Pracuj.pl: słodko-gorzka praca z klientami

Pracownicy obsługi klienta znów stają na pierwszej linii świątecznego frontu. Mimo COVID-19, jest to ponownie napięty okres dla pracowników handlu, gastronomii czy turystyki, pracujących z klientami. Coroczna gorączka zakupowa i turystyczna bywa dla nich trudnym doświadczeniem. Według badań Pracuj.pl, ponad połowa ma do czynienia ze stresującymi sytuacjami z klientami. Jednocześnie ten gorący okres to okazja do zmiany pracy. Tylko w październiku i listopadzie liczba ofert w obsłudze klienta wzrosła na Pracuj.pl w stosunku do analogicznego okresu przed rokiem o 62%, w sprzedaży – o 41%, a w hotelarstwie i turystyce – aż blisko czterokrotnie.

W okresie okołoświątecznym „fizyczny” ruch zakupowy jest zdecydowanie większy niż w pozostałe części roku – nawet w pandemii. Choć rośnie popularność zakupów e-commerce, w centrach handlowych, sklepach, restauracjach czy hotelach miliony klientów oczekują wsparcia, m.in. kasjerów, opiekunów działów, recepcjonistów czy kelnerów. Nowe okoliczności oznaczają dla nich pracę w nietypowej scenografii, wyznaczonej przez maseczki, rękawiczki czy normy sanitarne – zazwyczaj przy równie dużej intensywności zadań, jak przed pandemią.

By docenić rolę tych specjalistów w codziennym funkcjonowaniu handlu oraz poznać jej opinie, postawy i plany zawodowe, Pracuj.pl przeprowadziło badanie na grupie 763 osób. Respondentami były osoby pracujące bezpośrednio z klientami w sklepach, punktach sprzedaży, na recepcji, w sekretariatach oraz w gastronomii. Wyniki pokazują nie tylko, jakie plany zawodowe i płacowe mają badani, ale także, jak postrzegają zachowania klientów i swoje własne poczucie wartości w miejscu pracy.

Klient nie taki straszny – choć stresujący

Na podstawie odpowiedzi osób czynnych zawodowo, można stwierdzić, że większość pracowników (63%) jest zadowolona z podejścia klientów. Dla ponad połowy badanych praca z klientem jest w przeważającej części pozytywnym doświadczeniem. Może to wskazywać na traktowanie przez nich kontaktu z klientem jako ważnego i pozytywnego elementu pracy.

Jednocześnie również ponad połowa respondentów twierdzi, że ma do czynienia ze stresującymi sytuacjami w relacjach z klientami. Niespełna połowa badanych potwierdza, że dostała wsparcie od pracodawcy w zakresie relacji z klientami. 45% uważa, że zostało dobrze wyszkolonych w zakresie kontaktów z nimi, a 40% otrzymało wskazówki, jak sobie radzić z trudnymi klientami. W gorącym okresie przedświątecznym wsparcie pracodawców jest konieczne, zwłaszcza w trakcie pandemii.

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że praca z klientem wymaga od pracowników naprawdę dużych umiejętności interpersonalnych. Badanie pokazuje, że zajmujące się tym osoby mogą być napędzane przez pozytywne reakcje klientów, ale także mogą negatywnie odbierać ich przykre zachowania. Ponad połowa badanych pracujących z konsumentami spotyka się ze stresującymi sytuacjami w tych relacjach. Często jako klienci w przedświątecznym napięciu zapominamy, że po stronie sklepu czy dostawcy usług jest żywy człowiek, pracujący ciężko w tym okresie. Tym ważniejsze jest odpowiednie przeszkolenie pracowników, którzy mają kontakt z klientami na okoliczność takich sytuacji. Badanie pokazuje, że nie zawsze jest to realizowane odpowiednio dokładnie – mówi Konstancja Zyzik, menedżerka ds. pozyskiwania talentów i rozwoju pracowników w Grupie Pracuj.

Satysfakcja (nie)gwarantowana

Praca z klientem przez 8 godzin dziennie jest niewątpliwie wyzwaniem, zwłaszcza w trakcie pandemii, gdy trzeba wykonywać swoje obowiązki, przestrzegając zasad i obostrzeń covidowych. Dodatkowe wyzwania to większe ryzyko zakażenia, spowodowane bezpośrednim kontaktem z klientem, a także stres, związany z troską o zdrowie.

Czy pracownicy obsługi klienta są w takich okolicznościach zadowoleni ze swojej pracy? Czy czują się docenieni? Okazuje się, że ponad połowa badanych Polaków odczuwa satysfakcję z wykonywanej pracy. Prawie połowa czuje, że jest ona doceniona.

Osoby obsługujące klientów odczuwają trochę mniejszą satysfakcję z wynagrodzenia niż z pracy. 40% badanych jest zadowolonych ze swoich zarobków, choć tylko 4% – zdecydowanie, a 36% “raczej”. Prawie jedna trzecia nie potrafi określić swojego stopnia satysfakcji z pensji. 28% respondentów jest niezadowolonych z zarobków, w tym 7% – zdecydowanie, a 21% “raczej”.

Mniej pozytywnych odpowiedzi padło na pytanie „Kiedy ostatnio dostałeś podwyżkę”? Okazuje się, że 20% pracowników działów obsługi klienta nigdy nie otrzymało podwyżki. 65% otrzymało podwyżkę w ciągu ostatnich dwóch lat, w tym 20% w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Ani gorzej, ani lepiej niż przed pandemią

Na początku pandemii wydawało się, że sytuacja pracowników w handlu, gastronomii i szeroko rozumianej obsłudze klienta pogorszy się na długo. Na szczęście te przewidywania okazały się zbyt pesymistyczne. Obecnie rekrutacje i poszukiwania pracowników przybrały na sile, także w tej branży. Do tego sami pracownicy twierdzą w zdecydowanej większości (62%), że ich sytuacja zawodowa nie jest ani[1] gorsza, ani lepsza niż przed pandemią. 31% twierdzi, że ich sytuacja zawodowa pogorszyła się, a tylko 8% – że polepszyła.

Co trzeci chętnie zmieni pracodawcę

Nie od dziś wiadomo, że okres świąteczny to dobry czas dla specjalistów obsługi klienta na podejmowanie nowych wyzwań zawodowych i negocjacje warunków pracy. Pracodawcom zależy na zatrudnieniu najlepszych i na obsłudze klienta satysfakcjonującej dla wszystkich stron.

Głównym powodem poszukiwania nowej pracy jest chęć większych zarobków. 73% badanych Polaków chciałoby więcej zarabiać. 81 %, wybierając pracę, bierze pod uwagę wynagrodzenie. Można stwierdzić, że w kwestii tych zagadnień pracownicy branż obsługujących klientów są papierkiem lakmusowym całej populacji czynnych zawodowo Polaków. Dokładnie tyle samo respondentów, pracujących w różnych branżach, odpowiedziało na podobne pytania w badaniu Pracuj.pl Polacy w nowym środowisku pracy.

33% badanych pracowników obsługi klienta poszukuje nowej pracy. Jest to wartość zbliżona do badania „Polacy w nowym środowisku pracy”, w którym aktywne poszukiwanie nowego pracodawcy zadeklarowało 31% respondentów.

Badania osób pracujących bezpośrednio z klientami pokazują, że również w tej grupie zawodowej główną motywacją do zmian zawodowych są pieniądze. Obsługa klienta w takich branżach jak handel, gastronomia czy turystyka bywa źródłem wielu napięć i nie zawsze odzwierciedla się w odpowiednio wysokich wynagrodzeniach. Dlatego oferowane atrakcyjne zarobki wyróżniają się znacznie na tle innych atutów pracodawców, poszukiwanych przez tę grupę badanych. W okresie przedświątecznym dla osób pracujących bezpośrednio z klientami otwierają się pod tym względem nowe możliwości – komentuje Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.

Coraz bliżej Świąt

COVID-19 i obostrzenia z nim związane nie powstrzymują ani pracodawców przed rekrutacjami, ani kandydatów przed szukaniem pracy. Serwis Pracuj.pl w ostatnich dwóch miesiącach ponownie odnotował większą aktywność rekruterów. Liczba ofert w obsłudze klienta wzrosła w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku o 62%, a w sprzedaży – o 41%. Aż blisko czterokrotny wzrost widoczny był w hotelarstwie i gastronomii – co wiąże się prawdopodobnie z ubiegłorocznym lockdownem obu branż w ostatnich miesiącach roku.

Nauczyliśmy się już jako społeczeństwo żyć z wirusem i chcemy być czynni zawodowo. Okres świąteczny sprzyja rekrutacjom w branży handlowej i w obsłudze klienta. Statystyki Pracuj.pl pokazują, że liczba ogłoszeń w tej branży wzrasta co rok w czwartym kwartale, także w pandemii. Pracownicy mają więc szansę na rozwój i negocjowanie stawek płacowych. Ważne, aby wszyscy – pracownicy i klienci – w tych niełatwych czasach odnosili się do siebie ze zrozumieniem i troską o zdrowie, co ułatwia pracę i zakupy.

Słownik
1. ani. inaczej Automatic Number Identification lub caller id – numer telefonu dzwoniącego.


Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts
Read More

Persometrics dzięki AI pozwala na wejście “w skórę klienta”

Idealny sprzedawca to taki, który potrafi „wejść w skórę” swojego klienta, rozpozna jego potrzeby, umiejętnie prowadzi rozmowę, wie, co skłoni tę konkretną osobę do podjęcia pozytywnej decyzji. Niestety w trakcie rozmowy sprzedażowej, często nawet mimo dobrych chęci i doskonałego przegotowania nie ma czasu na „poznanie” klienta i dostosowanie się do niego.
Read More

Spada wykorzystanie telefonu jako kanału sprzedażowego

Firmy outsourcingowe, dostawcy technologii contact center i wewnętrzne działy obsługi klienta w tym roku przeszli prawdziwe trzęsienie ziemi. Gdy jedni notowali wzrosty w ruchu przychodzącym, inni odnotowywali mniejsze zainteresowanie usługami telesprzedaży przez duże firm. Dostawcy technologii borykali się z szybką migracją swoich klientów do środowiska rozproszonego. Można chyba już powiedzieć – niech ten rok szybciej się skończy!
Read More

Czas na mikro-personalizację oferty w bankach

Szybka decyzja o przyznaniu kredytu, pomoc w planowaniu wydatków, indywidualne promocje i zniżki oferowane w czasie wizyty w galerii handlowej czy kinie – taką mikro-personalizację oferty produktowej dla klientów banków zapewnia analityka behawioralna, wykorzystująca big data i sztuczną inteligencję.