UOKiK wypowiada wojnę organizatorom sztucznych wyprzedaży

Super promocja i przecena ze 120 na 69 zł. Przez przypadek odklejasz naklejkę z ceną, a tam cena pierwotna na poziomie 49 zł. Kto kogo wkręca? UOKiK właśnie wypowiada wojnę sprzedawcom, którzy pod pozorem promocji sztucznie podwyższają ceny produktów, by obniżyć je do pierwotnej lub nieco wyższej niż pierwotnie cenie.

– Najczęstsze nieprawidłowości z jakimi spotyka się UOKiK w kontekście sezonowych wyprzedaży to anulowanie zamówień, wprowadzanie w błąd co do warunków wyprzedaży oraz tworzenie pozorów atrakcyjności promocji, podczas gdy cena jest taka sama lub nawet wyższa niż w czasie regularnych zakupów. Przygotowywane zmiany prawne implementujące tzw. dyrektywę omnibus mają wyeliminować sytuacje, w których sprzedawcy sztucznie zawyżają ceny towarów czy usług tuż przed zastosowaniem obniżek, aby później zachęcać nas do zakupów rzekomo wysokim rabatem – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Podwyższanie cen tylko po to, by je sztucznie obniżyć to powszechna praktyka. Wielokrotnie obserwowaliśmy ją w sklepach z obuwiem czy odzieżą.

Zgodnie z opublikowany przez Rządowe Centrum Legislacji projektem, sprzedawcy, będą mieć obowiązek informowania o cenie sprzed obniżki. Dotyczyć to będzie zarówno produktów, jak i usług.

– Rozwiązanie, które znalazło się w projekcie ustawy zakłada, że przedsiębiorca ma obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni. Nie będzie mógł być wtedy wykorzystywany mechanizm sztucznego podnoszenia cen na tydzień czy dwa tygodnie przed wyprzedażami po to, aby później chwalić się obniżkami cen, zaś konsument będzie wiedział, jaka jest rzeczywista skala obniżki – wyjaśnia Prezes UOKiK.

Eksperci jednak twierdzą, że rozwiązanie nie jest skuteczne, bo wystarczy wprowadzić wyższą cenę na 30 dni przed planowanymi promocjami, by omamić klientów zgodnie z prawem hasłem „wyprzedaż”.

Jeśli przedsiębiorca nierzetelnie informuje o cenach, Inspekcja Handlowa może zastosować sankcje do 20 tys. zł, a w przypadku powtarzających się nieprawidłowości do 40 tys. zł. Jeśli natomiast skala zjawiska byłaby powszechna i doszłoby do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, wówczas prezes UOKiK może nałożyć sankcję do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy. 

– Stoimy na straży praw konsumentów i przypominamy o podstawowych zasadach świadomych i satysfakcjonujących zakupów podczas specjalnych cenowych okazji. „Wyprzedaże – takie same prawa”, to akcja którą kierujemy zarówno do konsumentów, jak i sprzedawców – mówi Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Kupując na wyprzedażach w innych krajach Unii Europejskiej, konsumentom przysługują te same prawa, co w Polsce. W niektórych państwach UE, to przepisy określają maksymalny czas trwania wyprzedaży np. we Francji lub w Luksemburgu jest to miesiąc w ciągu każdego sezonu letniego i zimowego, a w Portugalii 4 miesiące w roku. ECK Polska w czasie wyprzedaży odnotowuje zgłoszenia konsumentów dotyczące m.in. problemu z wymianą wadliwego produktu, szczególnie, gdy został on kupiony po wyjątkowo okazyjnej cenie. Sprzedawcy wolą zwrócić pieniądze niż dostarczyć nową rzecz, która jest już dostępna w regularnej cenie.

Total
18
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Spory załatwiaj… polubownie

Jesteś ze swoim operatorem, bankiem lub sprzedawcą konsoli do gier w sporze? Nie uznał on Twojej reklamacji? Skorzystaj z polubownie.uokik.gov.pl.
więcej

Sejm za nowelizacją ustawy upadłościowej

Sejm przyjął jednogłośnie nowelizację ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych, która usprawnia postępowanie upadłościowe konsumentów. Od 1 lipca tego roku, czyli od chwili wejścia w życie znowelizowanej ustawy – część czynności będzie realizowana elektronicznie.
więcej

Jak w prosty sposób możesz złamać prawo

To zaskakujące jak często łamiemy podstawowe zapisy prawa związanego z telemarketingiem. Często łamiemy nieświadomie, a często poprzez zwykłą ludzką ułomność i głupotę. Czasami – choć nie złamaliśmy prawa – pominięcie ważnej informacji powoduje przykre konsekwencje.