Internetowe żniwa
Gdy postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się zwyczajom zakupowym Polaków właśnie w kontekście tego typu świąt (raport ExpertSender „Polacy i Black Friday”), okazało się, że 94,8 proc. badanych wiedziało czym jest Black Friday, a 60 proc. choć raz w życiu zdecydowało się na zakup w tym okresie. Widać zatem jak dobrze w naszym kraju adoptują się zagraniczne trendy zakupowe. Choć początkowo Black Friday powstał z myślą o sklepach stacjonarnych, to obecnie podbija sprzedaż internetową, której pierwotnie dedykowany był Cyber Monday, czyli cyfrowy poniedziałek. Z pewnością w tym roku to właśnie sprzedaż online będzie motorem napędowym Balck Friday. Dużą rolę oczywiście odegrała w tym przypadku pandemia, która nie tylko przyspieszyła od lat obserwowany wzmożony ruch w sklepach internetowych, ale też wpłynęła na zmiany zachowań zakupowych Polaków wydłużając czas spędzamy przez nich na internetowych zakupach.
By jednak słupki sprzedażowe sklepów faktycznie poszły w górę, potrzeba aktywnych działań żeby przyciągać konsumentów i wyróżniać się na rynku. Tym bardziej, że konkurencji przybywa. Dlatego tak ważne jest, aby firmy były odpowiednio przygotowane, np. wykorzystując automatyzację wielokanałowego marketingu, dzięki której w opłacalny sposób mogą przebudować bazę klientów, a tym samym zwiększyć dotarcie do spersonalizowanych grup z odpowiednio dobraną ofertą i w najlepszym czasie. Efekt – skłonienie klientów do aktywnych zakupów. Głównym atutem takiej spersonalizowanej kampanii marketingowej jest to, że przy tym samym nakładzie pracy można dotrzeć zarówno do 1 000 jak i 100 tys. odbiorców, a oferta może być bardziej skuteczna w przebiciu się na rynku i do konsumenta.
Poniżej przedstawiamy pięć niezawodnych scenariuszy na Black Friday i Cyber Monday:
Odzyskaj porzucone koszyki
Ponad 90% robiących zakupy online porzuca koszyki, a co piąty Polak robi to bardzo często (raport ExpertSender „Zakupy online w Polsce 2020”). Sposobem na skłonienie ich do dokończenia zakupów są wysyłki e-mailowe z przypomnieniem o porzuconych koszykach wraz z informacją np. o dodatkowym rabacie, jeśli dokończą transakcję w Black Friday. Dodatkowo promocje można wydłużyć do końca Cyber Monday, a w międzyczasie wysłać kolejną wiadomość z przypomnieniem o niedokończonym koszyku.
Zachęć do ponownego zakupu
Black Friday to okazja do skłonienia stałych klientów do dodatkowych zakupów. Wystarczy przypomnieć lojalnym użytkownikom o możliwość zaopatrzenia się w ulubione produkty w promocyjnych cenach.
Poinformuj o uzupełnionym asortymencie
Sprawdzonym pomysłem na zwiększenie sprzedaży jest też umożliwienie klientom zapisanie się na listę oczekujących na dany produkt jeśli nie zdążyli kupić go w promocyjnych cenach w Black Friday. Takim osobom można zagwarantować zakup po cenie z promocji i poinformować ich o dostępnym produkcie po uzupełnieniu asortymentu.
Przygotuj spersonalizowany kod rabatowy
Spersonalizowane rabaty (kod może być imienny lub rabat uzależniony od wysokości wcześniej zrealizowanych zakupów) sprawiają, że klienci czują się traktowani w sposób wyjątkowy, a sprzedający mają szansę wyróżnić swoje oferty spośród innych e-maili tego typu.
Ogranicz ofertę czasowo
Klienci są bardziej zmotywowani do zakupów, gdy oferta jest ograniczona czasowo. W kampaniach e-mailowych można wykorzystać np. zegar odliczający strat promocji. Dodatkowo wysłanie wiadomość w czasie, kiedy odbiorcy najczęściej przeglądają skrzynkę lub przypomnienie im o możliwości skorzystania z rabatu na godzinę przed zakończeniem promocji mogą pomóc w podtrzymaniu zainteresowania odbiorców i uaktywnienia ich do zakupów.
Te i wiele innych rozwiązań sprawdzają się, czego dowodem jest to, że każdego roku widzimy coraz większe i na szerszą skalę wykorzystywanie różnego typu narzędzi z zakresu marketing automation[1] właśnie w okresach Black Friaday i świątecznym. Warto też obserwować nowe rozwiązania, które powoli adoptują sklepy internetowe. A tych przybywa szybciej, ponieważ e-commerce silnie rozwija się technologicznie. To chociażby technologie z zakresów rozszerzonej rzeczywistości i rzeczywistości wirtualnej, które umożliwiają np. wirtualne przymierzanie ubrań, dobieranie kosmetyków, mebli i wielu innych. Zmiany widzimy też w usprawnianiu płatności internetowych (raport ExpertSender „Trendy w narzędziach e-commerce”), gdzie rośnie zainteresowanie internautów takimi hasłami jak „digital wallet” czy różnymi metodami płatności bezgotówkowych, m.in. SkyCash, Blik, Apple i Google Pay, PayPal. Uwagę zwraca także rosnący trend zainteresowania płatnościami kryptowalutami.
Wszystko ma służyć temu, by było jeszcze łatwiej i szybciej. Choć w przyszłości sklepy stacjonarne nadal będą funkcjonowały, to jednak zmieni się ich charakter na bardziej showroomy, gdzie można rzeczy przymierzyć, ale ich zakup odbędzie się już online. A tu pole do popisu dla zastosowań z zakresu marketing automation jest ogromne.