Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

4P

Składniki tzw. marketing mix: product (produkt), price (cena), place (miejsce), promotion (promocja). 4P to zespół elementów (instrumentów) za pomocą których możemy oddziaływać na rynek.

Raport: jak w dobie pandemii urzędy obsługują sprawy mieszkańców

Tylko w co czwartej gminie można załatwić większość (czyli ponad 50% usług) urzędowe sprawy zdalnie. Watchdog Polska sprawdziła jak w dobie pandemii wygląda cyfryzacja urzędów samorządowych.

Z ponad 800 urzędów, które odpowiedziały na pytanie o to jakie rozwiązania cyfrowe urząd oferuje mieszkańcom, ponad 99% zaznaczyło więcej niż jedną odpowiedź. Prawie wszystkie gminy – 806 na 808 wskazało możliwość załatwiania spraw za pośrednictwem ePUAP-u. To zdecydowanie najczęściej wybierana przez nie forma zdalnej realizacji usług. 

Platforma

31% badanych urzędów (256) wskazało, że używają innej platformy, na której można podpisać się podpisem zaufanym lub innym podpisem elektronicznym. Jeszcze mniej, bo niecałe 9 % (70) zapewnia inny, autorski sposób identyfikacji klientów, który pozwoliłby na wysyłanie drogą elektroniczną pism wymagających podpisu. 87 % (708) gmin zadeklarowało, że mieszkańcy mogą się z nimi kontaktować mailowo.

Inne kanały kontaktu

15 urzędów dopisało jeszcze inne, nieuwzględnione w ankiecie sposoby kontaktowania się z mieszkańców z urzędem – aplikacja mobilna, SMS, Platforma eUrząd, płatności elektroniczne, wybrane komunikatory internetowe, telefon, zakładka „Zapytaj burmistrza” czy EBOK.

Cyfryzacja jednak w powijakach

Ale tylko 8% (66) urzędów na pytanie „jak oceniliby państwo możliwość załatwienia całej sprawy przez internet w państwa urzędzie” zdeklarowały, że ponad 75% spraw można załatwić bez wychodzenia z domu. Ponad 19% (151) poinformowało, że w tej formie można u nich zrealizować między 50 a 75% usług. Natomiast mniej niż połowę usług zdalnie można zrealizować w 40% (314) urzędów. 

Spośród ponad 800 przebadanych urzędów, tylko trzy zaznaczyły, że nie można u nich zrealizować żadnych usług za pośrednictwem internetu. Przy czym – jak wskazali autorzy badania – raczej wynika to z błędnego zrozumienia pytania, ponieważ gminy te jednocześnie zaznaczyły możliwość skorzystania z EPUAP-u czy zwykłego maila. 

Brak pieniędzy na inwestycje

Najczęstszym problemem w uruchomieniu usług zdalnych urzędy wskazują brak pieniędzy na inwestycje (66% – 524 urzędy). Kolejnymi najczęściej wskazywanymi przeszkodami w cyfrowej transformacji, jest brak przeszkolonej kadry i nieumiejętność korzystania z już istniejących rozwiązań. Łącznie te dwie kategorie to 40% (332) odpowiedzi. Prawie 18% (144) urzędów skarżyło się na brak odpowiedniej oferty na rynku. 

…a problemem mieszkańcy i urzędnicy

Watchdog oraz przebadane urzędy za powód braku zdecydowanych ruchów w kierunku cyfryzacji wskazały innego rodzaju problemy:  mieszkańcy nie chcą korzystać ze zdalnych sposobów komunikacji, mieszkańcy nie mają profili zaufanych, które pozwalałyby na załatwianie spraw wymagających podpisu zdalnie, państwo nie dostarcza jednolitych i funkcjonalnych systemów informatycznych, informatycznie ciężko to wdrożyć, brak jednolitych regulacji prawnych dotyczących cyfryzacji administracji publicznej, wdrożenie systemów elektronicznych wymaga dużego nakładu czasu i często spotyka się z niechęcią pracowników.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

65% Polaków nie obawia się utraty pracy w wyniku automatyzacji

Według danych GUS do 2050 r. liczba ludności Polski zmniejszy się o 4,4 mln osób. Mediana wieku ludności wyniesie ponad 52 lata, czyli o ok. 11 lat więcej niż obecnie, co oznacza, że ponad połowa mieszkańców Polski będzie miała ponad 50 lat. Tworzącą się w ten sposób lukę demograficzną na rynku pracy mogłyby przynajmniej w części zapełnić boty, do których polskie społeczeństwo jest coraz bardziej przychylne.
więcej

Pandemia „sztucznie” napompowała e-sklepy

W czasie pandemii 29% Polaków w dużej części zastąpiło zakupy stacjonarne internetowymi. Ponad 25% nieznacznie zmieniło w ten sposób nawyki, a więcej niż 3% całkowicie przeszło do e-commerce. Głównym powodem było bezpieczeństwo. Kolejnym był utrudniony dostęp do placówek. Ale ponad połowa osób zamierza do nich wrócić.
więcej

E-zdrowie – trendy wirtualnej komunikacji 2020

Choć miniony rok 2020 był męczący, pełen wyzwań i problemów, to jednocześnie wiele branż popchnął w rozwoju o całe lata, zmuszając je do cyfryzacji i zastosowania nowoczesnych technologii. Według danych ClickMeeting w listopadzie 2020 z polskiej platformy webinarowej skorzystało już ponad 2 miliony uczestników.