Działanie w duchu SIX SIGMA: czy to się opłaca?

Tomasz Bartkowicz, od lat związany z procesami obsługi klienta w największych instytucjach finansowych opowiada o tym jak działać w duchu strategii 6 sigma. Czym jest owa 6 sigma? Six sigma oznacza, że istnieje 6 odchyleń standardowych. Co to oznacza w procesach obsługi klientów? Przekonajcie się sami!

Proces Six Sigma to proces, w którym 99,99966% wszystkich szans na wytworzenie pewnej cechy części jest statystycznie oczekiwane, że jest wolna od wad (nie więcej niż 3,4 wady na milion wyprodukowanych przedmiotów).

Six Sigma to metoda opierającą się na pozyskiwaniu danych w celu osiągnięcia niemal perfekcyjnej jakości. Zakłada identyfikację błędów jeszcze przed ich wystąpieniem. Six Sigma została wprowadzona w połowie lat 80 przez Billa Smitha oraz przez Boba Galvina – syna założyciela firmy Motorola, za co firma w 1988 roku otrzymała Amerykańską Nagrodę Jakości im. M. Baldridge’a. Wywodzi się z przyjętej w Motoroli filozofii, która głosiła: “jakość nie może kosztować”. Postanowiono, że jakość można mieć za darmo, co więcej, darmowa jakość może generować olbrzymie pieniądze.

Six Sigma to koncepcja nieustannego doskonalenia organizacji, polegająca na monitorowaniu i ciągłej kontroli w celu eliminowania oraz zapobiegania różnych niezgodności w procesach i powstającym w ich wyniku produktom. Six Sigma to metoda polegająca na ciągłym obniżaniu kosztów w organizacji poprzez obniżanie kosztów nieodpowiedniej jakości. Określając tą metodę zbadano oczekiwania klientów w celu wyznaczenia wartości krytycznych dla jakości oraz określono cele na poszczególnych szczeblach zarządzania firmą, zbadano również liczbę niezgodności w każdym procesie.

Six sigma i zarządzanie jakością

Głównym celem Six Sigma jest zarządzanie jakością poprzez redukcję kosztów wytwarzania i nadzoru nad produktem. Ogromna część kosztów prowadzenia działalności w dużej mierze powiązana jest z wykrywaniem i usuwaniem różnych usterek wynikających z całego procesu wytwarzania produktu. Im szybciej wykrywane są usterki tym mniejszy jest koszt ich usunięcia. Dlatego też główną metodą obniżania wszelkich kosztów jest odpowiednie prowadzenie wszelkich procesów biznesowych, tak aby wykluczać bądź w pewnym stopniu ograniczać różne usterki, a w przypadku gdy już wystąpią – wówczas je w miarę szybko eliminować. W trybie projektów udoskonalających odbywają się procesy biznesowe, a ich głównym celem jest poprawa jakości oraz uzyskanie korzyści finansowej wynikającej z danej poprawy. W zależności od zakresu projektów prowadzonych główny nadzór nad nimi mają wewnętrzni konsultanci. Następnymi rolami w omawianej metodzie jest zarząd, który jest odpowiedzialny za wizję oraz za integrację różnych projektów Six Sigma. Podstawą wdrożeń metody Six Sigma jest DMAIC – Define / Measure / Analyze / Improve / Control. Pod przedstawionymi pojęciami kryje się zdefiniowanie celów poprawy, analiza czynników mających wpływ na proces, pomiar aktualnych parametrów, sprawdzenie czy dane efekty są identyczne z wcześniejszymi założeniami, a następnie zaproponowanie i wdrożenie zmian.

Six Sigma to przedstawiając w skrócie: metoda oparta na pozyskaniu jak największej liczby danych w celu późniejszego wykorzystania ich do osiągnięcia maksymalnej jakości. Cechą charakterystyczną Six Sigma jest to, że pozwala ona na wychwycenie i pełną identyfikację błędów jeszcze przed ich wystąpieniem. Koncepcja ta pozwala na zbadanie wszelkich występujących w przedsiębiorstwie procesów, takich jak np.: projektowanie, kooperacja, serwis i usługi, produkcja, szkolenia itd.

Jeżeli nie mierzymy, to nic nie wiemy. Jeżeli nie wiemy, to nie możemy działać. Jeżeli nie działamy, to narażamy się na straty (dr Mikel J. Harry, jeden z twórców systemu Six Sigma).

Artykuł pochodzi z serwisu:
Encyklopedia Zarządzania (https://mfiles.pl/pl/index.php/Six_sigma)

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *