Cyfryzacja to za mało. Banki muszą budować wartość, relacje i alianse technologiczne

Transformacja cyfrowa w bankowości nie wystarczy do stworzenia przewagi konkurencyjnej. Konieczne jest budowanie aliansów ze światem technologii, tworzenie wartości dodanej i relacji z klientem bazującej na empatii oraz rozumieniu jego potrzeb. To główne tezy dyskusji „Plan odbudowy w zakresie cyfryzacji – rola sektora bankowego i innych uczestników rynku we wspieraniu rozwoju gospodarczego w nowych realiach”, która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie.

W wystąpieniu otwierającym debatę Piotr Płoszajski z Katedry Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie nakreślił kilka kluczowych tez definiujących nowe wyzwania stawiane gospodarce w dobie pandemii. Jego zdaniem kryzys wywołany przez koronawirusa obnażył niekorzystne cechy globalnego ładu gospodarczego. – Mierzymy się z niebezpiecznym mitem nowej normalności. Potrzebujemy nowej nienormalności, okresu przejściowego, w którym słowem kluczowym staje się niedoskonałość. O sukcesie będą decydować eksperymenty, improwizacja oraz nowe modele biznesowe tworzone w biegu – tłumaczył.

Piotr Płoszajski wieszczył śmierć tradycyjnych sektorów gospodarczych, wskazując na przykłady firm wychodzących poza ramy swojej dotychczasowej działalności. W takim modelu trzeba będzie na nowo określić bezpośrednią konkurencję i wykorzystać innowacje w biznesie.

Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich zgodził się z teorią Piotra Płoszajskiego o potrzebie budowania wartości i relacji z klientami. Przygotowanie polskiego systemu bankowego na kryzys związany z koronawirusem ocenił jako zadowalający, podając za przykład pozaustawowe moratoria kredytowe i kredyty obrotowe.

Mieliśmy system bankowy, który od strony technologicznej sprostał wyzwaniu. Warto też podkreślić, że żaden rządowy program wsparcia w okresie pandemii koronawirusa nie byłby możliwy do zrealizowania bez zaangażowania sektora bankowego. Zapewniliśmy ciągłość działania gospodarki – zaznaczył.

Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego uznał, że polskie banki skutecznie poradziły sobie z transformacją cyfrową, ale ocenił jej status jako daleki od zakończenia. Jednocześnie stwierdził, że zarówno pod względem zmiany sposobu pracy na hybrydowy, jak i budowania relacji z klientami ING sprostało pandemicznym wyzwaniom.

Gotowość systemów bankowych do stawienia czoła wyzwaniom przyszłości potwierdził Piotr Alicki, prezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej. Przypomniał również o roli sektora bankowego w budowaniu kluczowych usług identyfikacji elektronicznej w systemie usług publicznych.

– Zrozumieliśmy, że same cele sprzedażowe to nie wszystko. Musimy też rozumieć sytuację i potrzeby naszych klientów. Konieczne jest budowanie aliansów technologicznych świata bankowego z sektorem publicznym oraz branżą MŚP, czyli wspólnych innowacji – mówiła Kinga Piecuch, Enterprise Industry Lead na Europę Środkowo-Wschodnią w Microsoft.

W dyskusji poruszono też aspekty związane ze zmianą klimatu i ochroną środowiska, do których odniósł się prezes Związku Banków Polskich. Krzysztof Pietraszkiewicz zaznaczył, że dla ZBP ochrona środowiska ma kluczowe znaczenie, a naczelnym zadaniem dla polskiej gospodarki jest przebudowa ekonomii i wykształcenie odpowiedniej kadry.

Niedobór wykwalifikowanych pracowników sektora IT stanowi problem, którego świadomi byli wszyscy uczestnicy panelu. W ocenie Kingi Piecuch rozwiązanie stanowią programy dla uczniów szkół średnich i studentów wypracowane przez instytucje nadające ton innowacjom. Wspomniała również o odpływie wyspecjalizowanej kadry IT poza granice kraju.

Siedzimy na plaży, a za plecami mamy trzy fale tsunami: zmiany technologiczne, klimatyczne i społeczne. Musimy stawiać sobie pytanie, czy w obliczu tych wyzwań i naszej rekcji na nie, konkurencyjność Polski uda się zachować? – zastanawiał się Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Otwarta bankowość receptą na koszulkę lidera

Polska znajduje się wśród krajów, które można określić mianem cyfrowych liderów bankowości. Jak wynika z kolejnej edycji badania EMEA Digital Banking Maturity 2018 przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, największy wpływ na to, czy dany kraj jest na czele cyfrowego wyścigu ma presja ze strony klientów oraz konkurentów rynkowych. O tym, kto w przyszłości stanie na podium, zdecyduje odnalezienie się w świecie otwartej bankowości oraz poszerzenie oferty o usługi pozabankowe.