Connect with us

5 obiekcji MSP przed wprowadzeniem oferty online

PORADNIKI

5 obiekcji MSP przed wprowadzeniem oferty online

5 obiekcji MSP przed wprowadzeniem oferty online

Chociaż coraz więcej firm przenosi swój biznes do Internetu, a rynek e-commerce kwitnie, wciąż wielu przedsiębiorców ma obawy przed wprowadzeniem swojej oferty do sieci. Wątpliwości wynikają często z braku wiedzy o tym, jak prowadzić firmę online, ale również z założenia, że pewne usługi i produkty nie znajdą tam swoich odbiorców. Przedstawiamy i obalamy 5 najczęstszych obiekcji, jakie mają przedsiębiorcy przed wprowadzeniem oferty online.

Polski rynek e-commerce w 2019 roku wart był 50 mld zł. Przed pandemią przewidywano, że w roku 2020 jego wartość wzrośnie do 70 mln zł, jednak obecnie szacuje się, że może ona wynieść nawet 100 mln zł. Przenoszenie biznesu do online jest obecnie jednym z najmocniej zauważalnych trendów na rynku, dlatego warto poddać analizie, czy sceptycyzm wobec niego jest uzasadniony.  Według raportu McKinsey, od marca do maja tego roku gospodarka cyfrowa urosła o 18,4%.

TOP 5 najczęstszych obiekcji firm

1. Moi klienci nie lubią kupować online
Właściciele firm często są przekonani, że ich grupa docelowa nie ma w zwyczaju robić zakupów w Internecie. Tymczasem dane z raportu ExpertSender „Zakupy online w Polsce 2020” wskazują, że aż 79,6% Polaków z dostępem do Internetu kupuje w sieci. Czynnikami, które zachęcają ich do finalizacji zakupu jest głównie szybka i przewidywalna dostawa, najniższe ceny i opinie o sklepie. 74% ankietowanych wskazało również, że na ich decyzję pozytywnie wpływa dopasowanie przez e-sklep formy i miejsca komunikacji do ich preferencji. Znając preferencje klientów, łatwiej jest więc zadbać o te szczególne elementy, by zachęcić ich do zakupów.

2. Mój produkt nie sprzedaje się online, trzeba go zobaczyć, dotknąć
Podczas pandemii wiele firm, które miały takie przekonanie, było wręcz zmuszonych sprzedawać produkty w Internecie. Jak sobie poradziły? Jedna z marek bielizny – produktu, w którym kluczowe jest jego przymierzenie, postawiła na edukację. Prowadząc live’y edukujące na temat tego, jak prawidłowo dobrać biustonosz i samodzielnie zmierzyć wymiary w domu, firma zyskała grono nowych klientek. Podobnie postąpiła firma produkująca materace – przekazując klientom potrzebną wiedzę odnośnie tego, jak wybrać odpowiedni produkt dla siebie. Tym, co znacznie pomaga przy sprzedaży tego typu produktów, jest darmowy zwrot towaru – dzięki temu klienci chętniej będą składać zamówienia, bez obaw o kosztowną lub problematyczną wymianę lub zwrot.

Takie działanie jest też porządane przez klientów. Budowanie wizerunku marki poprzez edukację klientów sprawia, że cała firma postrzegana jest jako bardziej wiarygodna i dbająca o klientów.

3. Mój zespół tego nie zaakceptuje, nie będzie chciał nauczyć się nowych technologii 
Wprowadzanie zmian do funkcjonowania firmy wymaga przede wszystkim przygotowania do nich swoich pracowników. Kluczowe jest poinformowanie zespołu, w jakim celu firma podejmuje taki krok, a także uświadomienie, że każdy z pracowników zyska nowe kompetencje, które pomocne będą w jego dalszej karierze zawodowej. Klarowna komunikacja i szkolenia ułatwią wdrożenie nowych rozwiązań. Technologii często obawiają się również sami właściciele – tutaj także podstawą są szkolenia, których wybór na rynku jest obecnie bardzo duży.

W wielu sytuacjach większa obecność firmy w świecie wirtualnym to nie pytanie czy, a jak.

4. W mojej branży jest już lider, nie przebiję się ze swoją ofertą 
Nawet jeśli w branży jest już lider, nie oznacza to, że nie ma w niej miejsca dla nowych przedsiębiorców. Kluczem jest znalezienie swojej grupy odbiorców i dopasowanie do niej zarówno oferty, jak i sposobu komunikacji. Należy dobrze zbadać konkurencję i znaleźć swoją niszę, do której będą kierowane produkty lub usługi. W samej Polsce działa kilkaset sklepów oferujących książki. Mamy setki sklepów z zabawkami, odżywkami dla sportowców czy maniaków rowerowych. Czy to oznacza, że fakt istnienia konkurencji sprawił, że Ci przedsiębiorcy mieli już na starcie zaprzestać swojego działania?  

5. Wdrożenie będzie zbyt kosztowne, a ja nie mam pewności, że produkt się sprzeda
Pewności sprzedaży nie można zagwarantować w żadnym biznesie, zarówno online, jak i stacjonarnym. Tym, co jednak wyróżnia działania w sieci, są mniejsze koszty stałe, związane np. z utrzymaniem biura. Ponadto, istnieje możliwość zrobienia przedsprzedaży – dzięki niej można zgromadzić pieniądze, jeszcze zanim poniesie się koszty produkcji. Istnieją jeszcze takie opcje jak popularny ostatnio crowdfunding, gdzie ciekawe projekty wspierają finansowo Internauci.

Najważniejsze jednak przy podejmowaniu wszelkich czynności prowadzących do rozpoczęcia działalności w sieci jest rozważne i przemyślane działanie. Decyzja nie może nastąpić bez wcześniejszej analizy rynku, a także zdobycia potrzebnej wiedzy…

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE