Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

Lead Response Time

inaczej LRT, średni czas odpowiedzi od wysłania zapytania przez klienta do chwili otrzymania przez niego odpowiedzi ze strony pytanego (najczęściej firmy/marki). LRT liczony jest w jednostkach czasu. Panuje powszechne przekonanie, że im szybsza odpowiedź na kontakt klienta (pytanie) tym lepszy wynik finalny w postaci zadowolenia klienta, jego decyzji o zakupie etc. Poniecznie posłuchaj programu K2 Podcast na temat LRT dostępnego tutaj.

Kolejne sieci pod lupą UOKiK-u

Po skontrolowaniu sieci sklepów Biedronka i nałożeniu na właściciela kary 723 mln zł, przyszedł czas na skontrolowanie kolejnych popularnych sieci sklepowych.

Kontrole “w sprawie” dotyczą takich spółek jak Kaufland Polska Markety, Eurocash (ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep) oraz SCA PR Polska (odpowiedzialna za zakupy dla Intermarche). Kontrolowane mają być rabaty retrospektywne, które odnoszą się do zakupów dokonanych w przeszłości. 

Rabaty retrospektywne

Rabaty retrospektywne dotyczą najczęściej współpracy sieci handlowej z dostawcami produktów rolno-spożywczych. Polegają one na przyznawaniu sobie rabatu z tytułu dotychczasowych zakupów. Wysokości rabatów nie można oszacować na początku, gdyż producentowi i sieci na początku współpracy trudno jest przewidzieć wysokość sprzedaży. Dlatego rabaty ilościowe są naliczane z dołu – na podstawie dotychczasowej ilości zakupionych towarów. Zdarza się więc, że ostatnie dostawy w roku sprzedawca dostarcza do sieci często bez pobierania opłat za towar albo wręcz zmuszany jest do dopłacenia sieci za swoją sprzedaż. Dlatego, w niektórych sytuacjach, dostawca zawierając umowę nie jest w stanie określić, czy i w jakiej wysokości będzie musiał go przyznać sieci handlowej oraz na podstawie jakich kryteriów. Takie praktyki mogą być uznane za niedozwolone działanie silniejszej strony umowy, stanowiące nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej.

Ze wstępnych ustaleń Urzędu wynika m.in., że przedsiębiorcy zawierają z dostawcami produktów rolno-spożywczych umowy dotyczące warunków handlowych (w tym warunków rabatowania) na dany rok z opóźnieniem – w takich sytuacjach ustalenia mają wsteczną moc obowiązywania. Dostawcy przez długi czas po rozpoczęciu dostaw, w rzeczywistości nie znają warunków, na jakich dostarczają produkty rolno-spożywcze do sieci. Ponadto, mogą również występować sytuacje, w których dostawcy zostają obciążeni dodatkowymi rabatami, nie przewidzianymi w pierwotnych umowach o dostawy.

 – Działanie trzech przedsiębiorców może być przejawem nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, dlatego w toku postępowania wyjaśniającego zweryfikujemy poczynione wstępnie ustalenia. Sytuacja, w której dostawcy produktów rolno-spożywczych przez kilka miesięcy nie wiedzą, na jakich warunkach finansowych realizują dostawy do sieci handlowej i czy współpraca będzie w ogóle dla nich opłacalna, jest absolutnie nieakceptowalna. Podobnie nie może dochodzić do sytuacji, gdy w toku współpracy większy przedsiębiorca wymusza dodatkowe rabaty wsteczne, wykraczając znacząco poza uzgodnione pierwotnie warunki. Relacje handlowe muszę opierać się na uczciwości i odpowiedzialności, zwłaszcza w tak ważnym gospodarczo sektorze rolno-spożywczym – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Postępowania wyjaśniające prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. Jeżeli podejrzenia co do stosowania przez przedsiębiorców nieuczciwych praktyk potwierdzą się, wówczas Prezes UOKiK może postawić zarzuty wykorzystywania przewagi kontraktowej, zagrożonej karą do 3 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Analiza praktyk sieci handlowych w zakresie rabatów retrospektywnych będzie wykorzystana przy sporządzaniu raportu z badania tego rynku oraz opracowywaniu propozycji zmian legislacyjnych do przyszłorocznej implementacji dyrektywy unijnej w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

UOKiK mówi nie produktom w pakietach

UOKiK wszczął postępowanie wobec dwóch platform telewizji cyfrowej należącej do Polsatu i spółek grupy Discovery. Powód? Urząd mówi nie pakietyzacji produktów. Czy wkrótce klienci będą mogli wybrać kanały, które chcą oglądać? Wszystko na to wskazuje.
więcej

Sejm za nowelizacją ustawy upadłościowej

Sejm przyjął jednogłośnie nowelizację ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych, która usprawnia postępowanie upadłościowe konsumentów. Od 1 lipca tego roku, czyli od chwili wejścia w życie znowelizowanej ustawy – część czynności będzie realizowana elektronicznie.