Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

Widok 360

Widok 360 stopni na klienta to koncepcja polegająca na możliwości przeglądania i analizowania wszystkich danych, jakie posiadasz na temat każdego pojedynczego klienta w jednym miejscu.

Przy tak dużej ilości danych tworzonych i gromadzonych dla każdego z klientów, możliwość zebrania wszystkich źródeł w jednym miejscu daje Ci możliwość zapewnienia, że rozumiesz potrzeby, życzenia i obawy każdej osoby. W rzeczywistości jest to jednak bardziej skomplikowane.

5 sposobów na udane Black Friday dla firm

Black Friday, coroczne święto zakupowe, które przywędrowało do nas zza oceanu, tym razem przypada 26 listopada. Każdego roku wyraźnie widać tendencję sklepów retail, w tym e-commerce, do przedłużania „święta”, dzięki czemu konsumenci mogą polować na wyjątkowe promocje przez wiele dni, a nawet tygodni. Taki trend w branży nie dziwi, ponieważ to wyjątkowy czas w roku – jeden z najbardziej gorących, a więc i dochodowych.

Internetowe żniwa

Gdy postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się zwyczajom zakupowym Polaków właśnie w kontekście tego typu świąt (raport ExpertSender „Polacy i Black Friday”), okazało się, że 94,8 proc. badanych wiedziało czym jest Black Friday, a 60 proc. choć raz w życiu zdecydowało się na zakup w tym okresie. Widać zatem jak dobrze w naszym kraju adoptują się zagraniczne trendy zakupowe. Choć początkowo Black Friday powstał z myślą o sklepach stacjonarnych, to obecnie podbija sprzedaż internetową, której pierwotnie dedykowany był Cyber Monday, czyli cyfrowy poniedziałek. Z pewnością w tym roku to właśnie sprzedaż online będzie motorem napędowym Balck Friday. Dużą rolę oczywiście odegrała w tym przypadku pandemia, która nie tylko przyspieszyła od lat obserwowany wzmożony ruch w sklepach internetowych, ale też wpłynęła na zmiany zachowań zakupowych Polaków wydłużając czas spędzamy przez nich na internetowych zakupach.

By jednak słupki sprzedażowe sklepów faktycznie poszły w górę, potrzeba aktywnych działań żeby  przyciągać konsumentów i wyróżniać się na rynku. Tym bardziej, że konkurencji przybywa. Dlatego tak ważne jest, aby firmy były odpowiednio przygotowane, np. wykorzystując automatyzację wielokanałowego marketingu, dzięki której w opłacalny sposób mogą przebudować bazę klientów, a tym samym zwiększyć dotarcie do spersonalizowanych grup z odpowiednio dobraną ofertą i w najlepszym czasie. Efekt – skłonienie klientów do aktywnych zakupów. Głównym atutem takiej spersonalizowanej kampanii marketingowej jest to, że przy tym samym nakładzie pracy można dotrzeć zarówno do 1 000 jak i 100 tys. odbiorców, a oferta może być bardziej skuteczna w przebiciu się na rynku i do konsumenta.

Poniżej przedstawiamy pięć niezawodnych scenariuszy na Black Friday i Cyber Monday:

Odzyskaj porzucone koszyki 

Ponad 90% robiących zakupy online porzuca koszyki, a co piąty Polak robi to bardzo często (raport ExpertSender „Zakupy online w Polsce 2020”). Sposobem na skłonienie ich do dokończenia zakupów są wysyłki e-mailowe z przypomnieniem o porzuconych koszykach wraz z informacją np. o dodatkowym rabacie, jeśli dokończą transakcję w Black Friday. Dodatkowo promocje można wydłużyć do końca Cyber Monday, a w międzyczasie wysłać kolejną wiadomość z przypomnieniem o niedokończonym koszyku.

Zachęć do ponownego zakupu 

Black Friday to okazja do skłonienia stałych klientów do dodatkowych zakupów. Wystarczy przypomnieć lojalnym użytkownikom o możliwość zaopatrzenia się w ulubione produkty w promocyjnych cenach.

Poinformuj o uzupełnionym asortymencie 

Sprawdzonym pomysłem na zwiększenie sprzedaży jest też umożliwienie klientom zapisanie się na listę oczekujących na dany produkt jeśli nie zdążyli kupić go w promocyjnych cenach w Black Friday. Takim osobom można zagwarantować zakup po cenie z promocji i poinformować ich o dostępnym produkcie po uzupełnieniu asortymentu.

Przygotuj spersonalizowany kod rabatowy 

Spersonalizowane rabaty (kod może być imienny lub rabat uzależniony od wysokości wcześniej zrealizowanych zakupów) sprawiają, że klienci czują się traktowani w sposób wyjątkowy, a sprzedający mają szansę wyróżnić swoje oferty spośród innych e-maili tego typu. 

Ogranicz ofertę czasowo 

Klienci są bardziej zmotywowani do zakupów, gdy oferta jest ograniczona czasowo. W kampaniach e-mailowych można wykorzystać np. zegar odliczający strat promocji.  Dodatkowo wysłanie wiadomość w czasie, kiedy odbiorcy najczęściej przeglądają skrzynkę lub przypomnienie im o możliwości skorzystania z rabatu na godzinę przed zakończeniem promocji mogą pomóc w podtrzymaniu zainteresowania odbiorców i uaktywnienia ich do zakupów.

Te i wiele innych rozwiązań sprawdzają się, czego dowodem jest to, że każdego roku widzimy coraz większe i na szerszą skalę wykorzystywanie różnego typu narzędzi z zakresu marketing automation[1] właśnie w okresach Black Friaday i świątecznym. Warto też obserwować nowe rozwiązania, które powoli adoptują sklepy internetowe. A tych przybywa szybciej, ponieważ e-commerce silnie rozwija się technologicznie. To chociażby technologie z zakresów rozszerzonej rzeczywistości i rzeczywistości wirtualnej, które umożliwiają np. wirtualne przymierzanie ubrań, dobieranie kosmetyków, mebli i wielu innych. Zmiany widzimy też w usprawnianiu płatności internetowych (raport ExpertSender „Trendy w narzędziach e-commerce”), gdzie rośnie zainteresowanie internautów takimi hasłami jak „digital wallet” czy różnymi metodami płatności bezgotówkowych, m.in. SkyCash, Blik, Apple i Google Pay, PayPal. Uwagę zwraca także rosnący trend zainteresowania płatnościami kryptowalutami.

Autor:  Anna Flis, COO z firmy ExpertSender

Wszystko ma służyć temu, by było jeszcze łatwiej i szybciej. Choć w przyszłości sklepy stacjonarne nadal będą funkcjonowały, to jednak zmieni się ich charakter na bardziej showroomy, gdzie można rzeczy przymierzyć, ale ich zakup odbędzie się już online. A tu pole do popisu dla zastosowań z zakresu marketing automation jest ogromne.


Słownik
1. marketing automation. Marketing automation to zestaw narzędzi i procesów, który pozwala na identyfikację i zindywidualizowaną komunikację z potencjalnymi klientami. Taka…
Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Zapal wreszcie żarówkę nad swoją głową!

Do czego może służyć telefon? Do utrzymywania kontaktów – przecież to oczywiste! Ale czy oczywistym połączeniem może być telefon i kardiograf? A czy łatwo jest połączyć telefon z lodówką? W dzisiejszych czasach nie budzi to już takiego zdziwienia, jak 10 czy 15 lat temu. Dlaczego? Bo takie, łączące oba urządzenia (czy dziedziny) rozwiązania już istnieją. Czy jednak nie powinniśmy zastanowić się, co jeszcze człowiek może w tym przypływie kreatywności wymyślić?
Czytaj więcej

Czy warto budować zaufanie w contact center?

Contact Center to pierwszy front. Obszar, na którym przedsiębiorstwa pokazują ludzką twarz. Wizerunek marki to nie tylko obecność sympatycznego konsultanta zawsze do usług. Skuteczne budowanie zaufania to sposób na zjednanie i przywiązanie klienta, a także droga do umocnienia zespołu.