Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

4P

Składniki tzw. marketing mix: product (produkt), price (cena), place (miejsce), promotion (promocja). 4P to zespół elementów (instrumentów) za pomocą których możemy oddziaływać na rynek.

Już nie tylko Black Friday: cały listopad najlepszym miesiącem dla e-handlu

Podczas drugiej fali pandemii e-sklepy sprzedają jeszcze więcej niż wiosną. Na platformie sklepów internetowych Shoper kupujący wydali w listopadzie łącznie o 93 proc., a w ostatni Black Friday o 53 proc. więcej niż rok temu. To był miesiąc i rekordowy dzień dla lidera polskiego e-commerce.

Co roku ostatni kwartał jest tradycyjnie okresem największych zakupów, także tych internetowych, a trend ten nasila się w miarę zbliżania się świąt Bożego Narodzenia. W tym sezonie sytuacja pandemiczna, w połączeniu z zamkniętymi przez większość miesiąca galeriami handlowymi spowodowała, że jeszcze chętniej wybierane były zakupy online.

Black Month w miejsce Black Friday

W ubiegłym roku platforma sklepów internetowych Shoper odnotowała w sklepach korzystających z jej oprogramowania 15-proc. wzrost wartości zamówień między październikiem a listopadem. W tym roku ten wzrost sięgał 25 proc. Wartość transakcji już w połowie miesiąca była większa niż wynik za cały listopad 2019. Finalnie liczba transakcji na koniec miesiąca była o 88 proc. większa niż rok wcześniej, a łączna sprzedaż w listopadzie zamknęła się wynikiem niemal dwukrotnie wyższym (93 proc.).

– Już w pierwszy weekend listopada, statystyki sprzedaży naszych sklepów poszły mocno w górę i ten poziom utrzymywał się praktycznie do końca miesiąca. Przypominało to sytuację, którą obserwowaliśmy już wiosną, choć obecnie pandemiczne obostrzenia dotyczące wychodzenia z domu nie są tak surowe jak wówczas. Reżim sanitarny naturalnie przekierowuje klientów do sieci, a niepewność co do tego, jak będą wyglądały tegoroczne święta, skłania do zakupu prezentów wcześniej – ocenia Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.

W ubiegłym roku nasilenie zakupów trwało kilka dni przed i kilka dni po Black Friday. – W tym roku Black Week również wyróżnia się na plus w naszych statystykach, choć widać jednocześnie, że czas intensywnego kupowania rozciągnął się na cały miesiąc, dzięki czemu sprzedawcy poprawili rekordowy wynik sprzedażowy z kwietnia – dodaje ekspertka Shoper.

Ubrania i kosmetyki zrobiły Czarny Piątek

27 listopada, czyli podczas Black Friday 2020 kupujący złożyli w sklepach Shoper 154 proc. więcej zamówień, a ich wartość była o 161 proc. większa niż w poprzedni piątek 20 listopada.

Ten dzień na platformie Shoper przebił zarówno rekord pod względem łącznej wartości sprzedaży 14 kwietnia jak i zakończył się o 53 proc. lepszym wynikiem niż Black Friday 2019.

Tradycyjnie w czarnopiątkowych zakupach dominowały dwie branże sklepów – “Zdrowie i uroda” oraz “Ubrania” wygenerowały w sumie 43 proc. wszystkich transakcji zrealizowanych tego dnia. Pierwsza piątka branż z najwyższą sprzedażą również wyglądała podobnie jak przed rokiem były to: Zdrowie i uroda, Dom i ogród, Odzież, Elektronika, Dziecko.

Jednocześnie w statystykach z tegorocznego Black Friday widać małe zmiany trendów. Udział branży odzieżowej oraz elektroniki użytkowej w ogólnej liczbie zamówień i sprzedaży wygenerowanych w sklepach Shoper w porównaniu do 2019 roku spadł o kilka punktów procentowych.

Kategorie sklepów z największym wzrostem sprzedaży podczas Black Friday 2020 w porównaniu z Black Friday 2019 r.
Delikatesy (art. spożywcze)+162 proc.
Książki i multimedia+147 proc.
Komputery+108 proc.
Badanie własne, Shoper

– Za część notowanych w piątek wzrostów w skali roku odpowiada pojawienie się nowych sklepów na platformie jak i obserwowana przez nas coraz większa skłonność sprzedawców do prowadzenia działań reklamowych. W październiku aż połowa z nich deklarowała, że ma już zaplanowane akcje promocyjne na ostatni tydzień listopada. Wielu sprzedawców organizowało Black Weekend lub Black Week. Dodatkowym powodem rekordowych wyników może być rosnąca skłonność konsumentów do robienia e-zakupów za pomocą smartfonów, których szybkość działania procentuje zwłaszcza podczas polowania na promocje. Podczas tegorocznego Black Friday liczba mobilnych transakcji po raz pierwszy niemal zrównała się z liczbą zakupów dokonanych za pomocą komputerów – zauważa Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

65% Polaków nie obawia się utraty pracy w wyniku automatyzacji

Według danych GUS do 2050 r. liczba ludności Polski zmniejszy się o 4,4 mln osób. Mediana wieku ludności wyniesie ponad 52 lata, czyli o ok. 11 lat więcej niż obecnie, co oznacza, że ponad połowa mieszkańców Polski będzie miała ponad 50 lat. Tworzącą się w ten sposób lukę demograficzną na rynku pracy mogłyby przynajmniej w części zapełnić boty, do których polskie społeczeństwo jest coraz bardziej przychylne.
więcej

Pandemia „sztucznie” napompowała e-sklepy

W czasie pandemii 29% Polaków w dużej części zastąpiło zakupy stacjonarne internetowymi. Ponad 25% nieznacznie zmieniło w ten sposób nawyki, a więcej niż 3% całkowicie przeszło do e-commerce. Głównym powodem było bezpieczeństwo. Kolejnym był utrudniony dostęp do placówek. Ale ponad połowa osób zamierza do nich wrócić.