E-sklepy odkryły na nowo programy lojalnościowe

Zbieraniem naklejek, pieczątek i punktów zajmuje się już większość Polaków, choć głównie podczas zakupów tradycyjnych. Tymczasem rozwiązanie to coraz chętniej adaptuje handel internetowy, aby przedłużyć czas dobrej koniunktury.

Przez dwie dekady e-handel zdobył w Polsce popularność głównie jako sposób, by kupować taniej niż w zwykłych sklepach. Z tym stereotypem udało już się zerwać, ale wiele wskazuje na to, że po ostatnich zawirowaniach wywołanych pandemią przynajmniej do końca roku sieciowe zakupy zdominują nowi klienci szukający produktów w jak najniższej cenie.

Artur Halik, Head of Sales w Shoper, analizując zachowania nowych e-konsumentów, którzy pojawiają się na rynku wraz “nową normalnością”, wyróżnił m.in. profil “poszukiwacza okazji”. Tacy kupujący chętniej porzucą zapełniony koszyk, aby przed dokonaniem zakupu sprawdzić jeszcze cenę w porównywarce i już na starcie będą oczekiwali rabatu i darmowej dostawy.

Sprzedawcy internetowi, chcąc zatrzymać u siebie falę nowych klientów, coraz chętniej sięgają po narzędzie dobrze znane w tradycyjnym handlu i usługach – programy lojalnościowe. Na platformie Shoper używa ich już 10 proc. sklepów. Rozwiązanie dostępne jest dla wszystkich w ramach abonamentu na sklep. Zasady działania programu można dopasować do własnych preferencji i skonfigurować go w przeciągu kilkunastu minut.

U nich to już działa

Spośród sprzedawców korzystających z oprogramowania Shoper, którzy prowadzą dla klientów programy lojalnościowe, blisko 2/3 umożliwia wymianę zgromadzonych w nich punktów na rabaty na przyszłe zakupy, a pozostali na konkretne produkty w sklepie. Zasady gromadzenia punktów są zazwyczaj proste i przejrzyste, np. w sklepie Towarnafestyny.pl otrzymuje się je za każde wydane 10 zł, a zakup na kwotę 100 zł daje 1 zł rabatu przy kolejnym zamówieniu.

– Zależnie od branży i charakteru sklepu sprzedawcy mogą sobie pozwolić na mniej lub bardziej hojne prezenty dla powracających klientów, choć muszą pamiętać, że program lojalnościowy sam w sobie nie będzie dla nich kluczowy przy podejmowaniu zakupowych decyzji. Stanowi on jednak świetny dodatek dla dobrej obsługi klienta i doskonale dopełnia inne działania marketingowe. Niektóre sklepy na naszej platformie sprytnie wpisują programy lojalnościowe w budowanie wizerunku marki. Na przykład sklep z akcesoriami akwarystycznymi Trzmiel zachęca, by zbierać “trzmieliki”, a sklep Fridge namawia do zbierania kwiatów, przypominając przy okazji, że oferowane w nim kosmetyki pochodzą z naturalnych ekstraktów roślinnych – wyjaśnia Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.

Okazja, by się lepiej poznać

Programy lojalnościowe w sieci zyskują popularność, w miarę jak sprzedawcy zaczynają rozumieć, że powinni zatrzymać u siebie jak najwięcej z tegorocznego wiosennego napływu klientów do sklepów internetowych.

– Do zbierania pieczątek na 10-tą kawę gratis wystarczy tekturowy kupon. W sieci klient, który chce uzbierać punkty na nagrodę, musi założyć w sklepie konto. Przy tym dzieli się swoimi danymi osobowymi, jak płeć i wiek, ale też podaje adres e-mail lub numer telefonu. Te ostatnie dają sprzedawcy możliwość informowania klientów o specjalnych ofertach. Dwa pierwsze pozwolą na dopasowanie promocji do profilu odbiorcy, np. nowej kolekcji dla kobiet czy młodzieży lub wysłania kodu rabatowego z okazji urodzin. O ile tylko sklep robi to zgodnie z RODO i dobrymi praktykami, ma okazję dać się klientowi zapamiętać i przedłużyć miłe doświadczenie zakupowe tak, by następnych zakupów z tej kategorii, kupujący nie zaczynał od wyszukiwarki internetowej, tylko wszedł przez otrzymany wcześniej link na adres ulubionego sklepu – zauważa Maja Wiśniewska, PR & Content Marketing Manager SMSAPI.

5 pomysłów jak zachęcić klienta do przystąpienia do programu lojalnościowego:

  1. Baner na stronie głównej sklepu lub pop-up – ale nienachalny i z widocznym przyciskiem zamknięcia wyskakującego okienka
  2. Łatwa opcja zaznaczenia chęci dołączenia przez jedno kliknięcie w okienko (checkbox) przy składaniu zamówienia lub przy zapisie na newsletter
  3. Specjalna podstrona do zapisu na program lojalnościowy; graficzne  zaprezentowanie jego zasad
  4. Link do programu lojalnościowego przez media społecznościowe – poprzez aplikację na Facebooku lub chatbota
  5. Link do programu lojalnościowego w reklamach remarketingowych
Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Wyminąć “śnieżną kulę”, czyli rażąca siła postów

Facebook staje się równoprawnym kanałem kontaktu coraz częściej uwzględnianym w strategii obsługi klienta. Dotyczy to głównie w branży e-commerce, gdzie decyzje zakupowe często zależą od opinii klientów, a Ci chętniej oceniają nie produkt, lecz obsługę i robią to najczęściej w mediach społecznościowych.
więcej

Idzie sezon zakupów. Jak sklepy internetowe poradzą sobie ze zwrotami?

Rekordowo wysoka sprzedaż, jaką notują w czasie pandemii polskie sklepy internetowe, oznacza dla sprzedawców nie tylko wyższe obroty, ale też więcej pracy przy obsłudze zwrotów. Ostatni raport merce.com pokazuje, że duże sklepy, które częściej stawiają na automatyzację procesu i zlecają zwroty na zewnątrz, mogą wyjść z tej próby zwycięsko.
więcej

Praca zdalna w praktyce. Porady ekspertów HR

Praca zdalna zostanie z nami na dłużej, a w najbliższych latach powstawać będą nowe modele pracy. Jak pokazują badania Pracuj.pl, 9 na 10 respondentów chce korzystać z tej formy zatrudnienia także w przyszłości. Czy jednak naprawdę wiemy, jak efektywnie wykonywać obowiązki z domu?
więcej

5 prostych kroków do rozwoju firm w epoce covidowej

W zgodnej opinii ekspertów i praktyków biznesu konsekwencji gospodarczych pandemii nie można było przewidzieć. Dlaczego więc bardzo wielu przedsiębiorców jest na tę zmianę przygotowanych znacznie lepiej niż myśleliśmy?