Debata PARP: polskie firmy potrzebują cyfrowego przełomu

Pomimo pandemii COVID-19 i kolejnych lockdownów, ponad połowa właścicieli polskich małych i mikroprzedsiębiorstw wciąż deklaruje, że nie jest zainteresowana dalszą cyfryzacją swoich usług. To fatalna wiadomość, gdyż od otwartości na innowacje i umiejętności skutecznego docierania do klientów w sieci zależy sukces rynkowy sektora MŚP. Tej tematyce poświęcona była debata ekspercka pt. „Rola Internetu w cyfryzacji MŚP a kompetencje przyszłości” zorganizowana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

W najtrudniejszych miesiącach pandemii najlepiej poradziły sobie przedsiębiorstwa, które potrafiły sprawnie wykorzystywać nowoczesne technologie i skutecznie docierać do klientów za pośrednictwem internetu. Kolejne obostrzenia zmusiły firmy i konsumentów do automatyzacji codziennych czynności – nauki, pracy, zakupów.

Uczestnicząca w dyskusji Izabela Banaś zauważyła, że cyfryzacja jest pojęciem bardzo szerokim i w każdej branży może przybierać odmienną formę.

– W przedsiębiorstwach produkcyjnych mówimy o rozwijaniu „przemysłu 4.0”, który opiera się na wykorzystywaniu dużej ilości danych w czasie bieżącym i ich bezpośrednim przetwarzaniu w towary. W kontekście firm usługowych – o cyfryzacji całych procesów, takich jak logistyka czy sprzedaż – wyjaśniała Izabela Banaś. – Kluczowym elementem cyfryzacji, niezależnie od branży, pozostaje jednak podnoszenie kompetencji wszystkich pracowników. Umiejętność skutecznego wykorzystywania innowacyjnych technologii i narzędzi marketingowych nowej generacji, takich jak social media czy sprzedaż online, może mieć decydujący wpływ na pozycję rynkową danej organizacji – dodała.

Jako przykład konkretnego wsparcia procesu cyfryzacji sektora MŚP w Polsce, Izabela Banaś wskazała na realizowany przez PAPR w zeszłym roku konkurs „100 najlepszych projektów na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie”. Jego celem było zachęcenie przedsiębiorstw, głównie tych najmniejszych, do wprowadzenia nawet niewielkich zmian w ich funkcjonowaniu, ukierunkowanych na cyfryzację i automatyzację procesów. Konkurs PARP okazał się sukcesem – aż 72 proc. laureatów stanowiły mikrofirmy, które, jak wskazują badania rynkowe, w znacznie mniejszym stopniu od większych podmiotów korzystają z innowacji.

– Polskie firmy wciąż mają do nadrobienia spore zaległości w obszarze efektywnego wykorzystywania nowoczesnych technologii. Według najnowszych danych Eurostatu, Polska zajmuje czwarte miejsce jeżeli chodzi o poziom ucyfrowienia sektora MŚP – niestety od końca. PARP z Bankiem Światowym prowadzi badania, z których wynika, że choć pandemia skłoniła wiele firm do większej aktywności w obszarze innowacji i wykorzystywania internetu, to aż 50 proc. małych i 68 proc. mikroprzedsiębiorstw uważa, że nic nie musi robić w tym zakresie – mówiła Izabela Banaś, zastępca dyrektora w Departamencie Analiz i Strategii PARP.

– Aktualną propozycją PAPR jest projekt “Wsparcie MŚP w obszarze cyfryzacji – Bony na cyfryzację”. Ma na celu zwiększenie wykorzystania technologii cyfrowych w polskich przedsiębiorstwach. Przedsiębiorca ubiegający się o dofinansowanie może liczyć na wsparcie w wysokości od 51 do nawet 255 tys. zł. Wnioski będzie można zgłaszać w terminie od 20 września do 20 października 2021 r., a wszystkie potrzebne dokumenty można już znaleźć na stronach Agencji – powiedziała Izabela Banaś.

Źródło: PAP

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *