W najnowszym raporcie AML Vanguard „Corporate Services Consulting 2019”, EY uznany został za lidera zaawansowanych rozwiązań transformacji biznesowej dostarczanych dla Globalnych Centrów Usług Wspólnych (GBS). Spośród innych w gronie liderów, EY został w szczególności doceniony za poszerzanie wachlarza aktywów, produktów i platform, których połączenie pozwala stworzyć mechanizmy zarządczo-operacyjne wspierające transformację biznesową klientów. Dzięki temu GBS stają się motorem napędowym zmian dla organizacji z nich korzystających. Jako, że Europa Środkowa, w tym szczególności Polska jest ważnym punktem na światowej mapie GBS, EY Polska prowadzi szereg projektów dla tego typu jednostek.
– Rola Centrów Usług Wspólnych ewoluuje. Przestają to już być wyłącznie back office[1]’y wykonujące proste, powtarzalne, niskokosztowe działania dla swoich central, a zaczynają być miejscami, gdzie rozpoczyna się transformacja cyfrowa przedsiębiorstw. To właśnie w centrach usług wspólnych jako pierwszych wdraża się najnowsze technologie, takie jak inteligenta automatyzacja, zaawansowana analityka danych, czy blockchain. Dzięki temu organizacje mogą w pełni wykorzystać ich potencjał, a centra usług wspólnych nie służą już wyłącznie optymalizacji kosztowej a stają się istotną częścią modelu biznesowego – tłumaczy rolę GBS Marek Grodziński, Partner EY, lider praktyki Global Business Services w regionie EY CESA, wspierającej klientów w projektowaniu, budowaniu i optymalizacji centrów usług wspólnych.
Jak wskazano w raporcie ALM Vanguard, klienci postrzegają EY jako firmę, która na polu Globalnych Centrów Usług Wspólnych wyprzedza rynek na wielu frontach. Pomaga managerom i zarządzającym planować scenariusze działań (do czego wykorzystywane są między innymi zlokalizowane na całym świecie centra innowacji EY wavespace), a także projektować całościowo procesy i wspierać inteligentną automatyzację.
– Centra usług wspólnych zyskują coraz większe znaczenie nie tylko dla firm, które z nich korzystają, ale również dla gospodarki – zarówno krajowej, jak i lokalnej. Jak pokazują wyliczenia przeprowadzone w EY Polska przy pomocy modelu EY Spectrum, centra usług wspólnych w 2018 roku odpowiadały za ponad 64 miliardy złotych wartości dodanej dla polskiej gospodarki, czyli w przybliżeniu 3% PKB i pracowało w nich ponad 300 tys. osób (w przeliczeniu na pełne etaty) – dodaje Marek Grodziński.
ALM Intelligence to niezależna agencja badawcza oceniająca firmy consultingowe od 1970 roku. W swoich ocenach kieruje się zarówno potrzebami klientów, jak również biorąc pod uwagę otoczenie rynkowe oraz konkurencyjne.