Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

Lead Response Time

inaczej LRT, średni czas odpowiedzi od wysłania zapytania przez klienta do chwili otrzymania przez niego odpowiedzi ze strony pytanego (najczęściej firmy/marki). LRT liczony jest w jednostkach czasu. Panuje powszechne przekonanie, że im szybsza odpowiedź na kontakt klienta (pytanie) tym lepszy wynik finalny w postaci zadowolenia klienta, jego decyzji o zakupie etc. Poniecznie posłuchaj programu K2 Podcast na temat LRT dostępnego tutaj.

Nowe prawo do naprawy

Prawo do naprawy weszło w życie na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. Ma ono zapobiec powstawaniu niezliczonej ilości elektrośmieci. Komisja Europejska chce w ten sposób ograniczyć sytuacje, w których zepsuty sprzęt RTV i AGD nadaje się tylko do zniszczenia.

Co się zmieni? Producenci muszą dostarczać części zamienne przez 7 do 10 lat od opuszczenia ich fabryk ostatniej partii swojego produktu.

Nowe prawo, które obowiązuje od marca tego roku, dotyczy telewizorów, pralek, monitorów komputerowych, pralko-suszarek, urządzeń chłodniczych i zmywarek do naczyń. Proste elementy, których wymiana nie wymaga specjalistycznej wiedzy mają być łatwo dostępne w sklepach. Reszta ma trafiać na bieżąco do serwisów i warsztatów naprawczych.

Prawo do naprawy, bo tak roboczo nazwano nowe przepisy, mają wyeliminować sytuacje, w których uszkodzony sprzęt nie jest możliwy do naprawienia z uwagi na brak części lub wysokie koszty ich sprowadzenia do Europy. Nowe przepisy nakładają obowiązek dostarczania części zamiennych na producentów i dystrybutorów przez 10 lat. Niektóre z nich mają być dostępne przez 7 lat po zakończeniu produkcji

Producenci będą mieć także obowiązek publikowania instrukcji naprawy oferowanego sprzętu na stronach internetowych firmy. Konsultanci contact center tych firm (w tym outsourcing) także będzie musiał wspierać klientów w samodzielnej naprawie uszkodzonego sprzętu.

„Zmiany w przepisach UE mają na celu zapewnienie, aby producenci nadal wprowadzali innowacje i dążyli do wytwarzania bardziej energooszczędnych, trwałych i zrównoważonych produktów w przejrzysty sposób i z korzyścią dla konsumentów” – czytamy na stronie Komisji.

Z nowych przepisów zadowolony jest też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Według polskiego organu prawo do naprawy pomoże w walce z produkcją elektrośmieci.

– Prawo do naprawy i zwiększenie dostępności części będzie miało również swój wymiar finansowy – dłuższa eksploatacja urządzenia to oszczędność pieniędzy, zatem skutek finansowy dla konsumentów będzie również korzystny – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Nowe przepisy nie dotyczą jednak tzw. małych elektrośmieci: drobnego AGD i telefonów komórkowych.

Total
1
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

UOKiK mówi nie produktom w pakietach

UOKiK wszczął postępowanie wobec dwóch platform telewizji cyfrowej należącej do Polsatu i spółek grupy Discovery. Powód? Urząd mówi nie pakietyzacji produktów. Czy wkrótce klienci będą mogli wybrać kanały, które chcą oglądać? Wszystko na to wskazuje.
więcej

Sejm za nowelizacją ustawy upadłościowej

Sejm przyjął jednogłośnie nowelizację ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych, która usprawnia postępowanie upadłościowe konsumentów. Od 1 lipca tego roku, czyli od chwili wejścia w życie znowelizowanej ustawy – część czynności będzie realizowana elektronicznie.