Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

cold calling

to kontaktowanie się z osobami, zwykle za pomocą telefonu, które nie znają osoby dzwoniącej i nie spodziewają się takiego kontaktu. Jest to np. kontakt handlowca z potencjalnym klientem w celu zaproponowania produktu czy usługi.

Sprzedajesz poza lokalem? Będzie płatność w ciągu 14 dni

Sprzedajesz coś poza lokalem? Wkrótce będziesz musiał zagwarantować klientom płatność ciągu 14 dni od dostawy. Sklepy internetowe mogą jednak spać spokojnie. Ich zakaz nie będzie obejmował.

Rząd planuje wprowadzić zakaz płatności przed upływem 14-dniowego terminu na odstąpienie od umowy. Jak informuje ISBNews, skutkiem tego będzie wzrost odsetek kapitałowych o 3,6% w stosunku rocznym. Projekt, którego celem jest implementacja przepisów unijnych (tzw. dyrektywy Omnibus) trafił właśnie do konsultacji społecznych.

Jak czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR) głównym efektem dla przedsiębiorców będzie, w przypadku sprzedaży poza lokalem, opóźnienie w płatności za oferowany produkt do momentu upłynięcia terminu na odstąpienie od umowy, oszacowany na 1,2-1,5 mln zł rocznie.

W przedstawionych w OSR założono, że przesunięcie płatności wynosi 14 dni. Jako skutek finansowy (koszt kapitału) założono wysokość odsetek kapitałowych (3,6% w stosunku rocznym), w odniesieniu do wartości rynku sprzedaży poza lokalem (3,4 mld zł rocznie) oszacowano na podstawie danych PSSB (Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej), uwzględniając, że 75% transakcji jest zawieranych on-line, a zatem nie będą objęte projektowaną regulacją.

Jak można zauważyć, problem ten uderzy w niektóre, szczególnie niewielkie firmy, które będą musiały uzyskać zewnętrzne finansowanie celem zabezpieczenia płatności dokonywanej przez konsumentów. Może to spowodować wzrost cen oferowanych towarów, jednak – jak wskazują autorzy projektu – wysokość wzrostu nie jest możliwa do oszacowania ze względu na różnorodną ofertę przedsiębiorców.

Obowiązek opóźnienia wymagalności płatności dotknie też pośrednio samych pracowników, którzy w wielu przypadkach są wynagradzani w systemie prowizji / premii. Opóźnienia płatności może oznaczać przesunięcie wypłacalności premii i prowizji. I tutaj także autorzy projektu nie potrafią wskazać wielkości tego przesunięcia ze względu na różnorodność form zatrudnienia stosowanych w tym przypadku, a w szczególności na podmioty działające w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Projekt zakłada także: wprowadzenie prawa do odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość (tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne, wprowadzenie zakazu świadczenia usług finansowych na pokazach oraz podczas wyjazdów zorganizowanych przez przedsiębiorcę, np. pielgrzymek, wycieczek, itp. (jeżeli taka umowa zostałaby zawarta będzie ona nieważna z mocy prawa), wprowadzenie zakazu sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem.

Co ciekawe – zakaz pobierania opłaty w ciągu okresu wypowiedzenia – nie będzie dotyczył takich spotkań i pokazów, które odbywają się bezpośrednio w domu konsumenta i na wyraźne jego zaproszenie. Możemy się więc spodziewać wprowadzenia przez niektóre firmy systemu pokazów z wykorzystaniem rzeszy przedstawicieli handlowych i prezenterów bezpośrednio w domach kupujących.

KPRM / DOSR / ISBNews

Total
14
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

UOKiK wypowiada wojnę organizatorom sztucznych wyprzedaży

Super promocja i przecena ze 120 na 69 zł. Przez przypadek odklejasz naklejkę z ceną, a tam cena pierwotna na poziomie 49 zł. Kto kogo wkręca? UOKiK właśnie wypowiada wojnę sprzedawcom, którzy pod pozorem promocji sztucznie podwyższają ceny produktów, by obniżyć je do pierwotnej lub nieco wyższej niż pierwotnie cenie.
więcej

Europejska branża cyfrowa: Przepisy o DSA i DMA nie mogą przeszkadzać biznesowi

Przepisy regulujące cyfrowy rynek UE muszą być przejrzyste, precyzyjne, odpowiadać na potrzeby użytkowników i platform online, szanować wyrównaną konkurencję i nie ograniczać wzrostu innowacyjnych gospodarek Europy Środkowo-Wschodniej – to główne wnioski płynące z debaty zorganizowanej przez Związek Cyfrowa Polska, w której wzięli udział eksperci z Europy Środkowo-Wschodniej.
więcej

Small talk w sprzedaży telefonicznej

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz – mawia popularne powiedzenie handlowców i doradców zawodowych, którzy przygotowują nowo-upieczonych absolwentów szkół i uczelni do pierwszej rozmowy rekrutacyjnej. Skoro tyle osób mówi o pierwszym wrażeniu, to dlaczego tak bagatelizujemy pierwsze wrażenie w telesprzedaży?
więcej

Kara od UODO dla ERGO Hestia

Urząd Ochrony Danych Osobowych nałożył administracyjną karę pieniężną na Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia S.A. w wysokości prawie 160 tys. zł za niezgłoszenie naruszenia ochrony danych osobowych. Ponadto spółkę ukarano za niezawiadomienie osoby, której dane dotyczą o naruszeniu, do czego zobowiązał ją także organ nadzorczy.