Connect with us

Wystartował Rejestr Danych Kontaktowych

ADMINISTRACJA PUBLICZNA

Wystartował Rejestr Danych Kontaktowych

W niedzielę 22 grudnia wystartował zapowiadany przez Ministerstwo Cyfryzacji Rejestr Danych Kontaktowych. Jego celem jest nie tylko gromadzenie, ale także przekazywanie danych kontaktowych obywateli do różnych instytucji i urzędów. Wszystko po to, aby urzędnicy w ważnych sprawach mogli zadzwonić, a nie tylko wystać pocztą pismo.

Dobrowolnie i bezpłatnie

– Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Do tej pory przepisy na to nie pozwalały – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu „tradycyjna”, papierowa forma komunikacji.

RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług – mówi szef MC. – Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach. RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów – sms czy email są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej – dodaje minister cyfryzacji.

Czy moje dane będą bezpieczne?

Dodatkowo, dzięki RDK urzędy – z wyprzedzeniem – będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Co istotne, na podane adres email i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty.Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.

Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty). Jak zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji nie ma więc ryzyka, że adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce.

Jak przekazać dane do RDK?

To proste. I możliwe na dwa sposoby. Można to zrobić online – wystarczy skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). Aby jednak to zrobić potrzebne jest posiadanie profilu zaufanego.

Jeśli wpis do RDK będzie zawierał telefon i e-mail, należy mieć przy sobie telefon. Potwierdzenie dopisania danych będzie odbywało się poprzez potwierdzenie kodami wysłanymi oboma kanałami. Ma to na celu zapewnienie poprawności danych i eliminuje podawanie danych kontaktowych do innych osób.

Dane można także dodawać i korygować poprzez wypełniony i pozostawiony w każdym urzędzie formularz RDK.

Budowa Rejestru Danych Kontaktowych została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE