Prawie połowa Polaków nie jest zadowolona ze swojej sytuacji zawodowej…

Jak wynika z badań sondażowych, które są częścią raportu Trust@Work, przygotowywanego przez Konkurs „Pracodawca Godny Zaufania”, prawie 40 proc. ankietowanych nie jest zadowolonych ze swojej sytuacji zawodowej. Jeszcze więcej badanych, bo aż 49 proc., nie byłoby skłonnych polecić swoim znajomym podjęcia pracy w firmie, w której obecnie pracują.

Wyniki tych badań skłoniły organizatorów Konkursu o Tytuł „Pracodawca Godny Zaufania” do debaty na temat rynku pracy w Polsce i możliwości, jakie daje otwarcie własnego biznesu.

Tegoroczna edycja Konkursu rozpoczęła się debatą „Od pracownika do przedsiębiorcy – czyli jak franczyza zmieniła rynek pracy”. Franczyza dla jednych jest drogą do sukcesu i pomysłem na biznes, dla innych wciąż pozostaje tylko jednym z wielu ekonomicznych terminów. Niepodważalnymi argumentami płynącymi z tego rozwiązania jest współpraca ze stabilnym partnerem, który zwiększa szanse na sukces danego biznesu, daje możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych, rozpoznawalnego na rynku znaku towarowego i wsparcia marketingowego. A to na starcie może dać przewagę konkurencyjną nad biznesowymi wolnymi strzelcami. Podczas debaty eksperci odpowiadali m.in. na pytania, czym jest franczyza i jak zmieniła rynek pracy w Polsce? Czy franczyza może być sposobem na walkę z bezrobociem? Jakie obowiązki mają franczyzodawcy wobec franczyzobiorców oraz jak wygląda ten rynek w Polsce i na świecie?

Franczyza w Polsce rozwija się dynamicznie na tle innych krajów i sądzę, że ten trend wzrostowy będzie trwał. Z naszych analiz wynika, że tempo przyrostu liczby franczyz w Polsce, to około 5 proc. z roku na rok (zarówno liczby franczyzobiorców, jak i liczby dostępnych systemów franczyzowych). W innych krajach rozwiniętych, tj. Wielka Brytania, Francja czy Niemcy, ten przyrost jest na poziomie 1-2 proc. z roku na rok – wyjaśnia Grzegorz Łaptaś, partner PwC.

Badania przeprowadzone przez ogólnopolski panel badawczy Ariadna wskazują, że najmniej zadowolonymi pracownikami są ludzie w wieku 25-34 (51 proc.) oraz powyżej 55. roku życia (50 proc.).

Badania zdecydowanie pokazują, że niewiele ponad połowa jest zadowolona z wykonywanej pracy. Pójście na swoje, otwarcie własnej działalności mogłoby być dla nich alternatywą. Niestety, ciągle pokutuje coś takiego, jak mit bezpieczeństwa pracy na etacie, albo większe poczucie bezpieczeństwa pracy dla kogoś. Ten wymiar poczucia bezpieczeństwa w dużym stopniu decyduje o tym, na ile osoba jest skłonna pracować u kogoś na etacie, a na ile funkcjonować samodzielnie – mówi dr Tomasz Baran, wydział psychologii UW, partner merytoryczny Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna.

Z danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wynika, że w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 11 marca 2020 r., czyli do dnia ogłoszenia w Polsce stanu epidemicznego, liczba aktywnych działalności gospodarczych w kraju wzrosła z 2,40 mln do 2,47 mln. Dziś w Polsce działa 1310 sieci franczyzowych i 83 tys. franczyzobiorców. Najbardziej popularnymi biznesami są: handel – sklepy spożywcze oraz usługi – koncepty gastronomiczne. Z badań sondażowych wynika, że 43 proc. ankietowanych ma negatywną lub bardzo negatywną opinię o swoim pracodawcy. Biorąc pod uwagę, że wielu z nich myśli o pracy na własny rachunek, to otworzenie własnego biznesu pod znanym brandem może być dobrą szansą na spełnienie zawodowych ambicji.

Franczyza tworzy nowe biznesy, nowe miejsca pracy, w konsekwencji zmniejsza bezrobocie i przyczynia się do aktywizacji zawodowej. W Polsce duch przedsiębiorczości jest bardzo silny. Większy odsetek ludzi czynnych zawodowo, w porównaniu z innymi krajami Europy Zachodniej, myśli o pracy na własny rachunek. Jeśli więc mamy ograniczony kapitał i chęć założenia własnego biznesu – franczyza jest dobrym pomysłem na osiągnięcie sukcesu – mówi Andrzej Arendarski prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Jak pokazują badania najbardziej zadowolone ze swojej pracy są osoby prowadzące własną działalność gospodarczą i pracownicy etatowi. Liczy się więc stabilność i zaufanie do swoich pracodawców. W przypadku osób decydujących się na franczyzę, istotne są relacje z franczyzodawcami.

Staramy się pozostawać w ciągłym dialogu z franczyzobiorcami, co pozwala nam reagować precyzyjniej na ich oczekiwania. Przedsiębiorcy szukają wiarygodnego i sprawdzonego partnera, którym jako Żabka staramy się być. Można powiedzieć, że otrzymują nasze wsparcie w niemal każdym obszarze swojej działalności – wsparcie Żabki rozpoczyna się już na samym starcie w postaci szkoleń, poprzez pomoc w zatrudnianiu pracowników, aż po zarządzanie sklepem. Następnym ważnym aspektem są wszystkie narzędzia ułatwiające bieżącą pracę. Jako Żabka bardzo dużo zainwestowaliśmy w nowoczesne technologie, które na bieżąco ułatwiają i pomagają franczyzobiorcom prowadzenie ich biznesów – powiedział Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.

Temat franczyzy jest złożony, więc aby móc spojrzeć na tę kwestię z wielu perspektyw w debacie wzięli udział: Andrzej Arendarski – prezes Krajowej Izby Gospodarczej; Kamil Rybikowski – Radca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców; Grzegorz Łaptaś – partner PwC; Adam Manikowski – dyrektor zarządzający Żabka Polska oraz dr Tomasz Baran z wydziału psychologii UW, partner merytoryczny panelu Ariadna.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Raport Customer Service Excellence 2021

Jak wynika z raportu “Customer Service Excellence 2021” Deloitte Digital, tradycyjne metody kontaktu z klientami przestają być wystarczające. 73 proc. przedstawicieli firm deklaruje, że jednym z ich priorytetów na następny rok jest rozwój kanału self-service.