Connect with us

Powody, dla których spece IT już nie chcą etatów

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Powody, dla których spece IT już nie chcą etatów

Powody, dla których spece IT już nie chcą etatów

W przeciwieństwie do umów cywilnoprawnych, jeszcze niedawno umowa o pracę kojarzyła się z dobrymi zarobkami. Specjalista IT poszukiwał rozwoju w stabilnej, wieloletniej współpracy, mające pozwalać na zbudowanie silnej pozycji w organizacji. Obecnie to freelancing staje się magnesem na koderów. Przyjrzyjmy się, dlaczego nikogo już nie dziwi, że programiści nie widzą rozwoju na ciepłej posadzie.

Kasa

Gig economy to fakt. W Polsce już 1/3 programistów pracuje na B2B, a połowa uważa, że samozatrudnienie jest najlepszym możliwym rozwiązaniem. Przesunięcie standardu w stronę własnej firmy ma bardzo mocne uzasadnienie w zarobkach. Na B2B dostaniesz więcej, o czym łatwo się o tym przekonasz sprawdzając, jakie wygląda teraz praca IT. Wiąże się to przede wszystkim z tym, że pracodawcy ponoszą niższe koszty współpracy z drugą firmą, a fakturę mogą zliczać do kosztów firmy i odliczyć VAT. Co więcej, praca zdalna umożliwia działanie w wielu projektach jednocześnie. Dzięki agencjom, które ofertują outsourcing IT, doświadczony koder może realizować dowolną ilość zleceń.

Rozwój kariery

Według badania rynku, które na przełomie 2019/2020 przeprowadziła agencja Ework Group, rozwój to – poza zarobkami – najsilniej motywujący aspekt pracy w IT. A swoje możliwości rozwoju wysoko oceniają specjaliści, którzy pracują na B2B. Oczywiście, na etacie też można się rozwijać, choć wiele zależy od naszego szefa i charakteru pracy. Działając zleceniowo – zwłaszcza dla zagranicznych klientów – mocno zwiększa się ilość wyzwań, z jakimi specjalista musi się zmierzyć. I to nie tylko w kwestii technologii, ale też kultury organizacji czy języka. 

Elastyczność

Większość z nas ceni możliwość pracy zdalnej. Szukając nowej pracy, życzliwiej patrzymy na tych pracodawców, którzy nam tę możliwość stwarzają. W IT Home Office staje się normalnością – i nie jest to szczególnie zaskakujące, bo tradycyjne pojęcie zatrudnienia powoli odchodzi do lamusa. W klimacie, w którym znikają pojęcia stabilności, długoletniej współpracy, czy szeroko pojętego bezpieczeństwa zatrudnienia, oczekujemy lepszego balansu. Choć nie musimy być na B2B, by móc w miarę swobodnie dysponować swoim czasem, to będąc właścicielem firmy realizującym zlecenie, mamy dużo więcej możliwości podejmowania decyzji, jak wygląda nasz balans.

Decyzyjność

Jednym z najważniejszych aspektów samozatrudnienia jest właśnie decyzyjność. I dla wielu samozatrudnionych, to możliwość swobodnego podejmowania decyzji jest kluczowa. Będąc na B2B, dowolnie wybieramy projekty i zakres współpracy. Umowa o pracę wiąże się z przestrzeganiem konkretnych terminów, czasu pracy czy urlopów, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy. Samozatrudnieni nie muszą odczuwać takich ograniczeń, czego dowodzi coraz większa grupa tzw. cyfrowych nomadów: czyli osób, którzy podróżują po świecie, jednocześnie pracując zdalnie.

Podsumowanie

W czasie skokowego wzrostu branży IT, który ciągnie za sobą dynamiczny wzrost wynagrodzeń, nie trudno się domyślić, skąd bierze się popularność outsourcingu. Informatycy są potrzebni w prawie każdej firmie, ale nie zawsze zatrudnianie ich na etat jest możliwe. Dlatego nikogo już nie dziwi powstanie nowego standardu samozatrudnionego programisty, który pracuje z kilkoma klientami – zarówno polskimi, jak i zagranicznymi, za pośrednictwem wyspecjalizowanej agencji.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE