Connect with us

Rok w e-usługach administracji publicznej

ADMINISTRACJA PUBLICZNA

Rok w e-usługach administracji publicznej

Rok w e-usługach administracji publicznej

Jeśli kiedykolwiek Polacy mieli jakiekolwiek wątpliwości, czy warto korzystać z e-administracji, to na pewno nie w 2019 roku. Są na to twarde dowody.

– Ubiegły rok był dla nas pod wieloma względami rekordowy. Wprowadziliśmy nowe e-usługi, te istniejące ulepszyliśmy, dopięliśmy i wdrożyliśmy e-dowód. To tylko wybrane przykłady naszych działań, bo udało nam się naprawdę wiele. Polacy to docenili. Nigdy wcześniej tak chętnie nie korzystali z e-administracji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Najlepszym dowodem na rekordowe zainteresowanie e-usługami jest popularność profilu zaufanego (PZ). To on jest kluczem do e-administracji. Profil zaufany powstał w 2011 r. Do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób. W większości byli to urzędnicy. Dziś ma go ponad 4,7 miliona Polaków.

Profil Zaufany bije rekordy popularności

Tylko w ubiegłym roku dokładnie 2 114 370 osób założyło sobie profil zaufany. A to oznacza, że w 12 miesięcy 2019 roku Polacy założyli tyle profili, co przez niemal… siedem lat – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.  – Ten rekord to efekt pracy nad nowymi e-usługami i konsekwentnego przekonywania Polaków, że warto nam zaufać, a przy okazji ułatwić sobie życie działając online – dodaje szef MC.

Kiedy najchętniej zakładaliśmy profile zaufane? W lutym (287 446 nowych profili), marcu (344 978) i kwietniu (299 432).

Wiele wskazuje na to, że 2020 rok będzie kolejnym przełomem w historii profilu zaufanego. Tylko w pierwszym tygodniu nowego roku przybyło niemal 60 tysięcy nowych właścicieli PZ.

E-narodziny

Co jeszcze w 2019 r. Polacy chętnie robili przez internet? Zgłaszali narodziny dzieci.

Narodziny dokładnie 45 004 maluchów urodzonych w poprzednim roku rodzice zgłosili bez wychodzenia z domu, korzystając z profilu zaufanego i naszej e-usługi. Pod tym względem rekordowe były lipiec, sierpień i wrzesień – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

W lipcu zgłoszono przez internet przyjście na świat 4703 dzieci, w sierpniu – 4444, a we wrześniu – 4381 maluchów.

E-zameldowanie

Na popularności zyskała też bardzo e-usługa umożliwiające zameldowanie lub wymeldowanie się. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej 63 237 razy. W tym przypadku rekordowe były wrzesień (7560), październik (7540) i lipiec (6115).

Przez internet możemy także wnioskować o akty stanu cywilnego. Z tej e-usługi Polacy w ubiegłym roku skorzystali 52 882 razy. Najczęściej w lipcu – 5495 i we wrześniu – 5387.

533 348 – to natomiast liczba pism ogólnych, które w 2019 roku Polacy wysłali do urzędów.

Rekordowa jazda

W 2020 roku wprowadzimy nowe e-usługi adresowane do kierowców. Pracujemy m.in. nad prawem jazdy, którego nie będziemy musieli wozić ze sobą, bo będziemy je mieli w telefonie – zapowiada minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Kierowcy to jedna z grup, które najchętniej korzystają z cyfrowych usług. Absolutną rekordzistką jest e-usługa umożliwiająca możliwość sprawdzenia historii pojazdu. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej… 129 859 339 razy! Rekordowe miesiące? Maj – 16 621 204 sprawdzenia, kwiecień – 14 576 111 sprawdzeń, grudzień – 12 120 444 sprawdzenia.

Kolejna „ukochana” e-usługa kierowców to możliwość sprawdzenia online liczby punktów karnych. Przez 12 miesięcy 2019 roku Polacy skorzystali z niej dokładnie 535 814 razy. Ile punktów mamy na koncie najczęściej sprawdzaliśmy w lutym (69 516), marcu (54 004) i maju (49 124).

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE