5 listopada ruszyła całodobowa bezpłatna infolinia telefoniczna, której zadaniem jest określenie potrzeb wsparcia ośrodków pomocy społecznej, organizacji pozarządowych i innych instytucji pomocowych. Jej obsługą zajmą się żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej.
800 100 115 – pod tym numerem dzwoniący pracownicy placówek i organizacji pomocowych mogą przez całą dobę przekazać wnioski z prośbą o wsparcie ich działań w terenie i pomoc ich podopiecznym. Żołnierz obsługujący infolinię przekaże taką informację koordynatorowi z właściwej brygady, który zajmie się realizacją zadania.
Z założenia infolinia ma być narzędziem pomocniczym, wykorzystywanym wyłącznie w przypadku całkowitego braku możliwości złożenia wniosku o pomoc inną drogą (zarówno przez internetową aplikację „Platforma wsparcia WOT”, jak też w formie tradycyjnej – za pomocą pisma czy faksu).
Dotychczas składane wnioski dotyczyły głównie potrzeb transportu i dystrybucji żywności dla osób najbardziej potrzebujących, zaopatrzenia w materiały ochronne i płyny do dezynfekcji, zakupów i dostarczania leków, wsparcia personelu ośrodków pomocy społecznej i medycznego, czy też budowy polowych izb przyjęć.
Obecne uruchomienie telefonicznej infolinii jest kolejnym działaniem podejmowanym przez Wojska Obrony Terytorialnej w ramach wsparcia działań związanych z zapobieganiem rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2. Operacja prowadzona przez WOT nosi nazwę „Trwała Odporność”. Jej cel skupia się w pięciu słowach: zapobiegaj, identyfikuj, izoluj, wspieraj, odtwarzaj.
Jak informuje dowództwo WOT, w swoich działaniach żołnierze ukierunkowują się na wsparciu opieki medycznej, służb sanitarnych i samorządów. Przeprowadzają badania wymazowe, pomagają chorym w izolatorium, wspierają w opiece nad pensjonariuszami w domach pomocy społecznej oraz wspierają Policję w monitorowaniu przestrzegania obostrzeń przez osoby objęte kwarantanną.