Najbardziej znienawidzone marki na świecie

Są dwie szkoły – nie ważne jak mówią, byleby nie wymawiali nazwy źle – to jedna, druga mówi, że wizerunek jest najważniejszy. Więc kiedy konsumenci przechodzą na ciemną stronę mocy (cokolwiek to znaczy) – to tak naprawdę zapewniają darmową reklamę. Pamiętacie przeciążone pracą kobiety w Biedronce? Owszem zmieniło się, ale dziś sieć jest jedną z największych działających w Polsce.

Nie poddawaj się nienawiści. Nienawiść wiedzie na ciemną stronę

Obi-Wan-Kenobi, Gwiezdne wojny

Znasz ten cytat, prawda? To z popularnego serialu „Star Wars”, ale wyprodukowanej pod marką Disneya. Serial, którego nienawidzisz coraz bardziej z każdym kolejnym nowym odcinkiem – a i tak nadal go oglądasz

Obi-Wan miał jednak rację. Wystarczy spojrzeć na Disneya. Okazało się, że ponad jedna trzecia (34,32%) tweetów na temat Disneya była negatywnie nastawiona do marki – ale w tym samym czasie ceny akcji Disneya wzrosły o 125%, nawet przy zamkniętych parkach rozrywki i kinach na całym świecie w związku z pandemią Covid-19.

Kiedy poddajesz się nienawiści, twoje tweety zapewniają bezpłatną reklamę „ciemnej stronie” (cokolwiek uważasz za ciemną stronę). A marki, których najbardziej nienawidzimy, stają się silniejsze. Prawdą więc jest, że nie ważne, że mówią źle, ważne, że nazwy nie przekręcają.

RAVE Reviews wykorzystało narzędzie badawcze SentiStrength do oceny ponad miliona tweetów związanych z marką pod kątem pozytywnych lub negatywnych treści. Obliczono w ten sposób wskaźnik nienawiści (% negatywnych tweedów), który następnie uszeregowano wg. marki, lokalizacji i kategorii, aby znaleźć najbardziej znienawidzone marki w każdym kraju.

Największe marki lub popularne marki globalne zostały wybrane na podstawie liczby wyszukiwani w Google.

Kluczowe wnioski

  • Uber jest najbardziej znienawidzoną marką zarówno w USA (48,35% negatywnych tweetów), jak i Wielkiej Brytanii (47,88%).
  • Uber jest również najbardziej znienawidzoną marką w największej liczbie stanów USA (8).
  • Producent gier wideo Game Freak ma w Kanadzie wskaźnik nienawiści wynoszący 100%.
  • Sony to „popularna globalna marka”, która jest najbardziej znienawidzona w większości krajów (10, w tym w Kanadzie, Argentynie i Grecji).

Sony to znienawidzona marka w 10 krajach

Do ustalenia listy globalnych marek wykorzystano Planera Słów Kluczowych Google. Ustalono w ten sposób listę 100 największych światowych marek według liczby wyszukiwań. Następnie zebrano wszystkie wzmianki z Twittera i oceniono, które marki są najbardziej nienawidzone.

Najbardziej znienawidzoną, globalną marką jest Sony, która ma najwyższy wskaźnik nienawiści w 10 krajach. Jako producent elektroniki, marka konsol do gier i producent filmowy, japoński koncern jest jednak doskonale przygotowany, aby zagłębić się w skórę fanów przy każdej decyzji podjętej przez kierownictwo koncernu.

Na drugim miejscu znajduje się Tesla, która jest najbardziej znienawidzoną marką w siedmiu krajach, w tym w Hiszpanii – gdzie ma 70 proc. wskaźnik nienawiści – i Polsce, ze wskaźnikiem 55,56 proc.

Ubisoft to samo zło

Chyba tylko gracze komputerowi mogą tak bardzo nienawidzić twórców. Dzięki ostrym opiniom, godzinom spędzonym przed komputerem i złożonymi relacjami między grami a problemami psychospołecznymi, gracze chcą o tym opowiadać ludziom. I bynajmniej nie kończy się to na recenzowaniu gier, streamowaniu, ale nawet – jak to były w przypadku CD Project – także składaniu pozwów do sądów. Ale najbardziej narzekają na Ubisoft, twórca Assassins Creed jest najbardziej znienawidzoną marką gier w aż 23 krajach.

Firma Capcom jest numerem dwa na świecie i nienawidzą go klienci z dziewięciu krajów. Producent Street Fighter irytuje fanów błędnym kodem i ciekawymi, kreatywnymi decyzjami. Z drugiej strony, marka gier Nintendo jest najbardziej znienawidzona tylko w jednym kraju: Norwegii.

KFC to najbardziej znienawidzona marka fast foodów na Twitterze

Wszyscy kochają pułkownika Sandersa, prawda? Nie. Kentucky Fried Chicken to najbardziej znienawidzona marka fast foodów w 14 krajach. „KFC jest przereklamowany. To tylko tweet”, donosi jeden z użytkowników. Godzinę później ten krótki Tweet ma już ponad 100 odpowiedzi negujących oświadczenie autora. Autor więc dodaje „Toksyczni fani KFC atakują mnie”.

Kilka lat temu, drugie miejsce przypadałoby marce McDonald’s. Obecnie tą popularną burgerownie nie lubi się w tylko czterech krajach! Niestety, dla McDonald’s niekoniecznie jest to dobra wiadomość: niektóre kraje całkowicie zakazały działalności restauracji, co jest jednym ze sposobów na zmniejszenie negatywnej reklamy. Odbicie jego niepopularności w oczach klientów nie jest miłym posunięciem: „Kiedy ludzie widzą śmieci na ulicy i widzą na nich markę, całkiem słusznie mają na to ogromną emocjonalną reakcję”, wyjaśnia Beth Hart, wiceprezes na Brytyjski McDonald’s, zapytany, dlaczego marka jest tak znienawidzona.

Microsoft najbardziej znienawidzona marka technologiczną w 22 krajach

Gdyby spojrzeć na ranking najbardziej znienawidzonych marek, to tylko w 12 krajach byłyby to marki technologiczne. Gdy jednak ograniczymy się tylko do technologii, to prym w nienawiści wiedzie Microsoft – bo aż w 22 krajach. Jednak to i tak nie najgorszy wynik. Facebook i Google dzielą między sobą aż 24 kraje.

Choć Amazon w całym zestawieniu klasyfikuje się całkiem dobrze, to fakt, iż działa tylko w 18 krajach nie świadczy o marce najlepiej. Nienawiść w 6 krajach na 18 w których się działa nie jest najlepszą wizytówką.

METODOLOGIA I ŹRÓDŁA

Firma RAVE, w oparciu o dane dostarczone przez Google na podstawie wyszukiwań, stworzyła listę największych światowych marek gier, fast foodów, technologii i dostawców usług internetowych. Korzystając z API Twittera, zostały pobrane te tweety, które wspominają którąkolwiek z marek zawartych w przygotowanej przez autorów liście.

Następnie do analizy języka użyto narzędzia SentiStrength, aby określić sentyment tweetów (uznając tweety z ujemnym komponentem od -5 do -2 za negatywne). Łącząc dane według kraju, obliczono procent negatywnych tweetów i uszeregowano je w podziale na marki, aby ujawnić najbardziej znienawidzone w każdym regionie świata. We wszystkich krajach pominięte zostały marki, o których nie pisało więcej niż 10 unikalnych użytkowników.

Business Financing. (2021). The Most Popular Consumer Brand in Every Country. businessfinancing.co.uk
Forbes. (2019). THE WORLD’S VALUABLE BRANDSforbes.com
Financial Times. (2019).Top 100 global brands 2019: the full ranking. ft.com
ISP Review. (2021). UK ISP Listing. Ispreview.co.uk
Broadband Now. (2021). The Complete List of Internet Service Providers in the US. broadbandnow.com
Broadband. (2021). Fixed Line Broadband Providers. broadband.co.uk
J. Clement. (2021). Number of video gamers worldwide 2015-2023. statista.com
N. Scheiber. (2019).Why Boycott Wendy’s? boycott-wendys.org
H. Tankovska. (2021). Online dating in the United States – Statistics & Factsstatista.com
M. Davis. (2020). National Income and Product Accountsapps.bea.gov

Total
23
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Jak pandemia wpłynęła na wzajemne kontakty młodych Polaków?

Czy podczas lockdownu młodzi Polacy czuli się odizolowani i stali się mniej towarzyscy? Czy wręcz przeciwnie, skupili się na pogłębianiu dotychczasowych więzi i zaczęli lepiej wykorzystywać czas na osobności? Marka OPPO, producent inteligentnych urządzeń, zbadała, jak w czasie pandemii COVID-19 zmieniły się zachowania Polaków z pokolenia Y i Z, ich relacje i stosunek do „nocnego życia”.
więcej

Deloitte Digital rusza z pierwszym w Polsce autorskim badaniem opinii zespołów obsługi klienta

W ostatniej dekadzie radykalnie zmieniły się oczekiwania i wymagania klientów dotyczące ich obsługi, a poprzeczka przed zespołami obsługi klienta zawisła bardzo wysoko. Aby pokazać jak funkcjonują oraz jaka jest ich rola w organizacjach firma doradcza Deloitte rusza z pierwszą w Polsce edycją badania Client Service Excellence 2020.