Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

Lead Response Time

inaczej LRT, średni czas odpowiedzi od wysłania zapytania przez klienta do chwili otrzymania przez niego odpowiedzi ze strony pytanego (najczęściej firmy/marki). LRT liczony jest w jednostkach czasu. Panuje powszechne przekonanie, że im szybsza odpowiedź na kontakt klienta (pytanie) tym lepszy wynik finalny w postaci zadowolenia klienta, jego decyzji o zakupie etc. Poniecznie posłuchaj programu K2 Podcast na temat LRT dostępnego tutaj.

Jak rekrutować pracowników tymczasowych, by znaleźć tych najlepszych?

Osoby ceniące sobie mobilność i szybki dopływ gotówki bez długotrwałych zobowiązań chętnie korzystają z możliwości pracy tymczasowej. Do tej grupy należą już nie tylko studenci czy uczniowie chcący dorobić sobie podczas wakacji – z roku na rok można zaobserwować, że grupa ta rośnie i obejmuje osoby w różnym wieku. Dynamika zmian na rynku pracy wspiera ten trend, tym bardziej, że w czasach rynku pracownika doraźna potrzeba wzmocnienia zespołu pojawia się w wielu firmach.

Analizując serwisy z ogłoszeniami o pracę, możemy dostrzec, że bardzo często oferty dotyczą branży sprzedażowej. Liczne oferty znajdziemy również w produkcji, czy sprzątaniu i opiece nad dziećmi. Stosunkowo łatwo pracę tymczasową można także znaleźć m.in. w hotelarstwie czy call center. Nieco trudniej za to będzie w branżach kreatywnych, takich jak marketing i PR.

Firmy, które potrzebują pracowników tymczasowych, zazwyczaj zwracają się z prośbą o wsparcie do agencji zatrudnienia tymczasowego, która pośredniczy w kontaktach między pracownikiem a firmą. Formalnie to one zatrudniają rekrutowanych przez siebie ludzi na podstawie umowy na czas określony lub umowy zlecenie. Współpracujące z nimi przedsiębiorstwa przyjmują na siebie jedynie rolę pracodawcy wyznaczającego pracownikowi zadania i kontrolującego ich wykonywanie.

– Praca tymczasowa to z pewnością bardzo wygodne rozwiązanie. Firmy zapewniają sobie w ten sposób możliwość dopasowania liczby pracowników do aktualnego zapotrzebowania. Mogą więc zaoferować pracę większej liczbie osób w okresach wyższego zapotrzebowania. I nie mówimy tu tylko o sytuacjach, kiedy np. zwiększa się potrzeba zatrudnienia kierowców i kurierów przed Bożym Narodzeniem, gdy ludzie masowo zamawiają prezenty. Także firmy marketingowe czy eventowe zwracają się do nas z prośbą o wsparcie w poszukiwaniu pracowników tymczasowych. Tak jak przy każdej rekrutacji tutaj również pojawia się kluczowe pytanie – jak skutecznie przeprowadzić rekrutację, by wybrać odpowiednich pracowników. Trzeba też pamiętać, że są pewne “haczyki”, na przykład dotyczące tego, że wszystkie okresy zatrudnienia jednej osoby nie mogą łącznie przekraczać 18 miesięcy. Natalia Bogdan z Jobhouse.

1. ODPOWIEDNIE KANAŁY KOMUNIKACYJNE

Bardzo wiele zależy od tego, jakiego typu pracownika poszukujemy. Pod tym kątem należy dobierać kanały komunikacyjne – czyli w dzisiejszych czasach głównie portale internetowe, na których zamieścimy nasze ogłoszenie. Jeżeli poszukujemy pracowników fizycznych, to raczej nie powinniśmy publikować anonsu na GoldenLine czy LinkedIN, gdyż są to miejsca przeznaczone dla kandydatów średniego i wyższego szczebla. Tu zdecydowanie lepsza będzie Gratka.pl czy Pracuj.pl. I na odwrót. Warto również wiedzieć, że są też specjalne odrębne serwisy dla osób niepełnosprawnych, takie jak choćby Integracja.pl.

2. WŁAŚCIWIE SFORMUŁOWANE OGŁOSZENIE

Podobnie jak w przypadku portali, zanim zaczniemy redagować ogłoszenie w prasie, powinniśmy wiedzieć, do kogo właściwie je kierujemy. Tutaj przydaje się stworzenie profilu kandydata. Jak się do tego zabrać? Na przykład rozmawiając z obecnymi pracownikami – zwłaszcza tymi niedawno przyjętymi. Zapytajmy ich, co ich skłoniło do przyjęcia naszej oferty i co sobie u nas cenią. Sprawa jest łatwa, kiedy taki profil jest mocno sprecyzowany. Jeśli jednak poszukujemy pracowników o dużej rozpiętości – wieku, płci czy doświadczenia – warto rozważyć przygotowanie kilku osobnych ogłoszeń.

3. WSPARCIE AGENCJI PRACY TYMCZASOWEJ

Tego typu firmy dobrze znają rynek i posiadają obszerną bazę potencjalnych kandydatów, ponieważ same prowadzą nabór przez zamieszczanie ogłoszeń. Mają więc dobrze wypracowane metody docierania do odpowiednich ludzi. Dają też możliwość swoistego przetestowania pracownika, bo specyfika zawieranych z nimi umów na dany okres pozwala sprawdzić, czy pracownik spełnia nasze oczekiwania. Jeśli tak – nic nie stoi na przeszkodzie, by po wygaśnięciu umowy zaproponować mu etat bezpośrednio u siebie.

4. NIE PRZESTAWAJ REKRUTOWAĆ

To także doskonały sposób, by budować sobie bazę pracowników, których możemy zatrudnić w awaryjnej sytuacji. Nawet jeśli wydaje się nam, że mamy znakomicie skompletowany zespół fachowców, to nigdy nie możemy być pewni, kiedy któryś z nich zdecyduje się odejść. Jeśli więc będziemy prowadzić ciągły proces rekrutacyjny, znacznie łatwiej będzie nam znaleźć kogoś na “już”.

Warto także pamiętać, że praca tymczasowa, choć stanowi dobre rozwiązanie w różnych sytuacjach, jest zwykle w mniejszym lub większym stopniu związana z zapotrzebowaniami sezonowymi. Dlatego ważne jest, by obserwować, kiedy zwiększa się zapotrzebowanie na dodatkowych pracowników – to znacznie ułatwi planowanie rekrutacji w przyszłości.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Jak zatrzymać pracownika, czyli metoda 4P

Rekrutacja, rekrutacją…, ale konieczne jest też trzymanie w ryzach retencji. Przyjmuje się, że w branży obsługi klienta ta jest wysoka i wynosi około 30%. To duże wyzwanie. Tak bardzo duże, że na ten temat powstało wiele teorii, książek i nieprzespanych nocy.
więcej

Wyminąć “śnieżną kulę”, czyli rażąca siła postów

Facebook staje się równoprawnym kanałem kontaktu coraz częściej uwzględnianym w strategii obsługi klienta. Dotyczy to głównie w branży e-commerce, gdzie decyzje zakupowe często zależą od opinii klientów, a Ci chętniej oceniają nie produkt, lecz obsługę i robią to najczęściej w mediach społecznościowych.
więcej

Idzie sezon zakupów. Jak sklepy internetowe poradzą sobie ze zwrotami?

Rekordowo wysoka sprzedaż, jaką notują w czasie pandemii polskie sklepy internetowe, oznacza dla sprzedawców nie tylko wyższe obroty, ale też więcej pracy przy obsłudze zwrotów. Ostatni raport merce.com pokazuje, że duże sklepy, które częściej stawiają na automatyzację procesu i zlecają zwroty na zewnątrz, mogą wyjść z tej próby zwycięsko.
więcej

Praca zdalna w praktyce. Porady ekspertów HR

Praca zdalna zostanie z nami na dłużej, a w najbliższych latach powstawać będą nowe modele pracy. Jak pokazują badania Pracuj.pl, 9 na 10 respondentów chce korzystać z tej formy zatrudnienia także w przyszłości. Czy jednak naprawdę wiemy, jak efektywnie wykonywać obowiązki z domu?