Teleplatforma Pierwszego Kontaktu funkcjonuje od poniedziałku do piątku od 18.00 do 8.00 kolejnego dnia, a w weekendy – całodobowo. Infolinia skierowana jest tylko do osób mieszkających w kraju.
Jak podała rzeczniczka NFZ od 17 czerwca udzielono ponad 6,5 tys. porad z czego 57% połączeń stanowią porady pielęgniarskie, zaś 43% lekarskie. Najwięcej połączeń pracownicy infolinii odbierają w weekendy między 18.00 a 21.00. Jak podaje NFZ – średni czas oczekiwania na połączenie to maksymalnie kilkanaście sekund.
Infolinia ma za zadanie wesprzeć podstawową opiekę zdrowotną poza godzinami przyjęć przychodni, w sytuacji nagłego pogorszenia się stanu zdrowia, gdy pacjent nie posiada objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia. Po odebraniu telefonu przez pracownika infolinii: pielęgniarkę lub położną, sprawdzane są uprawnienia pacjenta do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej, a następnie przeprowadzany wywiad dotyczący oceny stanu zdrowia pacjenta.
Jak wskazuje Wądrzyk, pielęgniarka może samodzielnie wystawić e-receptę oraz udzielić podstawowej porady co do dalszego sposobu postępowania z pacjentem. Jeśli jednak pielęgniarka uzna, że pacjent potrzebuje jednak konsultacji lekarskich – transferuje połączenie do dyżurujących lekarzy lub kieruje pacjenta do najbliższej placówki medycznej.
![Postaw mi kawę na buycoffee.to](https://buycoffee.to/img/share-button-primary.png)