Connect with us

E-learning – przyszłość edukacji?

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

E-learning – przyszłość edukacji?

E-learning – przyszłość edukacji?

2020 rok był poważnym testem dla szkolnictwa w Polsce. Obostrzenia związane z ogłoszeniem pandemii koronawirusa spowodowały, że uczniowie i studenci w połowie marca musieli przerwać naukę stacjonarną i rozpocząć edukację zdalną. Nikt wtedy nie podejrzewał, że tak będzie wyglądać nauczanie do końca semestru. To pokazało również, jak ważny może stać się e-learning.

Nauka na odległość nie jest nowością

Wiele firm z branży edukacyjnej od dawna prowadzi nauczanie zdalne, ponieważ pokaźne grono klientów mieszka w małych miasteczkach i na wsiach, gdzie nie opłaca się otwierać stacjonarnych placówek. Dzięki zorganizowaniu nauki na odległość, każdy, kto ma dostęp do sieci, może korzystać ze szkoleń czy z oferty szkół językowych. W ten sposób wyeliminowano pewne bariery. Jak natomiast do e-learningu podeszły te osoby, które na co dzień nie korzystały z takiej formy?

Przede wszystkim zacznijmy od tego, że według danych Fundacji Centrum Cyfrowego 85 proc. nauczycieli i nauczycielek nie miało żadnego doświadczenia z edukacją zdalną – zostali oni wrzuceni na głęboką wodę. Pozostali pedagodzy mieli jedynie niewielką styczność z nauczaniem na odległość. Zatem dla większości było to poważne wyzwanie – nie znali narzędzi, jakie mogą do tego celu wykorzystywać, nie wiedzieli, jak one działają, a przede wszystkim szkoły nie miały przygotowanego odpowiedniego oprogramowania, żeby móc zorganizować nauczanie zdalne. W większości szkół próbowano jednak wywiązać się z tego zadania. Respondenci wspomnianego badania w większości ocenili, że dobrze poradzili sobie z nowym sposobem edukacji. Nauczyciele uczyli w następujący sposób:

  •   83 proc. wysyłało uczniom linki do tekstów i materiałów w sieci,
  •   82 proc. prowadziło konsultacje online,
  •   74 proc. korzystało z platform do edukacji,
  •   55 proc. prowadziło lekcje na żywo,
  •   55 proc. przesyłało instrukcje do ćwiczeń,
  •   53 proc. wysyłało zadania na poszczególne dni,
  •   31 proc. nagrywało lekcje wideo.

Ważne miejsce w nauczaniu z prawdziwego zdarzenia zajmowały platformy edukacyjne. To rozwiązania, które przygotowano do jak najlepszego organizowania nauki na odległość. Pytanie jednak: platforma edukacyjna – płatna czy darmowa? Co ciekawe, rozwiązanie od home.pl dostępne jest za darmo dla szkół i uczelni wyższych oraz odpłatnie dla pozostałych użytkowników. To bardzo dobry system dla firm, które prowadzą szkolenia językowe czy z zakresu BHP. Platforma sprawdzi się również w przypadku tych, którzy chcą online przygotować pracowników do wykonywania obowiązków. W ten sposób można udostępniać uczestnikom spotkań materiały dydaktyczne, tworzyć grupy, zarządzać szkoleniami, organizować kursy i dyskusje. To rozwiązanie, które zdecydowanie ułatwia prowadzenie nauki na odległość.

Nauka zdalna a bezpieczeństwo

Z e-learningiem często wiążą się ważne dane, które nie powinny wydostać się poza wybraną grupę osób, dlatego wybierając platformę, warto zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo, jakie zapewnia ona plikom. Przede wszystkim powinna ona być zabezpieczona certyfikatem SSL, który gwarantuje to, że połączenie pomiędzy komputerem a stroną internetową jest bezpieczne, tzn. przesyłane dane nie będą przechwycone ani zmienione. Witryna, która korzysta z takiej ochrony ma adres zaczynający się od https:// zamiast http://.

Nie należy również zapominać o kwestii bezpieczeństwa zapisanych danych. Warto posiadać kilka kopii zapasowych zarówno tych plików, które znajdują się w pamięci urządzeń, jak i na platformie. W takich przypadkach kopie tworzy z reguły również firma, która zapewnia usługę, ale i tak należy zadbać o własny backup. Istnieją narzędzia, które umożliwiają zautomatyzowanie takich zadań, takie jak Acronis Backup. Dzięki temu możesz ustalić, jak często pliki mają trafiać do bezpiecznej chmury oraz jaki ma być tryb tworzenia tych kopii. To bardzo ważne – większość z nas zaczyna myśleć o tej kwestii dopiero wtedy, kiedy straci dane.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE