KNF określił zasady wideoweryfikacji

Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała stanowisko w sprawie wideoweryfikacji klientów. Choć zaproponowane przez Komisję standardy dotyczą instytucji podlegających kontroli przez Urząd, to mogą być zaadoptowane dla każdego innego przedsiębiorstwa.

Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała stanowisko w sprawie wideoweryfikacji klientów. Choć zaproponowane przez Komisję standardy dotyczą instytucji podlegających kontroli przez Urząd, to mogą być zaadoptowane dla każdego innego przedsiębiorstwa.

Co proponuje KNF?

Przede wszystkim Komisja dopuściła oficjalnie wideoweryfikację jako legalny sposób autoryzacji i uwierzytelniania klientów. Ale muszą wdrożyć odpowiednie środki bezpieczeństwa. W pierwszej kolejności procedury, następnie rozwiązania technologiczne.

Choć dokument opublikowany przez KNF jest tylko zbiorem dobrych praktyk, to może dla wielu podmiotów stanowić umocowanie prawne do wykorzystywania tego procesu w swojej działalności operacyjnej. Wideoweryfikację obecnie w Polsce oferują mBank, Santander Bank Polska, Alior Bank, Nest Bank i Bank Pekao. 

Zasadniczym zamierzeniem KNF jest minimalizacja wystąpienia ryzyka fraudów oraz prania pieniędzy. Dlatego, w dokumencie znalazły się zapisy uczulające banki na przypadki działania klientów pod wpływem środków odurzających, działania pod wpływem osób trzecich oraz sytuacji, w której klient może nie mieć świadomości, że nawiązuje relacje z bankiem (brak świadomości zawarcia umowy z bankiem).

KNF zaleca oczywiście przeprowadzenie pełnej analizy ryzyka oraz opiniowania i konsultacji w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu. Oraz – co jest najważniejsze – przygotowania formalnej procedury wideoweryfikacji klientów. 

Wśród listy dokumentów uwiarygadniających strony w komunikacji KNF umieścił dowód osobisty, paszport lub kartę pobytu, drugi dokument ze zdjęciem (np. inny z poprzednio wymienionych lub prawo jazdy, a więc wszystkie dokumenty, w których umieszczono zdjęcie właściciela) oraz rachunek imienny za dostarczane media (prąd, woda, TV, Internet). KNF oczekuje także przelewu autoryzującego z innego rachunku bankowego (w innym banku), którego posiadaczem jest klient. Należy przy tym zaznaczyć, że przelew może być wyłącznie pomocniczym narzędziem do weryfikacji klienta.

Ale to, co może zaskakiwać niektórych, to obowiązek przechowywania nagrania rozmów wideo z konsultantami, a sam okres przechowywania musi być zgodny z ustawą. Zastopowanie klatki, chwilowe zawieszenie połączenia lub wyjście klienta poza kadr kamery dyskwalifikuje nagranie jako wystarczające do poprawnego zautoryzowania klienta.

KNF określiło także potrzebę stosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa i konieczność zweryfikowania danych z dowodu osobistego w rejestrach: 

  • bazie dokumentów zastrzeżonych
  • rejestrze dowodów osobistych
  • Bazie numerów PESEL
  • Liście Osób Poszukiwanych
  • Systemie Wymiany Ostrzeżeń o Zagrożeniach 
  • Listach sankcyjnych
  • Wewnętrznych bazach banku (tzw. „czarne listy”)

Ciekawostką jest jednak fakt, że KNF dopuszcza wideo weryfikację automatyczną. Niemniej jednak oczekuje, że bank w procesie weryfikacji częściowo wykorzysta pracownika banku.

Zbiór wszystkich wytycznych znajduje się na stronach KNF tutaj.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

DMSales Leadin pozwala na zweryfikowanie kontrahentów on-line

Podczas Black Week i trwającego w tym roku dłuższego szału wyprzedażowego, możemy łatwo paść ofiarą nieuczciwego przedsiębiorcy i w łatwy sposób stracić nawet całkiem sporo pieniędzy. Bo skoro upragniony 70 calowy telewizor z zestawem kina domowego możemy kupić za 3000 zł taniej, to oferta taka jest – „nie dla idiotów”, jak brzmiało hasło pewnej sieci sprzedającej elektronikę użytkową.
więcej

Warta jako pierwsza skorzysta z ID UFD

Firmy ubezpieczeniowe uzyskały właśnie nowy sposób weryfikacji tożsamości klientów. Wszystko dzięki usłudze ID UFG, którą przygotował Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Usługa – jak informuje UFG – oparta jest na Krajowym Węźle Identyfikacji Elektronicznej.