Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

Lead Response Time

inaczej LRT, średni czas odpowiedzi od wysłania zapytania przez klienta do chwili otrzymania przez niego odpowiedzi ze strony pytanego (najczęściej firmy/marki). LRT liczony jest w jednostkach czasu. Panuje powszechne przekonanie, że im szybsza odpowiedź na kontakt klienta (pytanie) tym lepszy wynik finalny w postaci zadowolenia klienta, jego decyzji o zakupie etc. Poniecznie posłuchaj programu K2 Podcast na temat LRT dostępnego tutaj.

Zarobki w ogłoszeniu o pracę – problem czy zbawienie dla rekrutera?

Obecnie osoby poszukujące pracy widząc to, jak wiele ogłoszeń jest publikowanych każdego dnia, mogą pozwolić sobie na pewien stopień „wybredności” i aplikować jedynie na te oferty, które szczególnie przyciągną ich uwagę. Jednym z elementów skutecznie wyróżniającym danego pracodawcę, a będącym właściwie standardem na zachodnich rynkach, jest podanie przez niego widełek płacowych. Dlaczego więc wiele polskich firm nadal wzbrania się przed tą praktyką?

Obecnie osoby poszukujące pracy widząc to, jak wiele ogłoszeń jest publikowanych każdego dnia, mogą pozwolić sobie na pewien stopień „wybredności” i aplikować jedynie na te oferty, które szczególnie przyciągną ich uwagę. Jednym z elementów skutecznie wyróżniającym danego pracodawcę, a będącym właściwie standardem na zachodnich rynkach, jest podanie przez niego widełek płacowych. Dlaczego więc wiele polskich firm nadal wzbrania się przed tą praktyką?

Istnieje wiele powodów, które sprawiają, że polscy pracodawcy niechętnie podają do publicznej wiadomości wysokość wynagrodzenia na danych stanowiskach w swojej organizacji. Najczęściej  podawanymi przyczynami są: kłopoty z ich dokładnym określeniem, niechęć do informowania aktualnych pracowników, ile będą zarabiały nowe osoby (szczególnie jeśli kwoty te są wyższe niż wynagrodzenie zatrudnionych już osób) oraz obawy związane z tym, że konkurencja proponuje wyższe wynagrodzenia.

W związku z tym, wiele przedsiębiorstw wybiera znacznie łatwiejsze  rozwiązanie i przygotowuje standardowe oferty pracy, niezawierające propozycji  wynagrodzenia. Badania przeprowadzone przez OLX Praca wykazały jednak, że zawarcie w  ofercie widełek płacowych zwiększa zainteresowanie ogłoszeniem aż o 45%!  

Oczywiście to rozwiązanie jest najłatwiejsze do wdrożenia w firmach, które posiadają polityki płacowe. Dzięki  nim zespół rekrutacyjny jest w stanie w stosunkowo łatwy sposób określić propozycje, które powinny znaleźć się w ogłoszeniu. Więcej informacji na ten temat można  znaleźć w ​raporcie​ OLX Praca. 

Jeśli przedsiębiorstwo nie posiada zdefiniowanej polityki płacowej, a mimo to chce publikować szczegółowe propozycje, proces nieco się komplikuje. Takie rozwiązanie jest bardziej ryzykowne, gdyż każda rekrutacja wymaga dokładnej analizy płac w firmie, jak i obowiązujących w danej branży stawek. Tego rodzaju zabiegi  wymagają sporo czasu, ale jak wskazują statystyki – warto. 

Dlaczego warto podjąć wysiłek? 

Jest pewien argument, który przemawia do wyobraźni każdego przedsiębiorcy – umieszczenie przewidywanego wynagrodzenia w ofercie pracy  jest oszczędnością finansową dla firmy. Dzięki uzupełnieniu ofert o pracę o widełki płacowe, zespół rekrutacyjny nie będzie poświęcał czasu na spotkania z kandydatami, którzy nie są zainteresowani oferowanym wynagrodzeniem, a większa liczba CV (przy dobrze napisanym ogłoszeniu)  jedynie przyspieszy proces pozyskiwania realnie zmotywowanych pracowników. 

Publikowanie widełek płacowych ułatwia też negocjacje. Dzięki nim, rekruterom łatwiej jest wyjaśnić  swoją finalną propozycję płacową, a sama rozmowa na temat wynagrodzenia staje się mniej kłopotliwa dla kandydata, bo nie musi zgadywać, jaka kwota jest odpowiednią na danym stanowisku.

Efektem długoterminowym, wynikającym z zawarcia w ogłoszeniu propozycji wynagrodzenia  jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Odkąd publikujemy w ogłoszeniu propozycję wynagrodzenia, kandydaci  traktują naszą firmę jako bardziej wiarygodną. Co więcej, na poszczególne ogłoszenia otrzymujemy więcej zgłoszeń, dzięki czemu szybciej zamykamy procesy rekrutacyjne. – mówi Artur Kołpowski, dyrektor kategorii Praca.

Nie ulega wątpliwości, że warto umieszczać w ogłoszeniu widełki zarobków. Pozostaje pytanie, jak to robić dobrze?

  1. Nie należy podawać szerokiego zakresu kwot. Najlepiej, by różnica między dolną i górną stawką nie przekraczała 20%. 
  2. Powinniśmy określić czy podana kwota jest stawką nettoczy bruttooraz jaki rodzaj umowyoferujemy. 
  3. Jeśli część wynagrodzenia to premia, należy zaznaczyć tę informację w ogłoszeniu. 
  4. Należy zweryfikować poziom wynagrodzenia w regionie. Warto skorzystać z raportów, które są  systematycznie uaktualniane. 
  5. Jeśli chcemy uniknąćdemotywowania aktualnych pracowników, realizujących obowiązki  podobne do tych na rekrutowanym stanowisku, sprawdźmy czy propozycja w ofercie jest spójna z ich obecnym wynagrodzeniem.

W niektórych branżach (np. IT) widełki płacowe w ofertach są już standardem. Jeśli w najbliższym czasie sytuacja na rynku pracy nie zmieni się, trend ten będzie postępował i zacznie obejmować kolejne obszary. Wdrożenie  zarobków w ofercie już dzisiaj, daje szanse na pozytywne wyróżnienie się na tle konkurencji. Zwlekanie z tą decyzją może spowodować, że stracimy szansę na efektywne budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku pracy.  

Total
44
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Jak zatrzymać pracownika, czyli metoda 4P

Rekrutacja, rekrutacją…, ale konieczne jest też trzymanie w ryzach retencji. Przyjmuje się, że w branży obsługi klienta ta jest wysoka i wynosi około 30%. To duże wyzwanie. Tak bardzo duże, że na ten temat powstało wiele teorii, książek i nieprzespanych nocy.
więcej

Wyminąć “śnieżną kulę”, czyli rażąca siła postów

Facebook staje się równoprawnym kanałem kontaktu coraz częściej uwzględnianym w strategii obsługi klienta. Dotyczy to głównie w branży e-commerce, gdzie decyzje zakupowe często zależą od opinii klientów, a Ci chętniej oceniają nie produkt, lecz obsługę i robią to najczęściej w mediach społecznościowych.
więcej

Idzie sezon zakupów. Jak sklepy internetowe poradzą sobie ze zwrotami?

Rekordowo wysoka sprzedaż, jaką notują w czasie pandemii polskie sklepy internetowe, oznacza dla sprzedawców nie tylko wyższe obroty, ale też więcej pracy przy obsłudze zwrotów. Ostatni raport merce.com pokazuje, że duże sklepy, które częściej stawiają na automatyzację procesu i zlecają zwroty na zewnątrz, mogą wyjść z tej próby zwycięsko.
więcej

Praca zdalna w praktyce. Porady ekspertów HR

Praca zdalna zostanie z nami na dłużej, a w najbliższych latach powstawać będą nowe modele pracy. Jak pokazują badania Pracuj.pl, 9 na 10 respondentów chce korzystać z tej formy zatrudnienia także w przyszłości. Czy jednak naprawdę wiemy, jak efektywnie wykonywać obowiązki z domu?