Connect with us

Kariera Generacji Z. Młodzi o pracy i karierze

AKTUALNOŚCI

Kariera Generacji Z. Młodzi o pracy i karierze

Kariera Generacji Z. Młodzi o pracy i karierze

Generacja Z wchodzi na rynek pracy i będzie znaczyć coraz więcej w firmowych zespołach. Z okazji Festiwalu Pracy JOBICON postanowiliśmy się więc przyjrzeć poglądom pokolenia dzisiejszych 18-24-latków na pracę i karierę. Jak wykazuje raport „Kariera Generacji Z”, młodzi Polacy łączą spore ambicje zawodowe z chęcią budowy pozytywnych relacji z otoczeniem i potrzebą bycia docenionym w pracy.

Czego Generacja Z szuka w pracy?

Jakie aspekty pracy są szczególnie ważne dla przedstawicieli Generacji Z? Jak wykazują badania Pracuj.pl, na czele listy znajduje się atrakcyjne wynagrodzenie – wskazuje na nie 70% osób w wieku 18-24 lat. Na drugim miejscu znalazła się dobra atmosfera (67%), a na trzecim – docenianie efektów pracy (51%). Ten ostatni aspekt „zetki” wybierały najczęściej ze wszystkich grup wiekowych, podobnie jak ciekawy zakres obowiązków (31%).

Jak przyciągnąć, a jak stracić „zetkę”?

W dobie niżu demograficznego i niedoboru talentów w wielu branżach, coraz częściej to firmy muszą przyciągać uwagę kandydatów, a nie kandydaci – firm. Jakie atuty mogą się okazać skuteczne w tej rywalizacji?

Podobnie, jak w innych przypadkach, przy rozważaniu ofert pracy kluczowa jest poprawa wynagrodzenia – skłoniłaby ona do przyjęcia propozycji aż 75% „zetek”. Niewiele mniej skuteczne są jednak inne, bardziej „miękkie” aspekty życia zawodowego – lepsza atmosfera w pracy (68%), większe bezpieczeństwo zatrudnienia (66%) i work-life balance (64%).

– Wiele poglądów „zetek” na pracę wynika z etapu życia, na którym się znajdują. Potrzebują one od otoczenia potwierdzenia, że ich kariery idą w odpowiednim kierunku, a także że zyskują ważne doświadczenia na przyszłość. Generację Z interesują przy tym nie tylko „twarde” kwestie , ale także bardziej „miękkie” aspekty pracy, np. dobra atmosfera, pozytywny feedback. „Choć „zetki” często deklarują, że wynagrodzenia są dla nich kluczowe, doświadczenia pracodawców pokazują, że młode talenty są także gotowe „inwestować” w pracę i wybierać bardziej rozwojowe oferty, nawet jeżeli na samym początku wiąże się to z obniżeniem oczekiwań finansowych – mówi Konstancja Zyzik, Talent Acquisition & Capabilities Development Manager w Grupie Pracuj.

Wizerunek firm w oczach Generacji Z

Z punktu widzenia rekrutacji warto przeanalizować przekonania Generacji Z, dotyczące wizerunku różnego rodzaju firm jako pracodawców. Zgodnie z odpowiedziami grupy 18-24, z docenianiem pracownika częściej kojarzy ona większe (41% wskazań), zagraniczne (50%) i prywatne (53%) przedsiębiorstwa, a zdecydowanie rzadziej – mniejsze (35%), polskie (17%) i państwowe (21%).

Wyniki badań mogą dowodzić skuteczności działań employer brandingowych i aktywnej rekrutacji, prowadzonej przez największych pracodawców z sektora prywatnego. Wiele z tych firm prowadzi działania HR na najszerszą skalę, coraz częściej dobrze dopasowane do grup docelowych i odpowiadające na ich aspiracje.

Technologie mile widziane

Polacy w wieku 18-24 najczęściej spośród wszystkich generacji wykorzystują przy szukaniu pracy cyfrowe narzędzia. Aż 62% z badanych w tym wieku zagląda w tym celu na portale z ofertami pracy, 46% stosuje wyszukiwarki internetowe, a 32% – sięga po aplikacje mobilne z ogłoszeniami.

Co równie ważne, przedstawiciele Generacji Z nie tylko chętnie aplikują poprzez narzędzia cyfrowe, ale także korzystają z zasobów w sieci przygotowując swoje CV. Tworząc życiorys, niemal co drugi badany korzysta z artykułów z poradami zawodowymi (47%), niewiele mniej – z kreatorów CV (43%) i gotowych szablonów dostępnych w sieci (42%).

Generacja Z to pierwsze pokolenie na rynku pracy, do którego przynależą także osoby urodzone już w XXI wieku. Świat cyfrowy to dla nich naturalne środowisko. Znajduje to odzwierciedlenie w odpowiedziach „zetek” badanych przez Pracuj.pl. Są one świadome wpływu technologii na przyszłość pracy i odważnie korzystają z różnorodnych narzędzi cyfrowych wspierających rekrutację – m.in. portali z ogłoszeniami, rozwiązań mobilnych czy generatorów CV. Ich sporą aktywność obserwujemy choćby wśród użytkowników aplikacji Pracuj.pl, którzy każdego roku przesyłają za pośrednictwem naszej aplikacji miliony CV – komentuje Łukasz Marciniak, Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży w Grupie Pracuj.

Kasa na start. Zarobki juniora

Na potrzeby raportu „Kariera Generacji Z” eksperci zarobki.pracuj.pl przygotowali zestawienie przeciętnych wynagrodzeń, które deklarują użytkownicy serwisu – przedstawiciele kilkunastu specjalizacji zatrudnieni na poziomie juniora lub młodszego specjalisty.

Spośród wybranych stanowisk na najniższe przeciętne wynagrodzenia mogą liczyć młodsi graficy oraz młodsi testerzy gier – otrzymują oni 3700 zł brutto. Zdecydowanie wyższe wynagrodzenia trafiają do osób wchodzących do branży nowych technologii. Co interesujące, na szczycie tej listy znalazły się stanowiska w branży marketingowej – według deklaracji badanych, junior product manager otrzymuje przeciętnie nawet 6600 zł brutto.

Tysiące szans dla młodych talentów

Generacja Z stanowi jedną z najważniejszych grup, z myślą o których Grupa Pracuj zdecydowała się stworzyć w 2018 roku nowy format na polskiej mapie HR. Festiwal Pracy JOBICON łączy prezentację ofert z inspirowaniem do rozwoju kariery i wspieraniem kandydatów przy wyborze dopasowanej ścieżki zawodowej. Od tego czasu w JOBICON wzięło udział łącznie ponad 25 000 osób. W poprzedniej edycji ponad połowę uczestników stanowili świeżo upieczeni absolwenci, a jedną trzecią – studenci.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE