Connect with us

Pracownicy rotują jak nigdy dotąd

ZASOBY LUDZKIE

Pracownicy rotują jak nigdy dotąd

Największymi kosztami okazują się nie być koszty wynagrodzeń, a koszty ciągłej rekrutacji pracowników. W branży BPO z pracy odchodzi rocznie średnio 20%  kadry. W outsourcingowych contact center wskaźnik ten może wynosić nawet 35%.

Jak wskazuje Antal w opublikowanym ostatnio badaniu na temat rynku pracy w Polsce – głównym powodem odejść jest chęć uzyskiwania wyższego wynagrodzenia oraz znacznie lepsze możliwości rozwoju kariery.

Wzrasta wskaźnik odejść

O wzrośnie wskaźnika odejść z pracy pisze dziennik „Rzeczpospolita”. Jeszcze jesienią 2016 r. pracodawcy oceniali, że w wyniku dobrowolnych odejść pracowników tracą w ciągu roku nieco ponad jedną dziesiątą załogi. Teraz szacują skalę tych rotacji już na 16% – tak wynika ze wstępnych wyników badania firmy rekrutacyjnej Antal.  16% to średnia dla całego rynku. W branży BPO wskaźnik ten wynosi 20%, a w branży logistycznej aż 24%. Zdaniem Agnieszki Wójcik, menedżer ds. badań rynku w firmie Antal problem dotyczy zwłaszcza pracowników niższego szczebla. Oferta nawet niewielkiego wzrostu wynagrodzenia czy nieco bardziej atrakcyjnych warunków pracy wpływa na zmianę pracodawcy.

Polacy pytani o to co jest powodem zmiany pracodawcy najczęściej wskazują niskie wynagrodzenie oraz bran szans na rozwój. Ale do ścisłej czołówki powodów odejść jest także niezadowolenie z dotychczasowego pracodawcy (w tym złe zarządzanie, niejasna ścieżka awansu czy problemy w komunikacji i współpracy z szefem).

Nie tylko Antal zauważa problem ze wzrostem rotacji pracowników. Co czwarty pracownik przebadany przez agencję zatrudnienia Randstar zmienił pracę w ciągu ostatnich sześciu miesięcy skuszony wyższym wynagrodzeniem i nowymi, lepszymi możliwościami rozwoju zawodowego. Work Service i jego Barometr Rynku Pracy wskazują, że spośród 54% pracowników, którzy choć raz w życiu zrezygnowało z pracy z własnej woli, aż 19% zrobiło to w ciągu minionego roku.

Połowa odchodzi w pierwszym roku

Połowa rotujących pracowników wg. Antal odchodzi w ciągu pierwszego roku swojej pracy. Co piąty odchodzi przed upływem trzech miesięcy. I co może być zaskakujące – okres próbny dotyczy już nie tylko pracowników, lecz głównie pracodawców.

Ile kosztuje nas pracownik, który odchodzi? Szacuje się, że odchodzący doświadczony telemarketer to koszt nawet półrocznej jego pensji. W przypadku kierowników projektów i managerów średniego szczebla kwota wzrasta nawet do 24-krotności wynagrodzenia.

Dlaczego odchodzą?

Chęć opuszczenia firmy wynika najczęściej z niskiego poziomu satysfakcji z wykonywanej pracy, atrakcyjności bieżącej roli zawodowej oraz postrzegania przez pracownika innych, alternatywnych miejsc pracy. Nie ma co ukrywać, ale branża contact center ma duży problem z utrzymywaniem wysokiego wskaźnika satysfakcji z wykonywanej pracy wśród pracowników. Dużym wyzwaniem jest też sama atrakcyjność pracy w call center.

Nie bez przyczyny mówi się, że obecnie mamy rynek pracownika. To nie pracodawca wybiera swojego pracownika, lecz pracownik wybiera swoje miejsce pracy.  Niskie bezrobocie, duża liczba ofert pracy przy jednoczesnej niskiej satysfakcji z aktualnie wykonywanej jest dla pracownika wymarzoną sytuacją. Dla pracodawcy spełnia się najczarniejszy scenariusz.

Szukają alternatyw

Nie tylko pracownicy szukają alternatyw na rynku pracy. Alternatyw szukają także pracodawcy. Analizują możliwości wprowadzenia częściowej lub całkowitej automatyzacji. Analizując koszty rotacji i zatrudniania nowych pracowników widać wyraźnie w którą stronę zmierzają pracodawcy. Zdaje się, że nie mają innej alternatywy…

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE