90-letnia kobieta straciła 32 mln USD w wyniku telefonicznego oszustwa

90-cio letnia kobieta, mieszkanka Hongkongu (Chiny) została ofiara telefonicznego scam-u (oszustwa polegającego na podszywaniu się pod kogoś innego, niż jest się w rzeczywistości). Uwierzyła dzwoniącemu telemarketerowi, że jest on urzędnikiem wydziału bezpieczeństwa.

Ofiara uwierzyła w słowa „urzędnika”, że jej pieniądze mogą pochodzić z przestępstwa i należy zbadać źródło ich pochodzenia. W tym celu miała przelać je na wskazane przez „urzędnika” rachunek bankowy. Po zakończeniu śledztwa obiecano zwrot całej kwoty. Jak nietrudno się domyślić – żadnego zwrotu nie było.

Jak pisze South China Morning Post – kobieta była mieszkanką bogatej dzielnicy The Peak. Urzędnik, który odwiedził ją w domu pozostawił telefon komórkowy. Miał się z nią kontaktować w ten sposób, gdyż przestępcy mogli mieć ją „na podsłuchu” i ze względów bezpieczeństwa kontakty mogły odbywać się wyłącznie w ten sposób.


Powiedziano jej, że jej tożsamość została wykorzystana w poważnej sprawie karnej w Chinach kontynentalnych” – poinformowało policyjne źródło. – Następnie polecono jej przelać pieniądze na wyznaczone konta bankowe w celu zbadania, czy gotówka pochodzi z przestępstwa.

Oszukana kobieta od sierpnia 2020 do stycznia 2021 przelała w 11 transakcjach aż 32 mln USD. Podczas jednej z wizyt w banku był z nią jeden z oszustów. Sprawa została ujawniona przez opiekunkę kobiety, która zaalarmowała córkę oszukanej. To ona zawiadomiła policję, że może dochodzić do oszustwa.

Hongkońskiej policji udało się ująć jednego z oszustów. Na jej rachunku bankowym był jednak tylko 1 mln USD. Reszta rozpłynęła się.

To nie jedyne tego typu oszustwo. Jak donosi agencja AFP w identyczny sposób oszukano 65-latkę na 10 mln USD. W I kw. 2021 liczba przestępstw tego typu wzrosła w Hongkongu o 18%. W tym czasie oszukali kilkadziesiąt osób na kwotę ponad 45 mln USD. W ubiegłym roku udało się także zlikwidować kilkuosobowe, specjalizujące się w oszustwach call center, które podszywało się pod urzędników.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Blue Media uruchamia usługę zdalnego potwierdzenia tożsamości eID

Usługa elektronicznej identyfikacji eID od Blue Media ułatwia zweryfikowanie tożsamości osoby za pomocą systemu bankowości internetowej ING Banku Śląskiego. W pierwszej kolejności usługa eID umożliwia w pełni zdalne zawarcie umowy abonamentowej w sieci Orange oraz nabycie karty SIM działającej w tej sieci w systemie prepaid bez konieczności wizyty w salonie czy podpisywania umowy w obecności kuriera.
więcej

Nowe przepisy o ochronie danych osobowych – nie ma czasu, zaczynaj już teraz!

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (GDPR) zacznie obowiązywać w maju 2018 roku. Nowe przepisy nadają konsumentom szereg uprawnień, które obejmują m.in. prawo do bycia zapomnianym oraz prawo do informacji o tym, jak wykorzystywane są ich dane osobowe. Z drugiej strony unijne regulacje wymuszą ogrom zmian na wszystkich podmiotach, które gromadzą i przetwarzają dane osobowe.