Connect with us

McKinsey: wzrost gospodarki cyfrowej w Polsce już dwucyfrowy

STRATEGIE I INWESTYCJE

McKinsey: wzrost gospodarki cyfrowej w Polsce już dwucyfrowy

McKinsey: wzrost gospodarki cyfrowej w Polsce już dwucyfrowy

Dla jednych może to być zaskoczenie, dla innych oczywista oczywistość. Gospodarka cyfrowa w Polsce od marca do maja tego roku urosła aż o 18,4% jak szacuje McKinsey. To ponad 2,5 krotnie szybciej niż średni wzrost w latach 2017 -19.

W opublikowanym przez McKinsey raporcie „Digital Challengers in the next normal. Central and Eastern Europe on a path to digitally-led growth” wskazano, że Polska z uwagi na swój znaczny wzrost może być określana jako „cyfrowy chellenger” regionu Europy środkowo-wschodniej. Polska wypadła najlepiej w zestawieniu spośród Litwy, Bułgarii, Czech, Słowacji, Słowenii, Węgier, Łotwy, Chorwacji czy Rumunii.

W regionie Europy Środkowo-Wschodniej w latach 2017-2019 gospodarka cyfrowa rosła na poziomie niemal 8% w skali roku, osiągając 94 mld euro w 2019 r. To o 2 mld euro więcej niż w zakładanym przez autorów raportu scenariuszu bazowym, a Polska odpowiadała za jedną czwartą tej nadwyżki. Pierwszych pięć miesięcy roku 2020 przyniosły wzrost gospodarki cyfrowej w regionie o ponad 14%, co stanowi 78% – lub 5,3 mld euro – wzrostu odnotowanego w całym roku 2019 – czytamy w raporcie.

Aż dwuprocentowy wzrost to znacznie wyższy wskaźnik tempa cyfryzacji niż oczekiwany przez analityków. Oczywiście główną siłą napędową wzrosty była i jest epidemia koronawirusa. Niestety trzeba dodać też do tego łyżkę dziegciu – Polska mimo takiego wyniku jest nadal daleko w tyle za Europą Północną.

– Biorąc pod uwagę, jak szybko w wyniku pandemii konsumenci przestawiają się na kanały cyfrowe, widać, że potencjał przyspieszenia digitalizacji całej gospodarki jest ogromny. Wzrost popytu na usługi online, który obserwujemy przez ostatnie pół roku, jest bezprecedensowy – mówi Tomasz Marciniak, partner w warszawskim biurze McKinsey & Company oraz współautor raportu.

Zdaniem McKinsey w Polsce liczba osób, które skorzystały z co najmniej jednej usługi internetowej wzrosła o 3,6 mln osób. W całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej przybyło 12 mln nowych użytkowników usług on-line. Około 70% badanych twierdzi, że będzie korzystać z nowych usług w sposób cyfrowy także po zakończeniu pandemii.

– Zmiany te przyniosą ogromne korzyści firmom, które zainwestowały w rozwiązania cyfrowe jeszcze przed wybuchem pandemii. Ale z drugiej strony wywiera presję na podmioty, które cyfryzują się wolniej, tak jak w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw i sektora publicznego. Dziś muszą się oni błyskawicznie dostosować do cyfrowych oczekiwań klientów i obywateli – dodał Marciniak.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE