Ericsson ConsumerLab: konsumenci gotowi płacić więcej za usługi 5G

Użytkownicy smartfonów są skłonni zapłacić średnio o 10% więcej za plany taryfowe 5G lub nawet do 30% więcej, o ile w planach uwzględnione zostaną innowacyjne usługi cyfrowe, które nie są dostępne w technologii 4G – wynika z najnowszego raportu Ericsson Consumer Lab.

Gotowość do poniesienia dodatkowych kosztów jest jednak znacznie zróżnicowana na rynkach całego świata. Przykładowo, w Australii i Wielkiej Brytanii użytkownicy smartfonów byli skłonni zapłacić dodatkowe 7%, podczas gdy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Chinach było to odpowiednio 30% i 45% więcej w porównaniu z tym, co użytkownicy smartfonów płacą obecnie za plan 4G.

– Zrozumienie zmieniających się oczekiwań konsumentów w zakresie sieci 5G ma kluczowe znaczenie dla komercyjnego rozwoju tego rynku. Dotychczas, główne analizy doświadczeń i oczekiwań klientów skupiały się na szybkości i dostępności sieci 5G, czyli aspektach czysto technologicznych. Tymczasem pierwsi użytkownicy sieci piątej generacji postrzegają ją znacznie szerzej. Stabilność i szybkość łącza jest dla nich cechą oczywistą, a wyróżnikiem konkurencyjnym stają się usługi dodatkowe, które wprowadzane są przez operatorów telekomunikacyjnych w oparciu o technologię 5G – mówi Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson.

Telewizja 5G oraz transmisje sportowe motorem usług dodatkowych

Podczas gdy użytkownicy 5G zachwalają szybkość nowej sieci, 70% spośród nich jest niezadowolonych z niewielkiej liczby innowacyjnych aplikacji i usług dołączanych do planów 5G. Zgodnie z oczekiwaniami konsumentów, operatorzy powinni proponować ekskluzywne treści i usługi, które mogłyby odróżnić doświadczenia towarzyszące korzystaniu z 5G od 4G oraz promować poczucie nowości i ekskluzywności.

W skali globalnej 67% konsumentów jest skłonnych zapłacić za telewizję 5G, a 57% chciałoby korzystać ze spersonalizowanego oglądania wydarzeń sportowych lub kulturalnych, podczas których użytkownicy mogą wybierać niestandardowe ujęcia z kamer i oglądać powtórki. Dla porównania, 44% konsumentów uważa usługi streamingu wydarzeń sportowych premium z wieloma widokami za wartościowe, a 37% nie przykłada do nich wagi.

– Poprzednie badanie ConsumerLab wykazało, że do 2030 roku sieci 5G będą generować 31 bilionów dolarów przychodów konsumenckich. Dostawcy usług mogą zabezpieczyć 3,7 bln USD z tej kwoty, dzięki samej łączności 5G, jednak największy wzrost przychodów nastąpi dzięki połączeniu usług cyfrowych z taryfami 5G, co pozwoli przekonać konsumentów do zwiększonych wydatków. Dostawcy usług wraz z innymi uczestnikami ekosystemu powinni przyspieszyć komercjalizację usług cyfrowych, które są obecnie wykorzystywane jako wizytówki nowej technologii. W ten sposób zaspokajają potrzeby konsumentów, jednocześnie uwalniając pełen potencjał komercyjny tej technologii – mówi Marcin Sugak.

Polska u progu 5G

Polska wnosi duży wkład w budowę sieci piątej generacji dzięki inżynierom R&D firmy Ericsson w Krakowie i Łodzi oraz produkcji urządzeń 5G w Tczewie. 5G w Europie może być budowana na bazie komponentów i rozwiązań „Made in Poland”. Ericsson w Polsce razem z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Politechniką Łódzką współpracuje ze środowiskiem akademickim, start-upami, przedsiębiorstwami i operatorami telekomunikacyjnymi, aby umożliwić pierwszym branżom w Polsce wdrożenie nowych produktów i usług opartych na technologii 5G.

Ericsson posiada obecnie ponad 139 komercyjnych umów 5G, z których
86 to aktywne sieci działające w ponad 40 krajach. Ericsson jest również liderem w standaryzacji 5G, z większością udziałów dla 4G i 5G. Biorąc pod uwagę deklaracje zgłoszone do Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI), stosując filtr niezbędności, Ericsson jest na szczycie wyścigu patentowego 5G. Według analizy firmy prawnej Bird & Bird, Ericsson posiada największą liczbę znaczących patentów SEP (standard-essential patent) związanych z 5G na świecie (15,8%).

Pełen raport Ericsson ConsumerLab jest dostępny tutaj

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Raport UKE: najwięcej stracił P4, zyskał Orange

W sieciach mobilnych w I kwartale 2021 roku przeniesiono ponad 400 tys. numerów, a w sieciach stacjonarnych blisko 120 tys. – wynika z najnowszych raportów przeniesienia numerów udostępnionych przez Prezesa UKE.