Z ponad 800 urzędów, które odpowiedziały na pytanie o to jakie rozwiązania cyfrowe urząd oferuje mieszkańcom, ponad 99% zaznaczyło więcej niż jedną odpowiedź. Prawie wszystkie gminy – 806 na 808 wskazało możliwość załatwiania spraw za pośrednictwem ePUAP-u. To zdecydowanie najczęściej wybierana przez nie forma zdalnej realizacji usług.
Platforma
31% badanych urzędów (256) wskazało, że używają innej platformy, na której można podpisać się podpisem zaufanym lub innym podpisem elektronicznym. Jeszcze mniej, bo niecałe 9 % (70) zapewnia inny, autorski sposób identyfikacji klientów, który pozwoliłby na wysyłanie drogą elektroniczną pism wymagających podpisu. 87 % (708) gmin zadeklarowało, że mieszkańcy mogą się z nimi kontaktować mailowo.
Inne kanały kontaktu
15 urzędów dopisało jeszcze inne, nieuwzględnione w ankiecie sposoby kontaktowania się z mieszkańców z urzędem – aplikacja mobilna, SMS, Platforma eUrząd, płatności elektroniczne, wybrane komunikatory internetowe, telefon, zakładka „Zapytaj burmistrza” czy EBOK.
Cyfryzacja jednak w powijakach
Ale tylko 8% (66) urzędów na pytanie „jak oceniliby państwo możliwość załatwienia całej sprawy przez internet w państwa urzędzie” zdeklarowały, że ponad 75% spraw można załatwić bez wychodzenia z domu. Ponad 19% (151) poinformowało, że w tej formie można u nich zrealizować między 50 a 75% usług. Natomiast mniej niż połowę usług zdalnie można zrealizować w 40% (314) urzędów.
Spośród ponad 800 przebadanych urzędów, tylko trzy zaznaczyły, że nie można u nich zrealizować żadnych usług za pośrednictwem internetu. Przy czym – jak wskazali autorzy badania – raczej wynika to z błędnego zrozumienia pytania, ponieważ gminy te jednocześnie zaznaczyły możliwość skorzystania z EPUAP-u czy zwykłego maila.
Brak pieniędzy na inwestycje
Najczęstszym problemem w uruchomieniu usług zdalnych urzędy wskazują brak pieniędzy na inwestycje (66% – 524 urzędy). Kolejnymi najczęściej wskazywanymi przeszkodami w cyfrowej transformacji, jest brak przeszkolonej kadry i nieumiejętność korzystania z już istniejących rozwiązań. Łącznie te dwie kategorie to 40% (332) odpowiedzi. Prawie 18% (144) urzędów skarżyło się na brak odpowiedniej oferty na rynku.
…a problemem mieszkańcy i urzędnicy
Watchdog oraz przebadane urzędy za powód braku zdecydowanych ruchów w kierunku cyfryzacji wskazały innego rodzaju problemy: mieszkańcy nie chcą korzystać ze zdalnych sposobów komunikacji, mieszkańcy nie mają profili zaufanych, które pozwalałyby na załatwianie spraw wymagających podpisu zdalnie, państwo nie dostarcza jednolitych i funkcjonalnych systemów informatycznych, informatycznie ciężko to wdrożyć, brak jednolitych regulacji prawnych dotyczących cyfryzacji administracji publicznej, wdrożenie systemów elektronicznych wymaga dużego nakładu czasu i często spotyka się z niechęcią pracowników.