sposób przyczyni się do poprawny CX[2] mieszkańców – beneficjentów działalności JST.

Business Intelligence  – proces przetwarzania danych gromadzonych w przedsiębiorstwie lub instytucji, które następnie przekształca się na informacje i wiedzę. W ten sposób managerowie i specjaliści otrzymują narzędzia do tworzenia strategii biznesowej przedsiębiorstwa oraz niezbędną wiedzę potrzebną do podejmowania decyzji. W celu gromadzenia i przetwarzania danych wykorzystuje się narzędzia analityczne oraz kokpity managerskie, służące do prezentacji danych i raportów z przeprowadzonych analiz.

Location Intelligence  – element Business Intelligence, polegający na gromadzeniu i przetwarzaniu danych, zdobywanych za pomocą analiz przestrzennych z użyciem map i narzędzi geoinformatycznych.

Business Intelligence i Location Intelligence, to już nie przyszłość, a w zasadzie kierunek bieżącego rozwoju JST w 2022 roku. W biznesie, narzędzia raportujące w oparciu o analizy danych, funkcjonują już 15-20 lat. Dotychczas samorządy nie musiały tego robić, ale teraz przyszła na nie kolej. Rozwiązania BI już teraz posiada m.in. Warszawa, a postępowania w sprawie przygotowania takich narzędzi prowadzą Kielce oraz Poznań. Znalezienie metody na odpowiednie przekształcanie danych i zarządzanie nimi to klucz do sukcesu finansowego JST. Tego typu wiedza pozwoli znaleźć oszczędności i efektywnie zarządzać zasobami samorządu, w taki sposób, aby gromadzić środki na inwestycje. Te, jak wiadomo, oznaczają rozwój i wzrost jakości życia mieszkańców. Dodam, że branża IT naturalnie zauważyła ten trend i w tej chwili powstają koncepcje na kokpity menadżerskie dla systemów GIS z przeznaczeniem dla władz samorządowych. To narzędzia raportujące, które będą działać w oparciu o już istniejące w urzędzie oprogramowanie – dodaje Michał Pałka Dyrektor działu IT w GIAP

Synchronizacja danych kolejnym wyzwaniem

Aby efektywnie korzystać z gromadzonych danych, JST muszą rozwiązać jeszcze jeden problem – brak synchronizacji danych między narzędziami wykorzystywanych w poszczególnych urzędach, wydziałach, a tymi z których korzystają jednostki podległe. To wyzwanie, które dotyczy nie tylko rozwiązań Business Intelligence, ale również danych wszelkiego rodzaju. Ten problem, jak podkreślają specjaliści, częściowo rozwiązują już Krajowe Ramy Interoperacyjności. Narzucają one samorządom standardy i wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej. To jednak proces, który w 2022 roku z pewnością będzie jeszcze trwał.

Słownik
1. BI. (lub Systemy Business Intelligence) – narzędzia realizujące proces przekształcania danych z różnych źródeł w informacje, a informacji w…
2. CX. Zobacz customer experience.
Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

NFZ wprowadza księgę jakości obsługi klientów

Od 1 maja we wszystkich oddziałach Narodowego Funduszu Zdrowia zacznie obowiązywać nowy dokument – „Księga Jakości Obsługi Klientów Narodowego Funduszu Zdrowia”. W ub. tygodniu Dariusz Tereszkowski-Kamiński podpisał z up. Prezesa NFZ stosowne zarządzenie. Sprawdziliśmy więc co w tym dokumencie zostało zawarte.
Czytaj więcej

E-wizyty w ZUS cieszą się coraz większym zainteresowaniem

Właśnie mija rok, odkąd ZUS zaproponował klientom usługę e-wizyty. Dotychczas skorzystało z niej ponad 116 tys. osób w całym kraju. W samym Opolu z usługi skorzystało ponad 3 tys. klientów. Najczęściej konsultowane są sprawy dotyczące emerytur i rent krajowych. Ale system daje możliwości umówienia spotkania w wielu innych obszarach tematycznych.