Bot terapeutyczny od Emplocity zadba o psychikę młodych osób

Obawiający się tego, że boty nie mogą sprzedawać muszą zdać sobie sprawę, że oto powstał bot, który ma prowadzić terapię psychologiczną. Emplocity poinformowała, że w najbliższym czasie przeprowadzi ofertę akcji na platformie CrowdConnect.pl, wspólnie z Laboratorium Neuronauki Emocji i Centrum Transferu Wiedzy, będącymi częścią SWPS Uniwersytetu Humanistyczno-społecznego.

Wszystko dlatego, że pracuje nad stworzeniem innowacyjnego w skali świata chatbota terapeutycznego. Narzędzie wykorzystujące algorytmy sztucznej inteligencji i zaawansowane procesy uczenia maszynowego jest kierowane przede wszystkim młodym osobom, doświadczającym stanów depresyjnych i lękowych. Rozwiązanie ma zacząć pomagać już w drugiej połowie 2022 roku.

Celem współpracy jest stworzenie chatbota wspierającego proces terapeutyczny lub dostarczającego podstawowego wsparcia terapeutycznego osobom nie korzystającym z terapii. Tworząc to rozwiązanie wykorzystujemy wieloletnie doświadczenie ekspertów psychoterapii poznawczo-behawioralnej i najnowszą wiedzę i osiągnięcia z zakresu psychoterapii oraz działania algorytmów sztucznej inteligencji. Przed wdrożeniem na rynek funkcjonowanie i skuteczność chatbota zostaną gruntownie przetestowane w badaniach naukowych.

Projekt dotyka niezwykle poważnego problemu. Użytkownicy będą mogli porozmawiać z robotem terapeutycznym w powszechnie używanych komunikatorach. Wykorzystując technologię rozumienia i przetwarzania języka naturalnego, chatbot będzie potrafił wykryć w wypowiedziach użytkownika negatywne sposoby myślenia mogące prowadzić do poważnych problemów oraz zareagować na nie przy użyciu technik stosowanych w psychoterapii poznawczo-behawioralnej – mówi Krzysztof Sobczak, CEO Emplocity i jeden ze założycieli startupu.

Badania pokazują, że młodzi ludzie szczególnie dotknięci zostali negatywnymi, psychologicznymi skutkami pandemii. Zdalne nauczanie, brak możliwości spotkania się z kolegami i koleżankami z klasy, wiele godzin spędzanych przed ekranem komputera, poczucie izolacji społecznej, niepewność co do odpowiedniego przygotowania do egzaminów – to tylko kilka przykładów tego, z czym mierzą się obecnie młodzi ludzie. W efekcie odczuwają samotność, niepokój i stres, a niekiedy przejawiają nawet objawy depresji.

Rozwiązanie adresowane jest przede wszystkim do młodych dorosłych i nastolatków, którzy zauważyli u siebie niechęć do działania, obniżenie nastroju lub zwiększony niepokój. Warto zaznaczyć, że projekt realizowany jest w wyjątkowym czasie – u wielu młodych ludzi pandemia uwypukliła problemy emocjonalne, sprawiając, że stały się one bardziej dotkliwe. Pamiętajmy jednak, że podstawą terapii jest wciąż interwencja profesjonalisty. Maszyna, choć przetwarza więcej informacji i szybciej niż człowiek, nadal nie jest w stanie wychwycić wielu niuansów, które rozpozna terapeuta z wieloletnią praktyką. Spodziewamy się jednak, że bot może sprawnie pomóc zredukować negatywne odczucia, i to w dowolnym miejscu i czasie poprzez smartfon – dokładnie wtedy gdy użytkownik tego potrzebuje, wykorzystując narzędzia komunikacji dające mu największe poczucie komfortu.  – dodaje prof. Jarosław Michałowski kierownik projektu i certyfikowany psychoterapeuta, kierownik Laboratorium Neuronauki Emocji na Uniwersytecie SWPS.

Wśród głównych mechanizmów, które obejmie swoim działaniem chatbot znajdą się: metody psychoterapeutyczne służące zmianie negatywnych sposobów myślenia, identyfikacja myśli samobójczych wraz z reagowaniem kryzysowym, elementy psychoedukacji, a także pomiar i raporty dotyczące zmiany nastroju i postępów w czasie dostarczane użytkownikowi i/lub jego terapeucie.

Cieszymy się, że nasza technologia będzie mogła wspomóc młode osoby znajdujące się w sytuacji kryzysowej, wyposażyć w treści psychoedukacyjne i być może przełamać bariery przed skorzystaniem ze wsparcia specjalisty. Połączenie psychologii i sztucznej inteligencji to układ złożony, który – za pomocą głębokiego uczenia ze wzmocnieniem (ang. reinforcement learning) i w oparciu o predefiniowane scenariusze – potrafi rozpoznawać nietypowe zachowania i odpowiednio wcześnie wdrożyć profilaktykę (np. właśnie przekonać do wizyty u profesjonalisty) – podkreśla Arkadiusz Talun CTO i drugi z założycieli Emplocity.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

AI wchodzi w biznes, ale z przeszkodami

Biznes w Polsce coraz częściej dostrzega potencjał drzemiący w sztucznej inteligencji. Według danych z raportu The People & Technology Report 2022, blisko 30% organizacji wykorzystuje już algorytmy AI, aby usprawnić komunikację z klientami i zwiększyć jakość produktów lub usług. Jednak już wkrótce to grono zwiększy się ponad dwukrotnie. Niemal 40% firm deklaruje chęć wdrożenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji.
Czytaj więcej

Voicetel uruchamia stronę produktową najnowszego narzędzia – Lydii

Polska spółka technologiczna Voicetel Communications uruchomiła stronę Lydii – swojego najnowszego produktu. Narzędzie to powstało z myślą o prewalidacji leadów w branży finansowej i ubezpieczeniowej, czyli telefonicznym potwierdzaniu zainteresowania klientów danej instytucji jej usługami, np. kredytami i ubezpieczeniami.