Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

PBX

z angielskiego Private Branch Exchange, centrala abonencka – to centrala telefoniczna będąca własnością i zarządzana przez użytkownika, zwykle przedsiębiorstwo lub instytucję, tworząca wewnętrzną sieć telefoniczną przedsiębiorstwa i połączona najczęściej kilkoma liniami z centralą operatora telekomunikacyjnego. Centrala PBX umożliwia zatrzymanie w sieci telefonicznej przedsiębiorstwa wewnętrznych rozmów pracowników przedsiębiorstwa, a jednocześnie obsługę normalnego ruchu telefonicznego, tj. rozmów przychodzących z zewnątrz przedsiębiorstwa i rozmów wychodzących na zewnątrz. Centrale PBX używane są w przedsiębiorstwach (instytucjach) zatrudniających większą liczbę osób, w których znaczna część rozmów telefonicznych to rozmowy wewnętrzne między pracownikami przedsiębiorstwa. Zastosowanie centrali pozwala znacznie zaoszczędzić liczbę linii telefoniczych, a co za tym idzie zredukować koszty. Obecnie centrale PBX są zastępowane przez centrale IP (nie wymagają one linii telefonicznych, tylko szerokopasmowych łącz internetowych), rozmowy wychodzące są prowadzone poprzez VoIP, co wydatnie obniża koszty. Nowoczesne centrale abonenckie pozwalają na integrację różnego rodzaju sieci telefonicznych: począwszy od analogowej sieci publicznej, poprzez cyfrową aż po rozwiązania VoIP czy GSM. Posiadają wiele funkcji, które pozwalają na zaawansowaną kontrolę kosztów połączeń telefonicznych, m.in. automatyczne trasowanie połączeń, restrykcje dla poszczególnych użytkowników lub grup użytkowników. Wielu producentów central, m.in. Panasonic czy Siemens, posiada linie telefonów przeznaczonych do ich produktów pozwalających na zaawansowaną obsługę centrali i ruchu telefonicznego.

Rok w e-usługach administracji publicznej

Jeśli kiedykolwiek Polacy mieli jakiekolwiek wątpliwości, czy warto korzystać z e-administracji, to na pewno nie w 2019 roku. Są na to twarde dowody.

– Ubiegły rok był dla nas pod wieloma względami rekordowy. Wprowadziliśmy nowe e-usługi, te istniejące ulepszyliśmy, dopięliśmy i wdrożyliśmy e-dowód. To tylko wybrane przykłady naszych działań, bo udało nam się naprawdę wiele. Polacy to docenili. Nigdy wcześniej tak chętnie nie korzystali z e-administracji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Najlepszym dowodem na rekordowe zainteresowanie e-usługami jest popularność profilu zaufanego (PZ). To on jest kluczem do e-administracji. Profil zaufany powstał w 2011 r. Do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób. W większości byli to urzędnicy. Dziś ma go ponad 4,7 miliona Polaków.

Profil Zaufany bije rekordy popularności

Tylko w ubiegłym roku dokładnie 2 114 370 osób założyło sobie profil zaufany. A to oznacza, że w 12 miesięcy 2019 roku Polacy założyli tyle profili, co przez niemal… siedem lat – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.  – Ten rekord to efekt pracy nad nowymi e-usługami i konsekwentnego przekonywania Polaków, że warto nam zaufać, a przy okazji ułatwić sobie życie działając online – dodaje szef MC.

Kiedy najchętniej zakładaliśmy profile zaufane? W lutym (287 446 nowych profili), marcu (344 978) i kwietniu (299 432).

Wiele wskazuje na to, że 2020 rok będzie kolejnym przełomem w historii profilu zaufanego. Tylko w pierwszym tygodniu nowego roku przybyło niemal 60 tysięcy nowych właścicieli PZ.

E-narodziny

Co jeszcze w 2019 r. Polacy chętnie robili przez internet? Zgłaszali narodziny dzieci.

Narodziny dokładnie 45 004 maluchów urodzonych w poprzednim roku rodzice zgłosili bez wychodzenia z domu, korzystając z profilu zaufanego i naszej e-usługi. Pod tym względem rekordowe były lipiec, sierpień i wrzesień – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

W lipcu zgłoszono przez internet przyjście na świat 4703 dzieci, w sierpniu – 4444, a we wrześniu – 4381 maluchów.

E-zameldowanie

Na popularności zyskała też bardzo e-usługa umożliwiające zameldowanie lub wymeldowanie się. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej 63 237 razy. W tym przypadku rekordowe były wrzesień (7560), październik (7540) i lipiec (6115).

Przez internet możemy także wnioskować o akty stanu cywilnego. Z tej e-usługi Polacy w ubiegłym roku skorzystali 52 882 razy. Najczęściej w lipcu – 5495 i we wrześniu – 5387.

533 348 – to natomiast liczba pism ogólnych, które w 2019 roku Polacy wysłali do urzędów.

Rekordowa jazda

W 2020 roku wprowadzimy nowe e-usługi adresowane do kierowców. Pracujemy m.in. nad prawem jazdy, którego nie będziemy musieli wozić ze sobą, bo będziemy je mieli w telefonie – zapowiada minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Kierowcy to jedna z grup, które najchętniej korzystają z cyfrowych usług. Absolutną rekordzistką jest e-usługa umożliwiająca możliwość sprawdzenia historii pojazdu. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej… 129 859 339 razy! Rekordowe miesiące? Maj – 16 621 204 sprawdzenia, kwiecień – 14 576 111 sprawdzeń, grudzień – 12 120 444 sprawdzenia.

Kolejna „ukochana” e-usługa kierowców to możliwość sprawdzenia online liczby punktów karnych. Przez 12 miesięcy 2019 roku Polacy skorzystali z niej dokładnie 535 814 razy. Ile punktów mamy na koncie najczęściej sprawdzaliśmy w lutym (69 516), marcu (54 004) i maju (49 124).

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Fundusze na cyfryzację polskich urzędów: wiemy kto otrzyma najwięcej

W ramach najnowszej perspektywy unijnej na lata 2021-2027, w lutym zakończyły się konsultacje Umowy Partnerskiej. Dokument ten określa uzgodnioną z Komisją Europejską strategię wykorzystania Funduszy Europejskich skierowaną zarówno do urzędników, jak i beneficjentów z sektora prywatnego, którzy będą realizować dofinansowywane projekty.
więcej

Rozpoczynają się konsultacje w sprawie CPZM

Rozpoczęły się konsultacje rynkowe w sprawie utworzenia Centralnej Platformy Zarządzania Miastem (CPZM). Platforma to projekt zaplanowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Pracuje nad nim Departament Rozwiązań Innowacyjnych kierowany przez Adama Andruszkiewicza, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
więcej

Trzecia fala w Urzędach

Urzędy w wielu miastach i miasteczkach w związku z pandemia ograniczają swoją dostępność dla mieszkańców. W ogromnej większości praca odbywa się w trybie zdalnym lub przynajmniej rotacyjnym.