Prosty język powszechniejszy w bankach

Banki upraszczają język komunikacji, by był zrozumiały i przyjazny. Zmianę przeszło już wiele procedur i wzorów dokumentów w niemal każdym banku, który został sygnatariuszem deklaracji w sprawie standardu prostego języka.

Santander Bank Polska upraszcza język w dokumentach kierowanych do klientów. Do tej pory zmienił ponad 50 procedur, a także ponad 70 szablonów komunikatów e-mailowych wysyłanych do klientów – czytamy w komunikacie wysłanym przez bank do mediów.

Zmiany wprowadzane w języku komunikacji banku są doceniane przez klientów. Od 2018 r. Indeks Satysfakcji w kategorii „Zrozumiałość języka, jakiego używa bank w kontakcie z klientem” wzrósł aż o 15 p.p.

– W Santander Bank Polska wprowadzamy zmiany, które niosą realną korzyść dla klientów. Pracujemy nad tym, żeby dokumenty, które trafiają do naszych klientów, były dla nich zrozumiałe, a czytanie ich nie zajmowało dużo czasu. Do tej pory zmieniliśmy język ponad 3 230 stron oficjalnych pism, formularzy, umów i regulaminów. Systematycznie prowadzimy szkolenia i konsultacje dla pracowników z zasad prostego języka – w sumie taki trening przeszło ponad 2 tys. osób. – mówi Mariola Wytrykus, odpowiedzialna za projekt upraszczania języka w Santander Bank Polska.

Wraz z przystąpieniem do Deklaracji ZBP, bank będzie stosował także „Dobre praktyki komunikacji bankowej”. Zbiór dobrych praktyk, który trafił do sygnatariuszy Deklaracji, zawiera nie tylko podstawowe zasady prostego języka. Znajdują się w nim wskazówki dotyczące edukacji pracowników i wytyczne do tworzenia wzorców dokumentów.

Sygnatariusze deklaracji prostej komunikacji bankowej:

  1. Alior Bank S.A. 
  2. Bank BPS S.A.
  3. Bank Gospodarstwa Krajowego
  4. Bank Millennium S.A.
  5. Bank Ochrony Środowiska S.A.
  6. Bank Pekao S.A.
  7. Bank Pocztowy S.A.
  8. BNP Paribas Bank Polska S.A.
  9. Credit Agricole Bank Polska S.A.
  10. Deutsche Bank Polska S.A.
  11. DNB Bank Polska S.A.
  12. Getin Noble Bank S.A.
  13. ING Bank Śląski S.A.
  14. mBank S.A.
  15. Nest Bank S.A.
  16. PKO BP S.A.
  17. Raiffeisen Bank International AG (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce 
  18. Santander Bank Polska S.A.
  19. Santander Consumer Bank S.A.
  20. SGB-Bank S.A.

Prosta komunikacja bankowa jest wspólną, ogólnosektorową inicjatywą polskich banków. Jej źródłem jest międzynarodowa koncepcja uproszczonego języka, czyli plain language. W zakresie prostego języka będziemy współpracować również z innymi instytucjami, w których powstają dokumenty, np. z administracją publiczną. Chcemy, aby łatwy, prosty i przejrzysty język stał się normą w naszym kraju – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes ZBP.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Facebook nowym kanałem sprzedaży w Allianz

Marketerzy w ostatnich latach zwrócili uwagę na duży spadek zasięgu organicznego na Facebooku. Ta globalna tendencja skłoniła coraz więcej obecnych tam marek do odejścia od „zbierania lajków i komentarzy” i przełożenia obecności marki w mediach społecznościowych na takie obszary jak obsługa klienta i wsparcie sprzedaży.