Jak osiągnąć neutralność emisyjną w sektorze biznesowym?

Mniej podróży, więcej pojazdów elektrycznych – to podejście, jakie wspierają i w praktyce wdrażają eksperci Capgemini.

Zdecydowane zmiany w strukturze floty firmowej i ograniczenie służbowych podróży – to jedne z elementów wpływających na neutralność klimatyczną firm z sektora doradztwa biznesowego. Jeden z graczy w tej branży, Capgemini, ogłosił właśnie, że będzie uzupełniać swoją flotę wyłącznie o hybrydowe i elektryczne pojazdy. Grupa zamierza osiągnąć neutralność węglową do 2025 roku, a zerową emisję netto do 2030 roku.

Coraz więcej firm z branż niekojarzonych wcześniej ze zwiększoną emisją, wspiera globalną inicjatywę EV100, skupiającą przedsiębiorstwa przechodzące na pojazdy elektryczne. Członkowie EV100 pracują razem, aby prowadzić szerszy program zrównoważonej transformacji i inspirować zmiany polityki rządowej w zakresie pojazdów elektrycznych. – Członkostwo w EV100 to element wsparcia strategii osiągnięcia zerowej emisji, dzięki możliwościom dzielenia się wiedzą i dialogu. To także forma publicznego zobowiązania – podkreślają przedstawiciele Capgemini. W przypadku Grupy, zobowiązanie to oznacza plan dojścia do neutralności emisyjnej i nową politykę podróży.

Globalna flota grupy liczy obecnie 12 000 pojazdów. Rezygnując od teraz z zamawiania nowych jednostek z silnikami diesla lub benzynowymi, Grupa planuje przejście na flotę w pełni elektryczną do 2030 r. Inicjatywa całkowitej zmiany pojazdów na elektryczne i hybrydowe to jeden z wielu elementów strategii Net Zero grupy spółek. W jej ramach firma ma zamiar osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla nie później niż do 2025 r. i pełnej neutralności emisyjnej do 2030 r. Przed pandemią emisje powodowane przez samochody służbowe stanowiły 10% wszystkich emisji, wynikających z podróży służbowych w Grupie, więc zmiana w tej kwestii będzie znacząca.

Grupa zawarła nowe umowy z wybranymi firmami leasingowymi oraz producentami samochodów oferującymi pojazdy elektryczne i hybrydowe. Polityka polegająca na wstrzymaniu zamówień na pojazdy z silnikiem Diesla i benzynowe już zaczęła przynosić rezultaty. Około 13% pojazdów z floty spółek, które emitowały najwięcej spalin, zniknie w tym roku, a kolejne 24% – w 2022 roku. Do końca 2022 roku ponad 50% floty Grupy będą stanowiły pojazdy hybrydowe lub elektryczne, a do końca 2025 – 100%. Celem do osiągnięcia w kolejnym pięcioleciu jest flota w zupełności elektryczna.

Drugim, istotnym elementem nakreślonej zmiany jest świadome podejście do podróży służbowych. To transformacja, którą zdecydowanie przyspieszyła pandemia. Podczas gdy ograniczenia w przemieszczaniu się negatywnie wpływały na kolejne aspekty życia gospodarczego, przyniosły jeden niespodziewanie pozytywny skutek – zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska i powietrza w wielu częściach świata. Największe globalne przedsiębiorstwa zaczęły zastanawiać się, jak wrócić do normalności i jednocześnie nie zniwelować tego efektu.

W spółce przełożyło się to na pracę nad szerszą strategią dotyczącą osiągnięcia neutralności emisyjnej, w tym zrównoważonej transformacji podróży. Obejmuje ona wprowadzenie nowej polityki podróżowania, aby ograniczyć wyjazdy służbowe, gdy tylko jest to możliwe i pomóc pracownikom w dokonywaniu wyborów przekładających się na mniejszą emisję. Spółka chce skupić się na zrównoważonych działaniach w tej kwestii, opartych o podstawowe pytanie „Czy dana podróż jest niezbędna?”. Jeśli podróż okaże się konieczna, nowa polityka oznacza w praktyce także wspieranie decyzji pracowników takich jak np. wybór lotu bezpośredniego zamiast tańszego z przesiadką, wybór hotelu położonego bliżej miejsca docelowego czy grupowanie podróży.

Podczas pandemii około 95% pracowników grupy pracowało z domu, choć spółka nigdy nie zamknęła biur dla pracowników, akcentując znaczenie modelu hybrydowego. Zdalnie odbywały się procesy rekrutacji, szkolenia, wdrażania, sprzedaży czy zarządzania. W nowym modelu zakłada się, iż co najmniej 30% czasu pracowników będzie przeznaczane na pracę zdalną poza biurem. To spora zmiana, Grupa zatrudnia przecież obecnie na świecie 290 000 osób. Aby wspierać założone cele, zamierza także m.in. rozszerzać wirtualną współpracę i inicjatywy związane z cyfrowym miejscem pracy.

– Specjaliści są bardziej niż kiedykolwiek zaniepokojeni negatywnym wpływem emisji dwutlenku węgla na zmiany klimatyczne i jego konsekwencjami, rośnie także świadomość społeczna w tym zakresie. Dlatego jako światowy lider zobowiązujemy się do podejmowania odważnych kroków w celu przyspieszenia przejścia na bardziej zrównoważony model podróży służbowych i tym samym redukcji wpływu na środowisko. Ta inicjatywa jest kluczowym krokiem w naszym przejściu na flotę pojazdów elektrycznych. Nie możemy się doczekać połączenia z innymi organizacjami za pośrednictwem EV100, aby dzielić się najlepszymi praktykami oraz osiągnąć skalę i szybkość niezbędną do realizacji naszych ambicji w zakresie zerowej emisji netto do 2030 r. – powiedziała Elżbieta Sieniawska – CSR Country Lead w Capgemini.

Wraz z przekształceniem floty, spółka zamierza znacząco zwiększyć również inwestycje w elektryczne punkty ładowania i pracuje nad całkowitym przejściem na energię biurową pochodzącą z odnawialnych źródeł do 2025 r. w ramach zobowiązania RE100.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

SMS-owa codzienność Polaków

Aż 97% Polaków deklaruje korzystanie z krótkich wiadomości tekstowych. Zalety SMS-ów doceniają nie tylko prywatni użytkownicy czy przedsiębiorcy, ale coraz częściej także instytucje publiczne, wykorzystując je do kontaktu z mieszkańcami danego regionu.