Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

Software as a Service

w skrócie SaaS, z ang. oprogramowanie jako usługa – jeden z modeli chmury obliczeniowej, którym aplikacja jest przechowywana i wykonywana na komputerach dostawcy usługi i jest udostępniana użytkownikom przez Internet.

Chatboty przyszłością samorządów? Pandemia pokazała, że tak

Koronawirus wielu z nas zabrał swobodę pracy, wyjścia z domu, treningu czy udziału w wydarzeniach kulturalnych. W tej sytuacji samorządy stanęły przed wyzwaniem: jak zapewnić mieszkańcom nie tylko dostęp do wiarygodnych informacji o pandemii, ale też wsparcie i rozrywkę? Kujawy i Pomorze pokazały, że to możliwe.

W ubiegłym roku zdalna komunikacja z klientami stała się koniecznością. Wiele międzynarodowym firm oraz instytucji postawiło na chatboty. W ten sposób zaczęła się kontaktować z użytkownikami na przykład Międzynarodowa Organizacja Zdrowia (WHO) czy amerykańskie federalne Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom. Światowi eksperci uważają intensywny rozwój chatbotów za jeden z najważniejszych trendów 2020 roku. Na takie narzędzie zdecydował się także Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Po tym, jak w całym kraju zarządzono lockdown, a w przestrzeni publicznej zaczęło się pojawiać coraz więcej dezinformacji, władze regionu podjęły decyzję: tworzymy nowoczesne, interaktywne narzędzie, które pomoże użytkownikom w każdej sytuacji. Tak powstał COMPAS, chatbot na czas pandemii. Do tej pory ze wsparcia skorzystało prawie 5 tysięcy osób.

Tarcze, wsparcie i… tańce

Twórcy chatbota podzielili go na trzy części: pierwsza jest skierowana do kujawsko-pomorskich przedsiębiorców. Można w niej znaleźć aktualne ulgi i programy pomocowe – te lokalne, i te ogólnopolskie. Prosta nawigacja sprawia, że w opcjach wsparcia bez trudu zorientuje się zarówno właściciel jednoosobowej firmy, jak i dużego zakładu.

W dobie pandemii ogromnym problemem stało się poczucie osamotnienia i obciążenia emocjonalnego. Dlatego właśnie kolejny moduł stworzony został – we współpracy z ekspertami, inicjatorami programu “Psycholodzy dla Społeczeństwa” – dla osób potrzebujących wsparcia psychicznego. Można w nim posłuchać porad terapeutów, poznać techniki radzenia sobie ze stresem i znaleźć namiary na instytucje, które na co dzień służą pomocą w sytuacjach kryzysowych. Wystarczy jedno kliknięcie na smartfonie, aby połączyć się z odpowiednią infolinią, na przykład telefonem zaufania dla osób borykających się z depresją. Jest tu także wiele cennych materiałów dla seniorów oraz relaksujący kurs jogi dla początkujących.

Dużym wyzwaniem był dostęp online do kultury i rekreacji. Kujawy i Pomorze słyną z wielu dużych imprez, takich jak hucznie obchodzone Święto Województwa czy imprezy lekkoatletyczne w Bydgoszczy. Czym je zastąpić w czasie lockdownu?

Twórcy sięgnęli po różnorodne pomysły: mikrokoncerty takich artystów jak Bovska i Monika Borzym, e-spotkania z dzikimi zwierzętami pod wodzą popularnego leśnika Marcina Kostrzyńskiego, wirtualne spacery po zabytkach z Maciejem Orłosiem, a nawet kurs tańca z Lenką i Jankiem Klimentami. W chatbocie premierę miał pierwszy polski bookbot  “Tajemnica Kolodionu” autorstwa pisarza Marcela Woźniaka z ilustracjami Tomasza Przeździeckiego.

Wszystko to w intuicyjnym i prostym w nawigacji narzędziu, które działa w ramach ogólnodostępnej platformy Facebook i nie wymaga instalowania specjalnego oprogramowania. W dodatku działa całkowicie bezpłatnie, 24 godziny na dobę na Messengerze województwa.

Czatbot COMPAS w swojej konstrukcji niczym nie różni się od setek innych rozwiązań na rynku. Na uwagę zasługuje jedynie fakt, że wykonał go samorząd…

Nowe technologie w walce z pandemią

Od momentu, gdy COMPAS ruszył, minęło już niemal pół roku. Dziś można powiedzieć, że chatbot okazał się bardzo potrzebny – korzysta z niego około tysiąca osób miesięcznie.

– Gdyby nie nowe technologie, pomaganie mieszkańcom regionu byłoby o wiele trudniejsze – przyznaje dyrektor departamentu promocji województwa, Edyta Macieja-Morzuch. Zwraca także uwagę, że narzędzie pozwoliło wspierać lokalnych artystów, którym pandemia szczególnie dała się we znaki.

Już za kilka lat niemal każdą sprawę urzędową będziemy mogli zrealizować z pomocą interaktywnych asystentów, działających z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Epidemia Covid-19 tylko ten proces przyspieszyła. Cieszę się, że to właśnie Kujawy i Pomorze stoją na czele tych zmian i że w tak trudnym momencie potrafiły nadać chatbotowi ludzkiego wymiaru – podkreśla Jan Świerkowski, szef Kujawsko-Pomorskiego Klastra Brewstera.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Prawie 5 mln e-dowodów

Dokładnie 4 719 400 Polaków ma już e-dowód. Właśnie mija dwa lata, odkąd wdrożono w Polsce dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Przez minione dwa lata najwięcej e-dowodów odebrano na Mazowszu, Śląski i w Wielkopolsce.
więcej

Chatbot wirtualnym asystentem ds. opieki zdrowotnej

Zamiast czekać na połączenie z konsultantem, pacjenci natychmiast otrzymują odpowiedzi i instrukcje. Wirtualny asystent na pacjent.gov.pl pomaga setkom tysięcy Polaków w korzystaniu z Internetowego Konta Pacjenta. To kolejny dowód na to, że sztuczna inteligencja jest przyszłością - również branży medycznej.
więcej

Czy chatbot się opłaca?

Czy chatbot się opłaca? Patrząc na oszczędności, jakie dzięki asystentom głosowym wypracowały banki, odpowiedź jest prosta: TAK! Z danych Juniper Research wynika, że zastosowanie asystentów głosowych pozwoliło w ciągu zaledwie 12 miesięcy wygenerować sektorowi finansowemu oszczędności rzędu 127 mln dolarów.
więcej

e-Wizyty w ZUS w całej Polsce

Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych już nie trzeba przychodzić do okienka osobiście. Swoje sprawy można załatwić bez wychodzenia z domu. Od jesieni ubiegłego roku rozwiązanie było testowane w kilku miastach.