Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

2,5G

standard sieci komórkowych drugiej generacji, w których zaimplementowano funkcje wspomagające pakietową komutację danych. Sieci 2.5G uważane są za element ewolucji pomiędzy sieciami drugiej i trzeciej generacji. Do sieci 2.5G zalicza się na przykład sieci GPRS/EDGE, które budowane są na podstawie istniejących sieci GSM (2G), ale dzięki technologiom wspomagającym pakietowe przesyłanie danych oferują usługi dostępne w sieciach 3G (w sieciach trzeciej generacji usługi te oferowane są z lepszą jakością). Dodatkowo sieć szkieletowa budowana dla potrzeb implementacji technologii GPRS/EDGE może być także używana przez sieci UMTS (3G), co umożliwia współistnienie sieci 2G i 3G oraz stopniową ewolucję istniejących sieci pomiędzy tymi standardami.

Sztuczna inteligencja zmieni handel i to szybciej niż nam się wydaje

Kości zostały rzucone i naszą pracę czekają zmiany. Nie dotyczy to tego, gdzie będziemy pracowali, ale także z kim. Jeżeli wierzyć ekspertom, to już niedługo do współpracy dostaniemy wirtualnego asystenta.

Gartner przewiduje, że do 2025 roku co drugi pracownik umysłowy będzie codziennie korzystać z wirtualnego asystenta. Dla porównania w 2019 na chwilę przed cyfrowym przyspieszeniem, które miało miejsce w ubiegłym roku, tylko jeden na pięćdziesięciu pracowników, wspierał się pracą bota. Zmiana dzieje się na naszych oczach, bo jak zapewniają eksperci ze wspomnianego wyżej instytutu, rynek wirtualnych asystentów wart będzie 3,5 mld dolarów.

Komunikacja, która między ludźmi a maszynami rozpoczęła się na początku lat 60. ubiegłego wieku, do tej pory miała, i jak na razie ma, głównie wymiar pisany, ale eksperci nie mają wątpliwości, że przyszłością jest głos.

Użyteczność i funkcjonalność zwycięży, dlatego przyszłością są asystenci głosowi. – zauważa Wojtek Stramski i tłumaczy — Komunikacja werbalna jest naturalna dla ludzi. W końcu na początku uczymy się mówić, a nie pisać – podkreśla Stramski. Podobnego zdania, jak CEO Deep Change Ventures są analitycy Gartnera, ich zdaniem do 2023 roku  25% interakcji pracowników będzie komunikacją opartą na głosie.

Dobra podstawa

McKinsey w raporcie “The state of AI in 2020” podaje, że co druga analizowana firma wdrożyła sztuczną inteligencję w co najmniej jedną funkcję biznesową.

– Sztuczna inteligencja już weszła do biznesu i teraz będzie rozlewać się na kolejne obszary. Nie czy, ale kiedy wirtualni asystenci będą pojawiać się kolejnych ob szarach. Korzyści płynące z rozszerzonego i omnichannelowego wsparcia są ogromne — tłumaczy Wojtek Stramski. Jego zdaniem handel detaliczny, motoryzacja, usługi finansowe, opieka zdrowotna, te branże, a w zasadzie ludzie pracujący w tych sektorach w pierwszej kolejności staną się beneficjentami zmian.  – Mijający rok to punkt zwrotny, w którym doświadczenia cyfrowe wykraczają znacznie poza klasyczny omnichannel[1] utożsamiany  do tej pory ze światem online — mówi Wojtek Stramski. Zdaniem eksperta, najlepiej widać to w handlu, który z zazdrością podpatruje to co dzieje się w świecie ecommerce — Wirtualni asystenci bazujący na sztucznej inteligencji pojawili się w sprzedaży w sieci już jakiś czas temu, ale dopiero gdy w 2020 nastąpił boom na zakupy online, pokazali swoją siłę. Nie tylko pomagając w sprzedaży i obsłudze klienta, ale przede wszystkim, w odciążyli pracowników z powtarzalnych czynności — tłumaczy inwestor.

Ofensywa cyfrowych asystentów nie ogranicza się tylko do B2C[3], ale mogą oni mieć również ogromny wpływ na handel B2B[4]. Hanover Research uważa, że do 2025 roku sektor e-commerce B2B stanie się tak samo ważny jak jego konsumencki odpowiednik. Eksperci ze wspomnianej firmy doradczej spodziewają się, że handel elektroniczny B2B będzie przyciągał 12% całego wolumenu sprzedaży B2B. W tym celu sprzedawcy biznesowi inspirować się będą sprawdzonymi już w działaniu strategii handlu ecommerce konsumenckiego, w tym także voicebotami.  

Przyszłość z asystentem

W ciągu ostatnich 12 do 18 miesięcy, inwestycje w technologie w handlu stale rosły. Według Forrestera 9 na 10 klientów zmieniło swoje nawyki zakupowe, kupując wyłącznie lub w przeważającym stopniu  przez Internet. – Klienci e-sklepów potrzebują obsługi dostępnej 24/7[2] tu i teraz. Nic dziwnego, że handlowcy wsparcia szukali w technologii. Konsumenci szybko przyzwyczaili się do komfortu, który dają wirtualni asystenci — zauważa szef funduszu Deep Change Ventures. Boty na stronach internetowych stały się wręcz standardowym rozwiązaniem, zastępując inne formy kontaktu. Przede wszystkim contact  center. Salesforce przewiduje, że adopcja cyfrowych asystentów bazujących na SI w ciągu 1,5 roku wrośnie o 136%.

Słownik
1. omnichannel. (z ang. wielokanałowość) – rozwiązanie związane z technologią i strategią, które zakłada synergię sprzedaży i/lub obsługi klienta w…
2. 24/7. Skrót oznaczający, że dział, infolinia, helpdesk lub cokolwiek innego działa w systemie 24 godziny na dobę, 7 dni…
3. B2C. Wymiana produktów, usług i/lub informacji między firmami a osobami fizycznymi. Wymiana występuję od firmy do osoby fizycznej.
4. B2B. Wymiana produktów, usług i/lub informacji między firmami.
Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Pracuj.pl wprowadza chatbota na Messengerze – Radzimił

Pracuj.pl wprowadza kolejną nowość dla użytkowników swojego serwisu. Teraz mogą oni poszukiwać pracy także w aplikacji Messenger. Pomoże im w tym wirtualny doradca – chatbot Radzimił. Wyszuka on oferty odpowiadające preferencjom kandydata, a także powiadomi go o pojawiających się ogłoszeniach, spełniających wskazane kryteria.
Czytaj więcej

Grupa PGE uruchomiła czatbota – sprzedając energię z dodatkami przez Facebooka i Messengera

Grupa PGE, jako pierwsza firma z branży energetycznej uruchomiła narzędzie do komunikacji z klientami na portalu społecznościowym Facebook. Chatbot - bo o nim mowa - umożliwi użytkownikom Messengera, komunikatora zintegrowanego z Facebookiem, dobranie najkorzystniejszej i w pełni dopasowanej do swoich potrzeb oferty na sprzedaż energii i dodatkowych usług.