Connect with us

Czy rozprzestrzenianie się koronawirusa wprowadzi telemedycynę do mainstreamu?

TELEKOMUNIKACJA

Czy rozprzestrzenianie się koronawirusa wprowadzi telemedycynę do mainstreamu?

Czy rozprzestrzenianie się koronawirusa wprowadzi telemedycynę do mainstreamu?

Telemedycyna ma wiele zalet: poprawia dostępność usług, oszczędza czas i pieniądze – zarówno pacjentów, jak i służb medycznych. A mimo to wciąż zaledwie około 10 proc. społeczeństwa skorzystało kiedykolwiek z usług telemedycznych. Wybuch koronawirusa może przełamać rezerwę wobec telemedycyny.

Jeśli sytuacja dojdzie do punktu, w którym lokalne stacje sanitarno-epidemiologiczne czy rząd zalecą lub wręcz nakażą pozostawanie w domach, jak to się dzieje w Chinach czy we Włoszech, system opieki zdrowotnej będzie zmuszony skorzystać z wirtualnych form badania, diagnozowania i przekazywania zaleceń. To może być słodko-gorzki moment dla systemów telemedycznych takich jak HIGO, które długo nie mogły się doczekać uznania, mimo ewidentnych i potwierdzonych korzyści, jakie niosłyby dla przeciążonego systemu opieki zdrowotnej – podkreśla Łukasz Krasnopolski, założyciel i prezes HIGO – systemu telemedycznego.

Co ciekawe, jeśli telemedycznym rozwiązaniom uda się przebić do głównego nurtu w czasie epidemii – prawdopodobnie pozostaną już w nim również po jej ustąpieniu. Dr Joe Kvedar, prezes Amerykańskiego Stowarzyszenia Telemedycyny, uważa, że po przejściu epidemii osoby, które w czasie przymusowej kwarantanny w domu miały okazję z powodzeniem skorzystać z narzędzi telemedycyny pod nadzorem lekarza, będą bardziej otwarte i gotowe na wykorzystywanie ich również przy innych zdrowotnych dolegliwościach po przejściu epidemii.

Dotychczasowy brak przekonania do telemedycyny mógł wynikać z nieznajomości nowoczesnych technik, jakimi ta się posługuje. Wiele ośrodków zdrowia umożliwia kontakt z lekarzem za pomocą aplikacji lub podczas rozmowy telefonicznej. Pacjenci korzystają z takich możliwości najczęściej w przypadku wątpliwości przy postępowaniu w wypadku już zdiagnozowanych chorób lub gdy potrzebują recepty bądź skierowania na badania. W przypadku poważniejszych dolegliwości większość pacjentów ufa jedynie diagnozie postawionej podczas osobistej wizyty w ośrodku zdrowia.

Najnowsze urządzenia telemedyczne pozwalają jednak na przeprowadzenie pełnego interaktywnego wywiadu. Pacjent za pomocą specjalnych końcówek dołączonych do urządzenia obsługującego system telemedyczny: otoskopu, termometru, stetoskopu, kamery obrazowania gardła i dermatoskopu, może samodzielnie zbadać gardło, ucho, osłuchać płuca, serce, brzuch, skórę, a lekarz może wyniki tych pomiarów ocenić na odległość i postawić całkowicie wiarygodną diagnozę.

Obecna sytuacja związana z zagrożeniem epidemiologicznym potwierdza, że telemedycyna może nie tylko odciążyć przeładowane ośrodki zdrowia, ale także przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się wirusów poprzez niwelowanie kontaktu chorych z innymi osobami.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE