Connect with us

Jagiełło: Czas beztroskiego konsumeryzmu w Polsce się skończył

STRATEGIE I INWESTYCJE

Jagiełło: Czas beztroskiego konsumeryzmu w Polsce się skończył

Jagiełło: Czas beztroskiego konsumeryzmu w Polsce się skończył

Trudniej będzie uzyskać zgodę o kredyt. Sprzedaż ratalna spadnie, a klienci przestaną prowadzić beztroskie życie zakupoholików – zapowiada prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło. Jego zdaniem nastanie koniec czasu beztroskiego konsumeryzmu.

– Sytuacja, w której jesteśmy ma trzy wymiary: zdrowotny, społeczny i gospodarczy. O ile dwa pierwsze są relatywnie dobrze znane – z tych obszarów jest mnóstwo informacji – o tyle na poziomie gospodarki jeszcze nie do wszystkich ten kryzys dotarł. Nie każdy go już odczuł. W związku z tym pozostaje najmniej rozpoznany. Kryzys dopiero się rozwija. Bez należytego zadbania o obszar ochrony zdrowia i osobistego bezpieczeństwa oraz przełamania impasu, w jakim znalazło się życie społeczne, nie ma możliwości uzdrowienia ekonomii. Bez ludzi gospodarka nie ma sensu – powiedział szef PKO BP Zbigniew Jagiełło w wywiadzie dla Business Insider Polska.

– Nadchodzący kryzys gospodarczy będzie „znacznie głębszy” niż podczas recesji spowodowanej krachem finansowym w 2008 roku – powiedziała szefowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) Kristalina Georgiewa. Tym słowom wtóruje Jagiełło, który przepowiada znacznie spowolnienie gospodarcze.

– Sytuacja uległa kompletnej zmianie. Dalsze potrzeby konsumpcyjne, na takim poziomie jaki był przed kryzysem, nie będą mogły być kontynuowane. Zagrożone są przychody Polaków. Jeszcze nie jesteśmy w stanie precyzyjnie ocenić w jakiej skali. Jeszcze nie wiemy, która branża, która firma się utrzyma na rynku, a która upadnie, ale z całą pewnością w przypadku kredytów konsumpcyjnych powinniśmy być bardzo ostrożni. Zarówno klienci przy ich zaciąganiu, jak i banki przy ich udzielaniu. – powiedział Zbigniew Jagiełło.

Dane banków pokazują, że w drugiej połowie marca wydaliśmy kartami płatniczymi znacząco mniej pieniędzy niż miesiąc wcześniej. Konsumpcja, która do tej pory była motorem napędowym polskiej gospodarki, straciła moc. Za trzy tygodnie GUS opublikuje wyniki sprzedaży detalicznej w marcu. Odpowiedzą na pytanie o poziom konsumpcji w początkowej fazie walki z koronawirusem. To bardzo ważne dane z perspektywy oceny skali spowolnienia w gospodarce, która przez ostatnie lata wyróżniała się na tle innych krajów właśnie dzięki wysokiej konsumpcji.

Zaprezentowane przez mBank i PKO BP wyniki nie napawają optymizmem. Mniej więcej od trzeciego tygodnia marca, gdy rząd wprowadził restrykcyjne ograniczenia związane z epidemią i zamknięte zostały m.in. sklepy w galeriach, restauracje, kina itp. wyparowało w Polsce około 30 proc. konsumpcji w porównaniu z analogicznym okresem w lutym.

– Czas beztroskiego konsumeryzmu w Polsce się skończył. – podsumował Jagiełło.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE