Connect with us

UOKiK chce ograniczyć koszty pozaodsetkowe

PRAWO

UOKiK chce ograniczyć koszty pozaodsetkowe

UOKiK chce ograniczyć koszty pozaodsetkowe

UOKiK chce wprowadzenia do przepisów tarczy antykryzysowej dla przedsiębiorstw wprowadzenia zmniejszonej maksymalnej antykryzysowej wysokości pozaodsetkowej kosztów kredytów konsumenckich. Chodzi o to, aby chronić konsumentów przed wpadaniem w spiralę długów.

W czasie pandemii koronawirusa, wielu konsumentów może stracić źródło dochodów. W związku z tym niektórzy będą wręcz zmuszeni zaciągnąć kredyty, a nawet szybkie pożyczki tzw. chwilówki.

Zazwyczaj takie pożyczki, mimo że mogą być nisko oprocentowane, to mają wysokie koszty pozaodsetkowe (np. prowizję, opłaty ubezpieczeniowe etc.). Zdaniem UOKiK, na czas pandemii należy je maksymalnie obniżyć, aby klienci nie wpadali w pętlę zadłużeniową.

– W ramach tarczy antykryzysowej zaproponowaliśmy, aby tymczasowo wyznaczyć ustawowo niższy, maksymalny poziom kosztów pozaodsetkowych dla kredytów konsumenckich (w tym pożyczek). Jak podał UOKiK istnieją firmy, które za pożyczenie 1000 zł na tydzień pobierają opłatę w wysokości 250 zł. Wg. propozycji urzędu kwota ta mogłaby być ograniczona do 50 zł. – mówi Tomasz Chróstny, szef UOKIK.

UOKiK proponuje, aby w przypadku kredytów udzielanych na okres dłuży niż miesiąc, zredukować koszty pozaodsetkowe o połowę. A dla pożyczek i kredytów udzielanych na dłuższe okresy, koszty mogłyby wynieść maksymalnie 5 proc.

– Trwają w tej chwili prace nad ostatecznym kształcę tarczy antykryzysowej i liczę, że znają się w niej również nasze propozycje. Mam nadzieję na odpowiednią reakcję przedsiębiorców w tym trudnym, ale przejściowym okresie. Firmy pożyczkowe i inne instytucje finansowe powinny wyjść naprzeciw potrzebom klientów i wdrażać rozwiązania prokonsumenckie. Jest to niezbędne, aby konsumenci mogli te produkty nie tylko spłacić, ale również korzystać z nich w tym trudnym okresie przy obniżonym koszcie. To czas próby dla nas wszystkich – przedsiębiorców i konsumentów. Warto, abyśmy z tego okresu wyszli z przeświadczenie, że instytucje świadczące usługi finansowe są odpowiedzialnie społecznie i potrafią stanąć na wysokości zadania – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE