Connect with us

Barometr Providenta: home office codziennością dla niemal 2/3 pracujących Polaków

BADANIA / POLSKA

Barometr Providenta: home office codziennością dla niemal 2/3 pracujących Polaków

Barometr Providenta: home office codziennością dla niemal 2/3 pracujących Polaków

Z powodu epidemii koronawirusa, w trosce o bezpieczeństwo i zdrowie swoich pracowników, firmy i zakłady w maksymalnym stopniu przeszły na pracę zdalną. Z Barometru Providenta wynika, że stała się ona codziennością dla niemal ⅔ pracujących Polaków. Więcej niż 60% z nich jako największą zaletę wskazuje brak dojazdów do pracy. Jednak połowie najbardziej brakuje kontaktu z ludźmi.

Koronawirus zmienił zawodową rzeczywistość – ponad 60 proc. pracujących Polaków wykonuje obecnie przynajmniej część swojej pracy zdalnie, a 64,3 proc. często pracuje z domu. Badania Providenta pokazują jednak, że powoli przyzwyczajają się oni do zdalnego wykonywania swoich obowiązków służbowych. Zdecydowanie więcej z nas preferuje pracę z domu (40,7 proc.) od stacjonarnej (33,6%). 

– Panująca obecnie epidemia to trudny czas dla pracowników, którzy muszą przestawić się na zdalną pracę. Wśród zdecydowanie preferujących taki sposób pracy przeważają mężczyźni. Dla prawie połowy z nich to lepszy sposób na pracę niż wykonywanie obowiązków zawodowych w biurze. Jest to zbieżne z wynikami badań UN Global Compact, które wskazują na trudniejszą sytuację kobiet pracujących z domu, ponieważ to one częściej niż mężczyźni są odpowiedzialne także za wspieranie edukacji dzieci i zajmowanie się domem  – wskazuje Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

Co najbardziej podoba nam się w pracy z domu? Przede wszystkim oszczędność czasu na dojazdy – wskazuje na to ⅗ badanych. Dla co najmniej 40 proc. ważne jest oderwanie się od gwarnego biura (45,5 proc.) i możliwość noszenia wygodnego domowego stroju (40 proc.). Praca w domu ma dwie strony medalu i wiąże się również z pewnymi niedogodnościami. Najczęściej wskazujemy na brak kontaktu z ludźmi jak również ograniczone możliwości integrowania się ze współpracownikami – łącznie na te czynniki wskazało 86,5 proc. Mocno odczuwamy także trudności ze skupieniem uwagi (1 na 3 badanych) z powodu konieczności opieki nad dziećmi, a także z racji dodatkowych bodźców jak  np. włączony telewizor, czy pracujący obok partner/ka.

Barometr Providenta potwierdza znaną tezę, że człowiek to istotna na wskroś społeczna. Co prawda dostrzegamy wygodę pracy z domu, doceniamy czas, którego nie musimy poświęcać na codzienne dojazdy, ale brakuje nam relacji osobistych i kontaktów z innymi ludźmi. Natomiast z wyróżnianych pozytywów w tej sytuacji wymienić możemy jeszcze aspekt ekonomiczny: ponad połowa pracujących Polaków docenia oszczędzone na dojazdach pieniądze. – podkreśla Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.

Wyniki badania Providenta wskazują na to, że praca zdalna jest efektywna i wydajna – potwierdza to ponad 56 proc. badanych. Niemal identyczny odsetek wskazuje na to, że praca zdalna jest co najmniej równie lub bardziej opłacalna dla pracodawcy w porównaniu do wykonywania zadań zawodowych w biurze. Niemniej wciąż uczymy się pracy zdalnej, bowiem wyzwaniem pozostaje właściwa organizacja pracy z domu.

Praca z domu jest wciąż pracą. Dlatego kluczowe jest stworzenie w nim odpowiedniego miejsca, które będzie sprzyjać koncentracji. W badaniu Providenta ponad połowa respondentów deklaruje, że ma takie miejsce w domu. Natomiast co piąty badany wskazuje na trudności z rozplanowaniem dnia pracy i konieczności wykonania domowych obowiązków. Co ciekawe w nowej sytuacji zdecydowanie lepiej radzą sobie kobiety. Wynik zaskakuje, bo jak pokazuje badanie to one obarczone są w znacznym stopniu nowymi obowiązkami wynikającymi z nowej formy edukacji dzieci, czy zaplanowania i realizacji domowych obowiązków. To panie  również wydają się być w nowej sytuacji lepiej zorganizowane i wykazują się dużą multizadaniowością. Tym, którzy wciąż poszukują sposobu na wydajną pracę zdalną mogą pomóc dostępne w sieci poradniki. Podpowiadają, jak zaplanować swój dzień, by mieć pewność, że wszystko, co mamy do zrobienia w pracy, będzie zrealizowane – podsumowuje Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE