Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

disaster

z ang. awaria. W call center nagła awaria powodująca długotrwałe i kosztowne zakłócenia w funkcjonowaniu organizacji. Firmy - aby zabezpieczyć się przed konsekwencjami awarii, w swoim planie na wypadek awarii,

Komputer sterowany myślami już istnieje

Kiedy we wrześniu 2017 roku, podczas organizowanej przez firmę Altar konferencji „Mistrzowie Obsługi Klienta”, opowiedziałem o sterowaniu komputerem za pomocą myśli – część z uczestników spojrzała na mnie ze zdziwieniem.

Sęk w tym, że już wówczas taka technologia powstała. Może już najwyższy czas pokazać efekty pracy wielu inżynierów i lekarzy? Ale bez wątpienia jest jedno – kierunek jest dobry!

Synchron, bo o niej mowa, to kalifornijska firma z sektora IT. Firma koncentruje się na neuronowej biotechnologii. Ma swoje oddziały zarówno w Krzemowej Dolinie, Nowym Jorku jak i australijskim Melbourne. I to właśnie w tym ostatnim mieście w 2016 roku rozpoczęto badania nad – jak się później okazało – flagowym produktem: Stentrode.

Stentrode to miniaturowy układ komputerowy, jaki wszczepiany jest do mózgu człowieka. Operacja jest – o ile można użyć tego stwierdzenia – niemal bezinwazyjna, bo elektronikę wkłada się za pośrednictwem małego cewnika. Urządzenie przypomina raczej miniaturową siatkę, którą osadza się na ścianach żyły szyjnej. Nie blokuje przepływu krwi, a z czasem wrasta w jej strukturę. Po dwóch tygodniach jest ona już integralną częścią człowieka.

Urządzenie swoją działalność koncentruje się na korze ruchowej w płacie czołowym. To właśnie ten obszar mózgu odpowiedzialny jest za planowanie oraz wykonywanie ruchów naszego ciała. Zadaniem Stentrode jest rozpoznanie poleceń mózgowych (również osób sparaliżowanych, bo ich mózgi, mimo ułomności ruchowej, nadal wysyłają sygnały do kończyn). Po ich odebraniu, wszczepiona w żyłę „siatka” przekazuje informacje do urządzenia zlokalizowanego na piersi użytkownika, a to następnie przesyła do komputera wyposażonego a adapter. W ten właśnie sposób użytkownicy Stentrode mają dostęp do wszystkich aplikacji i funkcji jakie znajdują się w podpiętym do komputera adapterze. Co więcej – za pomocą urządzenia można sterować m.in. systemami smart-home.

Urządzenie firmy Synchron nie jest jeszcze tak doskonałe jak najnowszy smartfon, ale to i tak krok milowy w rozwoju technologii na osi człowiek-it. Aktualnie Stentrode umożliwia pisanie z szybkością 20 klawiszy na minutę, ale dla osoby sparaliżowanej to i tak bardzo dużo. Napisanie jednej strony A4 zajmuje około 1,5h.

Co ma jednak wspólnego urządzenie do sterowania komputerem poprzez myśli? Paradoksalnie sporo. Współczesne omnichannelowe systemy obsługi klienta także zaczynały od prostych funkcji. Dzisiaj wiadomo, że z biegiem czasu obudowały się w dodatkowe funkcje. Myślę, że za jakiś czas systemy obsługi klienta zaczną wykorzystywać również fakt istnienia sterowania oprogramowaniem za pomocą myśli. Co więc szkodzi puścić wodze fantazji i stwierdzić, że wkrótce ujrzymy odwrotną komunikację na linii – komputer – człowiek?

Aktualnie rozwiązanie Stentrode jest testowane klinicznie na ludziach.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Człowiek czy maszyna?

Dla większości managerów tematyka sztucznej inteligencji i automatyzacji nie jest już czymś zupełnie obcym. Ciągle jednak nie wiemy dużo, bo i nie było dotychczas dużo zakończonych sukcesem wdrożeń. Wojciech Glapa opowie o tym na czym powinniśmy opierać swój biznes, na czym powinniśmy skupić się wdrażając elementy AI (SI).
więcej

Działanie w duchu SIX SIGMA: czy to się opłaca?

Tomasz Bartkowicz, od lat związany z procesami obsługi klienta w największych instytucjach finansowych opowiada o tym jak działać w duchu strategii 6 sigma. Czym jest owa 6 sigma? Six sigma oznacza, że istnieje 6 odchyleń standardowych. Co to oznacza w procesach obsługi klientów? Przekonajcie się sami!