Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

Software as a Service

w skrócie SaaS, z ang. oprogramowanie jako usługa – jeden z modeli chmury obliczeniowej, którym aplikacja jest przechowywana i wykonywana na komputerach dostawcy usługi i jest udostępniana użytkownikom przez Internet.

Rekrutacja i onboarding w czasie pandemii

Pandemia koronawirusa wystawiła na próbę wiele firm, a także działy HR, które musiały zweryfikować swoje możliwości pracy w nowej rzeczywistości. Szybko okazało się, że skuteczne zatrudnianie nowych pracowników jest możliwe zdalnie.

Dodatkowo, rekrutacja online dała wiele nowych możliwości – firmy mogą m.in. zatrudniać specjalistów z całej Polski, a nie zamykać się, jak do tej pory, jedynie na miasta, w których posiadały biura.

Home office ma tyle samo zwolenników, jak i przeciwników. Choć początkowo miało to być tymczasowe rozwiązanie, szybko okazało się, że idea pracy zdalnej zostanie z nami na dłużej. Według danych GUS za II kwartał 2020 r. najwięcej osób na ten tryb pracy przeszło w Warszawie – co piąty pracujący korzystał aktywnie z home office. Z kolei dane pozyskane w badaniu przez Pracuj.pl pokazują, czego oczekują pracownicy po zakończeniu pandemii. Ponad 87 proc. chciałoby częściowo pracować zdalnie, jednak już tylko 16 proc. zdecydowałoby się kontynuować całkowicie pracę z domu. Druga fala pandemii, która właśnie wkroczyła do Polski, szybko jednak pokazała, że póki co nie ma dużych szans na powrót do normalności i  pracy w biurach.

Rekrutacja w nowej odsłonie

Koronawirus postawił branżę technologiczną przed nowym wyzwaniem. Potrzeby nie zmniejszyły się z dnia na dzień, nie wszystkie firmy zawiesiły działalności na czas pandemii, a rąk do pracy zaczęło powoli brakować. Jak jednak rekrutować, gdy wszechobecny dystans społeczny i ogólnopolski lockdown wykluczały możliwość spotkania się z kandydatami? Okazuje się, że w ITMAGINATION, polskiej firmie technologicznej, sytuacja została rozwiązana w ciągu kilkunastu godzin.

Nasza firma przeszła na tryb pracy zdalnej praktycznie w jeden dzień. Oczywiście przez moment miałam duże wątpliwości, czy podołamy z zatrudnianiem nowych pracowników w takim trybie, ale szybko okazało się, że wszystkie narzędzia, których używaliśmy do tej pory do rekrutacji, możemy również stosować w trybie online. Dłużej zajęła nam zmiana mentalna, ale zorientowaliśmy się, że wcale nie potrzebujemy biura, by zatrudniać nowych ludzi – mówi Anna Zadurska-Gołaszewska, Recruitment Manager w ITMAGINATION.

Cały proces rekrutacyjny odbywa się w 100 proc. online. Rozmowy kwalifikacyjne są prowadzone poprzez wideokonferencje, a weryfikacja kandydata również nie wymaga osobistego spotkania. Kandydat ma szansę poznać lidera teamu, do którego dołączy, spotkać się wirtualnie z resztą zespołu i dowiedzieć się, z kim będzie pracować. Po zatrudnieniu nowej osoby sprzęt zostaje wysłany kurierem na wskazany przez nią adres. To całkowicie bezpieczne rozwiązanie, ponieważ firmy dostarczające paczki nie wymagają aktualnie bezpośredniego kontaktu, aby odbierać przesyłkę.

Nowatorskie podejście do zatrudniania

Pandemia wpłynęła nie tylko na to, w jaki sposób są prowadzone rekrutacje, ale także na to, na co teraz działy HR zwracają uwagę przy wybieraniu odpowiednich kandydatów. O wiele większy nacisk kładzie się na komunikatywność oraz umiejętność pracy w zespole. Przy pracy zdalnej jest to szczególnie ważne, gdy wszystkie spotkania – zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne z klientami – są prowadzone za pośrednictwem programów typu Microsoft Teams czy Zoom.

Praca zdalna całej firmy zmieniła również samo podejście do procesu rekrutacji. Wcześniej działy HR nieco zamykały się na lokalizacje biur i ograniczały swoje możliwości w wyborze kandydatów. Dzisiaj, gdy praca odbywa się w domu, nie ma już tego ograniczenia. Szybko okazało się, że otwieranie się na całą Polskę znacząco zwiększyło możliwości rekrutacyjne. W ITMAGINATION żaden z pracowników z działu HR nie musi się zamykać na miasto, w którym firma posiadała biura. Zatrudnieni mogą więc pracować w domowym ogrodzie pod Warszawą lub nad basenem w Hiszpanii.

W branży technologicznej zmienił się także kierunek zatrudniania. Kiedyś firma mocniej skupiała się na outsourcingu, dzisiaj rekrutuje głównie do projektów wewnętrznych, co ma też odzwierciedlenie w wynikach. ITMAGINATION zatrudnia aktualnie więcej niż dotychczas, skupiając się na doświadczeniu kandydatów i szukając konkretnych specjalistów, do projektów „szytych na miarę”. Warto także podkreślić, że w czasach dystansu społecznego, wszystkie zespoły stały się jeszcze bardziej efektywne niż dotychczas.

Onboarding w czasach dystansu społecznego

Onboarding jest niezwykle ważną częścią pracy dla nowych członków zespołu, ale także tutaj pandemia w żaden sposób nie przeszkodziła w działaniu. W ITMAGINATION wszyscy postawili na komunikację i rozmowy.

Dwa razy w miesiącu organizujemy onboarding online, podczas którego każdy nowy pracownik może przedstawić się, opowiedzieć nieco o sobie i swoim dotychczasowym doświadczeniu zawodowym. Jeśli chodzi o komunikację wśród zespołów, to mają codzienne spotkania organizacyjne. Zarząd regularnie rozmawia online z całą firmą, aby przedstawić aktualności z życia organizacji. Jedyna różnica w porównaniu do okresu przed pandemią jest taka, że pogaduchy przy kawie w kuchni zamieniliśmy na wideorozmowy – dodaje Anna Zadurska-Gołaszewska.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Jak zatrzymać pracownika, czyli metoda 4P

Rekrutacja, rekrutacją…, ale konieczne jest też trzymanie w ryzach retencji. Przyjmuje się, że w branży obsługi klienta ta jest wysoka i wynosi około 30%. To duże wyzwanie. Tak bardzo duże, że na ten temat powstało wiele teorii, książek i nieprzespanych nocy.
więcej

323 tys. osób bezrobotnych przez pandemię

W ostatnim kwartale 2020 r. na rynku pracy widać było skutki pandemii i wprowadzonych obostrzeń. Według badania „Monitoring Rynku Pracy” Głównego Urzędu Statystycznego w okresie październik-grudzień aż 323 tys. osób nie wykonywało pracy z uwagi na kwestie bezpośrednio związane z pandemią. To ponad trzy razy więcej niż w trzecim kwartale. Liczba bezrobotnych osób nie zmieniła się znacząco, a liczba osób aktywnych zawodowo nawet wzrosła.
więcej

Pandemia, która zmieniła Employer Branding

Nowa rzeczywistość na nowo zdefiniowała zachowania liderów i oczekiwania pracowników. Jakie wyzwania czekają nas wraz z „powrotem do normalności”? Bez wątpienia pandemia Covid-19 wywróciła system, w jakim od lat pracowały firmy. Wraz z tym, zmianie uległ sposób komunikacji, a employer branding zyskał na znaczeniu.